Ανασυγκρότηση του ελληνικού συστήματος διακυβέρνησης λιμένων, εξασφαλίζοντας ρεαλιστική ισορροπία συμμετοχής δημοσίου & ιδιωτικού τομέα στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών. Η περίπτωση της δυτικής Ελλάδος & Ιονίων νήσων
Reformation of the Greek Port Governance System ensuring the realistic participation of the public and private sectors in the provision of the port services. Case study: Western Greece & Ionian islands
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Νικολάου, Παναγιώτης
Date
2023-03-09Advisor
Giantsi, TheodoraKeywords
Λιμάνια ; Λιμενική εγκατάσταση ; Λιμενική Αρχή ; Φορέας Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Λιμένα ; ΦΔΕΛ ; Λιμενική βιομηχανία ; Λιμενικό σύστημαAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται προτάσεις ανασυγκρότησης του συστήματος διακυβέρνησης των ελληνικών λιμένων, αναλύοντας διεξοδικά τον εξελικτικό ρόλο των λιμένων με τις αντίστοιχες διακρίσεις, αναλόγως με το ιδιοκτησιακό καθεστώς, την οργανωτική διάσταση και τους σκοπούς που εξυπηρετούν. Ταυτόχρονα αποτυπώνονται μοντέλα διακυβέρνησης λιμένων και λιμενικά συστήματα μέσα από την σταδιακή είσοδο του ιδιωτικού τομέα στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών, φθάνοντας μέχρι την πλήρη ιδιωτικοποίηση των φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης των λιμένων. Η εκτενής αναφορά στα συστήματα διακυβέρνησης στοχεύει αρχικά στην κατανόηση του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος που διαμορφώνουν το πλαίσιο λειτουργίας της λιμενικής βιομηχανίας και εν συνεχεία στους οικονομικοκοινωνικούς παράγοντες που υπεισέρχονται στο λιμενικό σύστημα κάθε χώρας. Για το ελληνικό λιμενικό σύστημα αρχικά γίνεται εκτενής αναφορά στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο του ελληνικού λιμενικού συστήματος διακυβέρνησης, με αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και με καταχώρηση όλων των δεδομένων που έχουν οδηγήσει σε θεσμική υστέρηση, τόσο στην οργάνωση όσο και στην ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων σε σχέση το διεθνές και ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα.
Abstract
This MSc thesis deals with proposals for reorganization of the Greek port governance system, thoroughly analysing the evolutionary role of ports with the respective distinctions, according to the ownership regime, the organizational status and the purposes that they serve. At the same time, port governance models and port systems are analysed through the gradual entry of the private sector into the provision of port services, reaching the full privatization of port authorities or ports. The extensive reference to the governance systems aims initially at understanding the external and internal environment that shape the operating framework of the port industry and then at the economic and social factors that enter in the port system of each country.
For the Greek port governance system, initially is mentioned an extensive reference to the current institutional framework of the function, with a description of the existing situation and a record of all the data that have led to an institutional lag, both in the organization and development of the Greek ports in reference to international and European port governance systems.