Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) στην Προσχολική Ηλικία
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Early Childhood
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καραΐσκου, Θεοδώρα
Ημερομηνία
2023-07-07Επιβλέπων
Τράπαλη, ΜαρίαΚαρκαλούσος, Πέτρος
Λέξεις-κλειδιά
ΔΕΠ-Υ ; Ελλειμματική προσοχή ; Παρορμητικότητα ; Υπερκινητικότητα ; Προβλήματα συμπεριφοράς ; Γνωστικές δυσκολίες ; Εκπαιδευτικές παρεμβάσειςΠερίληψη
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι μία εγγενής νευροαναπτυξιακή διαταραχή που τις τελευταίες δεκαετίες απασχολεί έντονα το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας καθώς τη συναντούμε συχνά γύρω μας και καλούμαστε καθημερινά να συνυπάρξουμε με ανθρώπους που παρουσιάζουν χαρακτηριστικά στοιχεία της. Για τον σκοπό αυτό, ως εκπαιδευτικός προσχολικής ηλικίας, μέσα από τη σύνταξη της παρούσας διπλωματικής εργασίας, επιδιώκω τη δημιουργία ενός συνοπτικού και συνάμα περιεκτικού οδηγού που θα καθοδηγεί συναδέλφους στην προσπάθειά τους να διασαφηνίσουν εάν η εικόνα που παρουσιάζει ένα παιδί υπάγεται στα φυσιολογικά όρια της αναπτυξιακής του πορείας ή είναι αποκλίνουσα.
Συλλέγοντας λοιπόν πληροφορίες από πλήθος έγκυρων βιβλιογραφιών, ελληνικών και ξενόγλωσσων, ξεκινάω με μία σύντομη αναφορά στον ορισμό, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αλλά και τις μορφές με τις οποίες είναι δυνατό να εκδηλωθεί η διαταραχή που μελετάμε, λόγω της ποικιλομορφίας που παρουσιάζει ως προς την συμπτωματολογία της. Εν συνεχεία, αναφέρομαι στα διαγνωστικά κριτήρια που έχουν θεσπίσει παγκόσμιοι οργανισμοί προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη ή μη της διαταραχής, όπως επίσης και στις μεθόδους που ακολουθούν οι ειδικοί υγείας προκειμένου να προβούν σε μία ασφαλή διάγνωση. Σημαντικό επίσης είναι να γνωρίζουμε πως πρόκειται για μία πολυπαραγοντική διαταραχή, τα αίτια της οποίας αναλύονται σε ξεχωριστό κεφάλαιο.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας, εστιάζω την έρευνα μου στην προσχολική ηλικία, στα σημάδια εκείνα δηλαδή που εκδηλώνονται ήδη από την ηλικία των τριών ετών και μας εφιστούν την προσοχή για περαιτέρω παρατήρηση και διερεύνηση της εικόνας του νηπίου. Πρόκειται για αποκλίνουσες συμπεριφορές, μαθησιακές δυσκολίες ή ακόμη και ψυχικές διαταραχές που παρουσιάζουν, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, τα άτομα με ΔΕΠ-Υ και τις οποίες εξετάζουμε αναλυτικά. Τέλος, τονίζεται η σπουδαιότητα της συνεργασίας μεταξύ όλων των ενηλίκων που σχετίζονται με την ανατροφή των παιδιών αυτών στην προσπάθεια βελτίωσης των συμπτωμάτων της διαταραχής και περιγράφονται αναλυτικά οι τομείς στους οποίους θα πρέπει να στοχεύσουν οι παιδαγωγοί, όπως επίσης και οι πρακτικές και οι μέθοδοι που χρειάζεται να ακολουθήσουν, προκειμένου να βοηθήσουν τα παιδιά να περιορίσουν τα πρωτογενή και δευτερογενή χαρακτηριστικά της.
Περίληψη
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is an inherent neurodevelopmental disor-der that in recent decades has been of great concern to the scientific community as we often encounter it around us and we are called upon to live with people who exhibit its characteristics. To this end, as a preschool teacher, through the writing of this thesis, I seek to create a concise yet comprehensive guide that will guide colleagues in their efforts to clarify whether the picture presented by a child falls within the normal limits of his or her developmental trajectory or is deviant.
Having collected information from a large number of authoritative literature, both Greek and foreign, I begin with a brief reference to the definition, the specific characteris-tics and the forms in which the disorder we are studying may manifest itself, due to the diversity of its symptomatology. I then refer to the diagnostic criteria established by inter-national organisations in order to establish the existence or otherwise of the disorder, as well as to the methods used by health professionals in order to make a reliable diagnosis. It is also important to know that this is a multifactorial disorder, the causes of which are discussed in a separate chapter.
In the second part of the thesis, I focus my research on preschool age, that is, on those signs that manifest themselves as early as the age of three and draw our attention to further observation and investigation of the infant's picture. These are deviant behav-iours, learning difficulties or even mental disorders that are exhibited, to a greater or lesser extent, by individuals with ADHD and which we examine in detail. Finally, the importance of collaboration between all adults involved in the upbringing of these children in the effort to improve the symptoms of the disorder is emphasized and the areas that educators should target are detailed, as well as the practices and methods that need to be followed in order to help children reduce the primary and secondary features of the disorder.