Το Επιτραπέζιο Παιχνίδι και οι Επιδράσεις του στην Κοινωνική Συμπεριφορά των Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας
The Board Game and its Effects on the Social Behavior of Preschool Children
Keywords
Παιχνίδι ; Προσχολική ηλικία ; Κοινωνικές δεξιότητες ; Επιτραπέζια ; Κανόνες ; ΣυμπεριφοράAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία, εξετάζει τις επιπτώσεις των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η εργασία υπογραμμίζει τη σημασία της κοινωνικής ανάπτυξης κατά την περίοδο της πρώιμης παιδικής ηλικίας και τα πιθανά οφέλη του επιτραπέζιου παιχνιδιού στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων. Ο σκοπός της ανασκόπησης αυτής είναι να συνθέσει υπάρχουσα έρευνα για να προσδιορίσει την επίδραση των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, σκοπός της εργασίας είναι η ενίσχυση των στάσεων και απόψεων των εκπαιδευτικών όσον αφορά τη χρήση του επιτραπέζιου παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία, προκειμένου να θεωρηθεί ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για τη γνωστική όσο και για την κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη βιβλιογραφική αναζήτηση, συμπεριλαμβανομένων μελετών που δημοσιεύθηκαν έως πρόσφατα. Πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη μελέτη στην διεθνή κι ελληνική βιβλιογραφία και αρθρογραφία. Η αναζήτηση κατέληξε σε μια επιλογή από μελέτες που διερεύνησαν συγκεκριμένα τις επιπτώσεις των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Τα αποτελέσματα της ανασκόπησης υποδηλώνουν ότι το επιτραπέζιο παιχνίδι μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις σε διάφορες πτυχές της κοινωνικής συμπεριφοράς, συμπεριλαμβανομένων των δεξιοτήτων επικοινωνίας, της συνεργασίας και της συναισθηματικής ρύθμισης. Επιπλέον, η ενασχόληση με επιτραπέζια παιχνίδια μπορεί να προωθήσει την ανάπτυξη φιλοκοινωνικών συμπεριφορών, όπως η ανταλλαγή, η ενσυναίσθηση και οι ικανότητες επίλυσης προβλημάτων. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αποτελεσματικότητα των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην προώθηση της κοινωνικής συμπεριφοράς μπορεί να επηρεαστεί από παράγοντες όπως η πολυπλοκότητα του παιχνιδιού, η συμμετοχή των ενηλίκων και η ποιότητα των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Συμπερασματικά, τα επιτραπέζια παιχνίδια δείχνουν υπόσχεση ως εργαλεία ενίσχυσης της κοινωνικής συμπεριφοράς των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η ενσωμάτωση επιτραπέζιων παιχνιδιών σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα πρώιμης παιδικής ηλικίας και οικιακά περιβάλλοντα μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες για κοινωνική αλληλεπίδραση και ανάπτυξη δεξιοτήτων. Η μελλοντική έρευνα θα πρέπει να εστιάσει σε διαχρονικές μελέτες και να διερευνήσει τις βέλτιστες συνθήκες για τη μεγιστοποίηση των κοινωνικών οφελών του επιτραπέζιου παιχνιδιού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Abstract
This diploma thesis examines the effects of board games on the social behavior of preschool children. The paper highlights the importance of social development during early childhood and the potential benefits of board play in enhancing social skills. The purpose of this review is to synthesize existing research in order to determine the effect of board games on the social behavior of preschool children. In particular, the aim of this thesis is to reinforce teachers' attitudes and opinions regarding the use of board games in the educational process, in order to consider it a useful tool for both cognitive and socio-emotional development of children. This is a comprehensive bibliographic search, including studies published until recently. Extensive study was carried out in international and Greek bibliography and articles. The research resulted in a selection of studies that specifically investigated the effects of board games on the social behavior of preschoolers. The results of the review suggest that board game may have positive effects on various aspects of social behavior, including communication skills, cooperation, and emotional regulation. In addition, engaging in board games can promote the development of prosocial behaviors, such as sharing, empathy, and problem-solving skills. However, it is important to is note that the effectiveness of board games in promoting social behavior can be affected by factors such as the complexity of play, adult participation, and the quality of social interactions during play. In conclusion, board games show promise as tools to enhance the social behavior of preschoolers. Integrating board games into early childhood educational and home environments can provide opportunities for social interaction and skills development. Future research should focus on longitudinal studies and explore optimal conditions for maximizing the social benefits of board play in preschool children.