Η επίδραση της Σωματικής Άσκησης στη μετατραυματική ανάπτυξη παιδιών και εφήβων προσφυγικής βιογραφίας. Μία συστηματική ανασκόπηση.
The effect of Physical Exercise on the post-traumatic development of refugee children and adolescents. A systematic review.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ευγενίου, Ελευθερία
Ημερομηνία
2023-06-08Επιβλέπων
Καρκαλούσος, ΠέτροςΛέξεις-κλειδιά
Σωματική άσκηση ; Παιδιά πρόσφυγες ; Έφηβοι πρόσφυγες ; Μετατραυματική ανάπτυξη ; Διαταραχή μετατραυματικού στρεςΠερίληψη
Εισαγωγή: Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται, σε παγκόσμια κλίμακα, φαινόμενα όπως η αναγκαστική μετανάστευση και ο εκτοπισμός, να παρουσιάζουν υπέρμετρη αύξηση. Αποτέλεσμα αυτών των φαινομένων είναι να αυξάνεται ο αριθμός των παιδιών και εφήβων προσφυγικής βιογραφίας τα οποία διαβιούν ή γεννιούνται στις χώρες υποδοχής. Τα παιδιά αυτά καλούνται να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό σύστημα της εκάστοτε χώρας που αποτελεί τη νέα τους πατρίδα. Συνεπώς, έρχονται αντιμέτωπα με διάφορες προκλήσεις (γλώσσα, κουλτούρα, θρησκεία κλπ.), αλλά κυρίως με τις επιπτώσεις των τραυματικών συμβάντων στα οποία, ενδεχομένως, έχουν εκτεθεί ή βιώνουν τον κίνδυνο διαταραχής της ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξης λόγω της διαγενεακής μετάδοσης του τραύματος.
Σκοπός: Η παρούσα συστηματική ανασκόπηση επιδιώκει να συγκεντρώσει και να αξιολογήσει όλες τις συναφείς μελέτες οι οποίες πραγματεύονται την επίδραση της σωματικής άσκησης στη μετατραυματική ανάπτυξη παιδιών και εφήβων προσφυγικής βιογραφίας που έχουν βιώσει μια οδυνηρή τραυματική εμπειρία.
Μέθοδος: Στην παρούσα συστηματική ανασκόπηση ακολουθήθηκαν οι συστάσεις, όπως αυτές ορίζονται, από τους οδηγούς του PRISMA 2020. Η αναζήτηση των επιστημονικών άρθρων πραγματοποιήθηκε σε πολλαπλές βάσεις δεδομένων με κοινές λέξεις-κλειδιά και συμπεριλήφθηκαν έρευνες οι οποίες αναζητήθηκαν βάσει προκαθορισμένων γενικών και ειδικών κριτηρίων.
Αποτελέσματα: Η σωματική άσκηση συμβάλλει στη διαχείριση του τραύματος, στη μετατραυματική ανάπτυξη και την ψυχική ανθεκτικότητα παιδιών και εφήβων προσφυγικής βιογραφίας.
Συμπεράσματα: Τα πορίσματα της παρούσας μελέτης μπορούν να αξιοποιηθούν πρακτικά από ειδικούς στις επιστήμες της Ψυχολογίας και της Φυσικής Αγωγής, για την αντιμετώπιση του τραύματος και την προαγωγή της ψυχοσυναισθηματικής υγείας, καθώς και την εισαγωγή νέων προγραμμάτων ψυχικής υγείας. Απαιτείται περαιτέρω έρευνα για τη μελέτη συγκεκριμένων προγραμμάτων σωματικής άσκησης, τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην προαγωγή της ευημερίας των παιδιών και εφήβων προσφυγικής βιογραφίας.
Περίληψη
Introduction: In recent years, on a global scale, phenomena such as forced migration and displacement have been observed to show an excessive increase. As a result of these phenomena, the number of children and adolescents with a refugee background who live or are born in the host countries is increasing. These children are invited to follow the educational system of the respective country that is their new homeland. Consequently, they are faced with various challenges (language, culture, religion, etc.), but mainly with the effects of traumatic events to which they may have been exposed or experience the risk of disrupting their psycho-emotional development due to the transgenerational transmission of trauma.
Purpose: The purpose of this systematic review is to gather and evaluate all relevant studies that deal with the effect of physical exercise on the post-traumatic development of children and adolescents of refugee background who have experienced a painful traumatic event experience.
Method: This systematic review followed the recommendations as defined by the PRISMA 2020 guidelines. The search for scientific articles was carried out in multiple databases with common keywords and included studies that were searched based on predefined general and specific criteria.
Results: Physical exercise contributes to trauma management, post-traumatic development and mental resilience of refugee children and adolescents.
Discussion: The findings of the present study can be used practically by experts in the sciences of Psychology and Physical Education, to deal with trauma and promote psychoemotional health, as well as the introduction of new mental health programs. Further research is needed to study specific physical exercise programs that can contribute to promoting the well-being of refugee children and adolescents.