Το παιδικό βιβλίο: Η συμβολή, η σημαντικότητα του στην προσχολική αγωγή και η αξιοποίηση του με ψηφιακή μορφή
The child's book: Its contribution, its significance in the preschool education and its utilization with a digital form
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσέντζου, Χριστιάνα
Ημερομηνία
2023-07-07Επιβλέπων
Σιδηροπούλου, ΤρυφαίνηΣιδηροπούλου, Μαρέττα
Λέξεις-κλειδιά
Παιδικό ; Βιβλίο ; Τεχνολογίες ; Ψηφιακό ; Βιβλίο ; Ολόπλευρη ανάπτυξη ; Προσχολική αγωγήΠερίληψη
Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της προσχολικής ηλικίας για την ανάπτυξη των παιδιών, επισημαίνεται ο ρόλος που διαδραματίζει το παιδικό βιβλίο στη γλωσσική, πνευματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Αρχικά, αναλύονται τα οφέλη της ανάγνωσης παιδικών βιβλίων, όπως η ενίσχυση της γλωσσικής ικανότητας, η καλλιέργεια της φαντασίας και η ενεργοποίηση της δημιουργικότητας. Επιπροσθέτως, υπογραμμίζεται η αλληλένδετη σχέση και επιρροή που ασκεί η εικαστική πλευρά των παιδικών βιβλίων στην ανάπτυξης της αισθητικής αντίληψης.
Η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από την ασύλληπτη ταχύτητα με την οποία προχωρά η τεχνολογία με τις νέες γενιές να έρχονται σε επαφή με τον ψηφιακό κόσμο από τις πρώτες στιγμές της ζωής τους. Σε αυτό το πλαίσιο, ανακύπτει η ερώτηση για το κατά πόσο οι νέες γενιές έρχονται πλέον σε επαφή με τα παραδοσιακά βιβλία αλλά παράλληλα βιώνουν και τα οφέλη των νέων τεχνολογιών μέσω των ηλεκτρονικών βιβλίων.
Εξετάζεται η ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στην προσχολική αγωγή και τις μεθόδους με τις οποίες μπορεί να αξιοποιηθεί το παιδικό βιβλίο με ψηφιακούς τρόπους. Αναφέρονται πρωτοποριακές πρακτικές και εργαλεία, όπως τα ψηφιακά βιβλία, που προσφέρουν νέες δυνατότητες για τη διδασκαλία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων στα παιδιά. Παρατηρούνται οι προκλήσεις και οι πιθανοί κίνδυνοι που συνδέονται με την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην προσχολική αγωγή, όπως η υπερβολική έκθεση στην οθόνη και η απώλεια της φυσικής αλληλεπίδρασης. Η ενθάρρυνση της ανταλλαγής ιδεών, της συζήτησης και της συνεργασίας συμβάλλει στην αποτελεσματική αξιοποίηση του παιδικού βιβλίου με ψηφιακούς τρόπους.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να διαμορφώσουν πλαίσια που ενθαρρύνουν την αλληλεπίδραση με τα ψηφιακά παιδικά βιβλία, παρέχοντας κατάλληλες οδηγίες και προσαρμοσμένες δραστηριότητες. Οι γονείς μπορούν να συμμετέχουν ενεργά, διαβάζοντας και συζητώντας με τα παιδιά τα ψηφιακά βιβλία και προωθώντας την κριτική σκέψη και την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων.
Συνοψίζοντας, η παρούσα εργασία τονίζει τη σημαντικότητα του παιδικού βιβλίου στην προσχολική αγωγή και παρουσιάζει τη δυνατότητα αξιοποίησής του με ψηφιακούς τρόπους. Μέσω της δημιουργίας συνεργατικών περιβαλλόντων και της ενθάρρυνσης της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, γονέων και παιδιών, ευνοείται η ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασία η οποία προωθεί την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας, των κοινωνικών δεξιοτήτων και του ψηφιακού γραμματισμού παρέχοντας ταυτόχρονα μια ευκαιρία για εμπλουτισμό και ανεπτυγμένη εκπαιδευτική εμπειρία για τα παιδιά
Περίληψη
Recognizing the importance of preschool age for children's development, the role played by children's books in their linguistic, intellectual and social development is highlighted. First, the benefits of reading children's books are analyzed, such as enhancing language skills, cultivating imagination and activating creativity. In addition, the interconnected relationship and influence exerted by the visual side of children's books on the development of aesthetic perception is underlined.
Today's era is characterized by the inconceivable speed with which technology advances with new generations coming into contact with the digital world from the first moments of their lives. In this context, the question arises as to whether the new generations are now in contact with traditional books but at the same time experience the benefits of new technologies through e-books.
The integration of digital technology in preschool education and the methods by which children's book can be used in digital ways are examined. Innovative practices and tools, such as digital books, are mentioned, which offer new possibilities for teaching and developing skills for children. The challenges and potential risks associated with the use of digital technology in early childhood education, such as excessive screen exposure and loss of physical interaction, are observed. Encouraging the exchange of ideas, discussion and collaboration contributes to the effective use of the children's book in digital ways.
Educators can design contexts that encourage interaction with children's digital books by providing appropriate instruction and tailored activities. Parents can be actively involved, reading and discussing digital books with children and promoting critical thinking and language skills development.
Summing up, this paper emphasizes the importance of the children's book in preschool education and presents the possibility of using it in digital ways. By creating collaborative environments and encouraging collaboration between teachers, parents and children, the strengthening of the educational process is favored which promotes the development of critical thinking, creativity, social skills and digital literacy while providing an opportunity for enrichment and developed educational experience for children.