Η συμπερίληψη στο Ελληνικό σχολείο: Αντιλήψεις και στάσεις εκπαιδευτικών γενικής αγωγής σχετικά με το συμπεριληπτικό σχολείο.
Inclusive education in the Greek school: Perceptions and attitudes of general education teachers about the inclusive school.
Keywords
Συμπερίληψη ; Εκπαιδευτικοί ; Συμπεριληπτική εκπαίδευση ; Άτομα με αναπηρίες ; Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκεςAbstract
Εισαγωγή: Η συμπεριληπτική εκπαίδευση είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα εκπαιδευτικά συστήματα σε όλο τον κόσμο σήμερα. Με ένα σημαντικό ποσοστό του Ελληνικού μαθητικού πληθυσμού να αντιπροσωπεύει παιδιά με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία, υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία να διερευνηθεί ποιες είναι οι στάσεις των εκπαιδευτικών απέναντι στη συμπεριληπτική εκπαίδευση, καθώς έχει αποδεχτεί ότι οι στάσεις των εκπαιδευτικών παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιτυχή εφαρμογή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και επίσης κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί της Γενικής Αγωγής είναι προετοιμασμένοι στην πρακτική εφαρμογή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθούν: α) οι στάσεις και οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών Γενικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σχετικά με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση γενικά και ειδικότερα ως προς τον τύπο αναπηρίας ή τις διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, β) εάν οι δημογραφικοί και επαγγελματικοί παράγοντες των εκπαιδευτικών επηρεάζουν τις στάσεις τους ως προς τη συμπεριληπτική εκπαίδευση και γ) ποιοι είναι οι παράγοντες που εμποδίζουν τη διαδικασία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο.
Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε μια ποσοτική έρευνα με τη χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Το δείγμα της έρευνας αποτελούνταν από 200 εκπαιδευτικούς Γενικής Αγωγής που εργάζονται σε σχολεία της δημοτικής κοινότητας του 3ου διαμερίσματος της πόλης του Ηρακλείου. Στο ερωτηματολόγιο της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η Κλίμακα Πολυδιάστατων Στάσεων προς την Συμπεριληπτική Εκπαίδευση (Multidimensional Attitudes Toward Inclusive Education Scale, MATIES) του Μahat (2008). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2023. Τα δεδομένα της έρευνας κωδικοποιήθηκαν και αναλύθηκαν με τη χρήση του Στατιστικού πακέτου SPSS 25.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί Γενικής Αγωγής της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχουν γενικά θετική στάση απέναντι στην συμπερίληψη μαθητών με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στις γενικές τάξεις των σχολείων και στην ισότιμη πρόσβασή τους στο τυπικό αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Ωστόσο, υπέδειξαν και ορισμένα εμπόδια στην εφαρμογή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης όπως η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού υποστήριξης, οι ακατάλληλες κτιριακές υποδομές στις σχολικές μονάδες η έλλειψη ειδικού τεχνολογικού/ υλικοτεχνικού εξοπλισμού, η έλλειψη κρατικής χρηματοδότησης, η έλλειψη μόνιμων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης κ.α. Τα δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών όπως το φύλο, η ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο, τα έτη διδακτικής εμπειρίας, η εκπαίδευση/κατάρτιση σε θέματα Ειδικής Αγωγής, η προσωπική εμπειρία έχοντας παιδί στην οικογένεια ή συγγενικό πρόσωπο με ειδικές ανάγκες/αναπηρία και η εμπειρία διδασκαλίας σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/ και αναπηρία στην τάξη τους, βρέθηκε να σχετίζεται με τις στάσεις των εκπαιδευτικών. Τέλος, η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην έρευνα, δεν έχουν κάποια ειδίκευση σε θέματα Ειδικής Αγωγής.
Συμπεράσματα: Τα ευρήματα υποδεικνύουν την ανάγκη κατάρτισης και εξειδίκευσης των εκπαιδευτικών γενικής αγωγής σε θέματα ειδικής αγωγής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης καθώς η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην έρευνα έχει υποδεχτεί στην τυπική του τάξη μαθητές με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Επίσης, κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιηθούν άμεσες παρεμβάσεις στις σχολικές μονάδες καθώς οι αίθουσες διδασκαλίας δεν είναι σχεδιασμένες για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/ και αναπηρία, υπάρχει σοβαρή έλλειψη ειδικού τεχνολογικού/υλικοτεχνικού εξοπλισμού αλλά και έλλειψη χρηματοδότησης και υποστήριξης από το κράτος.
Abstract
Introduction: Inclusive education is one of the biggest challenges facing education systems around the world today. By a significant percentage of the Greek student population representing children with different educational needs, special educational needs and/or disability, there is a growing concern to explore what are the attitudes of teachers towards inclusive education, as it has been accepted that the attitudes of teachers play an important role in the successful implementation of inclusive education and also whether teachers of General Education are prepared in the practical implementation of inclusive education.
Purpose: The purpose of this research is to investigate: a) the attitudes and perceptions of General Education teachers in primary education regarding inclusive education in general and in particular regarding the type of disability or the different educational needs of students, b) if the demographic and professional factors of teachers influence their attitudes towards inclusive education and c) what are the major obstacles to the implementation of inclusive education in the Greek school.
Method: A quantitative survey was conducted using an electronic questionnaire. The research sample consisted of 200 teachers of General Education who work in schools of the municipal community of the 3rd district of the city of Heraklion. The Multidimensional Attitudes Toward Inclusive Education Scale (MATIES) by Mahat (2008) was used in the research questionnaire. The survey was conducted in June 2023. The survey data were coded and analyzed by the SPSS 25 Statistical Package
Results: The results of the research showed that the teachers of General Education in primary education generally have a positive attitude towards the inclusion of students with different educational needs, special education needs and/or disabilities in the general classes of schools. However, they pointed out some obstacles to the implementation of inclusive education such as the lack of specialized support staff, the inappropriate building infrastructures in the school units, the lack of special technological/logistical equipment, the lack of state funding, the lack of permanent special education teachers in general education schools etc. The demographic and professional characteristics of teachers such as gender, age, educational level, years of teaching experience, education/training in Special Education, personal experience of a child in the family or a relative with special needs/disability and the experience of teaching students with special educational needs and/or disabilities in their classroom was found to be related to teachers' attitudes. Also, most teachers who participated in the research do not have any specialization in Special Education.
Discussion: The findings indicate the need to train teachers in Special Education and Inclusive Education issues as the research had shown that most of the teachers had in their general class’s students with disabilities and/or special education needs. Also, it is considered necessary to carry out immediate interventions in schools because classrooms are not designed for students with special educational needs and/or disabilities, there is a lack of special technological/logistical equipment and a lack of funding and support from the state.