Επίδραση των μέσων κοινωνικών δικτύων στην εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας και κοινωνικής προστασίας
Impact of social networking media on the education of health and social care professionals
Keywords
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Επαγγελματίες υγείας ; Ψηφιακή εκπαίδευση ; Εξ αποστάσεως διδασκαλία ; Social media ; Health professionals ; Distance learning ; E-learningAbstract
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί κομβικό σημείο αναφοράς στην εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και των επαγγελματιών της ομάδας κοινωνικής προστασίας, τόσο κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19, όσο και κατά την
μετά- πανδημική περίοδο. Ο τρόπος της διάχυσης της πληροφορίας, της ενημέρωσης, εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης και το πως εκφράζεται με χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν το ερευνητικό ερώτημα της εργασίας. Υπάρχουν δύο αντιφατικές απόψεις. Η μία υποστηρίζει τη θετική επίδραση που ασκείται στην εκπαίδευση από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ειδικότερα στην κατηγορία των επαγγελματιών υγείας, και κοινωνικής προστασίας, και η άλλη που υποστηρίζει τα μειονεκτήματα από τη χρήση τους. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής είναι γίνει μία προσπάθεια μελέτης και αναφοράς στη χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) στον τομέα εκπαίδευσης των επαγγελματιών υγείας και κοινωνικής προστασίας. Επιμέρους στόχοι είναι να εστιάσει κυρίως στην επιρροή και στους τρόπους που ασκείται μέσω των Μέσων Κοινωνικής Διοίκησης η παρεχόμενη εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και κοινωνικής προστασίας και τα οφέλη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η εργασία είναι βιβλιογραφική ανασκόπηση, που αφορά στην ανεύρεση και μελέτη της διεθνούς και εγχώριας βιβλιογραφίας στις βάσεις δεδομένων PubMed/Medline, Google Scholar και στο διαδίκτυο με λέξεις κλειδιά, για άρθρα που δημοσιεύτηκαν από το 2000 μέχρι και τον Μάϊο του 2023. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης συμπληρωματικές παραπομπές των άρθρων. Στα άρθρα διαλογής συγκαταλέγονται εκείνα με ιδιαίτερη αναφορά στην χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από παρόχους υγείας. Σε αυτή την κατηγορία συμπεριλαμβάνονται οι ιατροί, οι νοσηλευτές, οι οδοντίατροι, κοινωνικοί λειτουργοί, καθώς και όλοι όσοι βρίσκονται
στο πεδίο της εκπαίδευσης. Στα συμπεράσματα αναδεικνύεται η επιστημονική αξία της εργασίας και η αποτύπωση του βαθμού της επίδρασης των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στην εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας, καθώς και τα
μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα που αποτυπώνονται.
Abstract
Online learning (distance learning) is a keystone in the education of medical and social care professionals, especially during the COVID-19 pandemic and the post pandemic period. Themes of information, education and post-education outlets, and how these are expressed through social media networks are the focal points of this master thesis. There are two contradicting opinions on this subject, one viewing the effects of social media on education in a positive light, while the other focuses more on the negative aspects of these effects. The purpose of the present master thesis is an attempt to study and analyze the use and the effect of social media networks in the field of education of medical and social care professionals. Means of education provision through these networks and the benefits of online learning will also be reviewed. The present master thesis aims at searching both domestic and international bibliography on databases such as but not limited to, PubMed/Medicine, Google Scholar, semantic scholar, for related articles published from 2000 up to May 2023, through use of key words and complementary citations, with special focus on those referring to the use of social media by medical specialists, i.e., doctors, nurses, dentists, as well as all educational field experts. This thesis’ scientific impacts, along with the positive and negative effects of social media use in the education of medical and social care professionals are highlighted in the conclusιοn.