Η διαχείριση αλλαγών και ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην εργασιακή απόδοση επιχειρήσεων και οργανισμών
Change management and the role of emotional intelligence on employees performance in businesses and organizations
Keywords
Οργανωσιακή αλλαγή ; Διαχείριση αλλαγών ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Εργασιακή απόδοση ; Εργασιακό άγχος ; Organizational change ; Work stress ; Job performance ; Emotional intelligenceAbstract
Στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με τις έννοιες της διαχείρισης των αλλαγών, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της εργασιακής απόδοσης στο πλαίσιο των επιχειρήσεων και των οργανισμών. Οι έννοιες αυτές αναλύονται ξεχωριστά και περιγράφονται τα θεωρητικά μοντέλα τους. Επιπλέον επιχειρείται διερεύνηση των μεταξύ τους σχέσεων ώστε να προσδιοριστεί η σημασία τους για τους σύγχρονους οργανισμούς. Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει η εργασία είναι ότι οι οργανωσιακές αλλαγές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των σύγχρονων οργανισμών και η αποτελεσματική διαχείρισή τους απαιτεί σε βάθος κατανόηση του ανθρώπινου παράγοντα των οργανισμών. Επιπλέον οι σύγχρονοι οργανισμοί προκειμένου να επιβιώσουν, να εξελιχθούν και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί χρειάζονται υπαλλήλους με υψηλές αποδόσεις οι οποίοι θα είναι ευέλικτοι και θα μπορούν να προσαρμόζονται εύκολα και γρήγορα στις αλλαγές που πραγματοποιούνται σε αυτούς συμβάλλοντας στην επιτυχή υλοποίησή τους. Η αποτελεσματική προσαρμογή του εργατικού δυναμικού στις αλλαγές αντικατοπτρίζεται στην προσαρμοστική απόδοση η οποία διευκολύνει την διαχείριση των αλλαγών (Shoss et al., 2012) ενώ τα υψηλά επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης τόσο των υφισταμένων όσο και των ηγετών διαπιστώθηκε πως συνδέονται με πλήθος θετικών αποτελεσμάτων για τον οργανισμό τα οποία σχετίζονται με την καλύτερη διαχείριση του εργασιακού άγχους και των οργανωσιακών αλλαγών αλλά και την βελτίωση της απόδοσης ηγετών και υφισταμένων και κατ΄επέκταση της συνολικής απόδοσης του οργανισμού.
Abstract
In this paper, a literature review is conducted on the concepts of change management, emotional intelligence and work performance in the context of businesses and organizations. These concepts are analyzed separately and their theoretical models. Furthermore, an attempt is made to examine the relationships between them in order to determine their significance for the contemporary orgranizations. The conclusions of the paper are that organizational change is an integral part of the life of modern organizations and its effective management requires an in-depth assessment of the human factor of the organization.
Moreover, in order to survive, evolve and remain competitive, modern organizations need high-performing employees who are flexible and can adapt easily and quickly to the changes that take place in the organizations and contribute to their successful implementation. The effective adaptation of the workforce to change is reflected in adaptive performance which facilitates the management of change (Shoss et al., 2012) while emotional intelligence of both subordinates and leaders in an organization was found to have significant benefits in an organization which are related to better management of work stress and organizational changes but also improve the performance of leaders and subordinates. changes an important role in improving both individual and overall performance of the organization.