Το brande name του Λαυρίου και η τουριστική ανάπτυξη του λιμένος
Lavrio's brande name and the touristic development of the port
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Παντελαίων, Μαρία
Date
2023-05-22Advisor
Μωραΐτης, ΚωνσταντίνοςKeywords
Brand ; Λαύριο ; Στρατηγικό μάρκετινγκ ; Μάρκετινγκ ; Place brandingAbstract
Μέσα στα πλαίσια της νέας παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, οι πόλεις έχουν αλλάξει άρδην και διαδραματίζουν δυναμικό ρόλο, καθώς πλέον καθίστανται φορείς ζωτικής σημασίας. Προκειμένου κάθε περιοχή να παραμείνει στην κορυφή, να είναι ελκυστική
και επισκέψιμη, χρειάζεται να αποκτήσει μία πιο επιχειρηματική δράση, εφόσον ο ανταγωνισμός αυξάνεται διαρκώς και επηρεάζει αισθητά την τοπική ανάπτυξη. Προς αυτό το σκοπό πολύτιμος αρωγός είναι το «μάρκετινγκ του τόπου», ένα εργαλείο
ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας των περιοχών, το οποίο επικεντρώνεται σε τρεις πυλώνες: τους κατοίκους, τους τουρίστες και τους δυνητικούς επενδυτές. Απότοκο της ανταγωνιστικής διάθεσης είναι η δημιουργία θεωριών σχετικών με το «place
branding». Αυτό αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τους τόπους, καθώς μετατρέπει τις δυνατότητές τους σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Για αυτό και πλέον έχει καταστεί κοινός τόπος και δραστηριότητα των πόλεων και των χωρών. Η παρούσα διπλωματική εργασία θα επιχειρήσει αφενός να προσεγγίσει θεωρητικά τα εν λόγω εργαλεία χωρικής ανάπτυξης και ανταγωνισμού διαχωρίζοντάς τα, παρακολουθώντας τις διαδικασίες τους, την αλληλένδετη σχέση με την πολιτιστική ταυτότητα των τόπων αλλά και τη συμβολή των κατοίκων στις στρατηγικές αναβάθμισης. Αφετέρου, θα δώσει έμφαση στην εφαρμογή του place branding στην
Ελλάδα και συγκεκριμένα θα εστιάσει στην πόλη του Λαυρίου ως Μελέτη Περίπτωσης. Ειδικότερα, θα προβληθεί το Λαύριο ως τόπος επάλληλων παλίμψηστων φυσικών και ιστορικών αναφορών, δηλαδή πολλών διαφορετικών συστημάτων αναφοράς, με πρόθεση να προβληθεί η ταυτότητά του με στρατηγικές place branding. Βασικός στόχος της παρούσης εργασίας είναι να υποδείξει το πώς ο θαλάσσιος τουρισμός και ο ελλιμενισμός σκαφών θα μπορούσε να επιφέρει την ανάπτυξη της Λαυρεωτικής, αν συνδεόταν με διαδικασίες περιήγησης που αφορούν το ιστορικό, πολιτιστικό, τοπιακό, γευσιγνωστικό ενδιαφέρον της περιοχής. Ύστερα, η εργασία θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το place branding δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Ελλάδα, δεδομένου ότι ελάχιστες πόλεις το εφαρμόζουν. Παρόλο που στο Λαύριο τις τελευταίες δύο δεκαετίες επιχειρούνται σημαντικές προσπάθειες αναβάθμισης της πόλης και αξιοποίησης των δυνατοτήτων της, ωστόσο δεν έχουν τεθεί σε εφαρμογή ουσιαστικές προσπάθειες ενίσχυσης του city-brand της. Εν κατακλείδι θα αποκαλυφθεί μία πόλη ́ ́θησαυρός ́ ́ που για να τον ανακαλύψει κάνεις πρέπει να περιηγηθεί μέσα από τα ποικίλα μυστικά και φανερά περάσματά της.
Abstract
Within the framework of the new globalized society, cities have changed drastically and play a dynamic role, as they have now become factors of vital importance. In order for each region to remain at the top, to be attractive and visitable, it needs to acquire a
more entrepreneurial action, since competition is constantly increasing and significantly affects local development. To achieve this aim the "marketing of the place" is a valuable aid, a tool for the development and competitiveness of regions, which focuses on three pillars: residents, tourists and potential investors. The aftereffect of the competitive mood is the creation of theories related to "place branding". This is a valuable tool for places, as it turns their capabilities into competitive advantages. For this reason it has now become a common place and activity of cities and countries. This thesis will on the one hand attempt to theoretically approach the tools in question: spatial development and competition by separating them, monitoring their processes, the interrolated relationship with the cultural identity of the places and the contribution of the residents regarding upgrading strategies. On the other hand, it will emphasize the application of place branding in Greece; it will particularly focus on the city of Lavrio as a Case Study. In particular, Lavrio will be presented as a place of overlapping physical and historical palimpsest references, i.e. many different reference systems, with the intention of promoting its identity with place branding strategies. The main objective of this paper is to indicate how marine tourism and boat docking could bring about the development of Lavreotiki, if it were connected to touring procedures concerning the historical, cultural, local landscape, gastronomic interest of the area. Then, the paper will come to the conclusion that place branding is not particularly widespread in Greece, given that few cities apply it. Although in Lavrio, in the last two decades, significant efforts have been made to upgrade the city and exploit its potential, no substantial efforts to strengthen its city-brand have been implemented. In conclusion, a ΄΄treasure΄΄ city will be revealed which in order to discover you must browse through its various secret and visible paths.