Διερεύνηση της ένταξης Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων σε μαθήματα Μηχανολογίας σε ΕΠΑ.Λ.
Investigation of the inclusion of Open Educational Resources in Mechanical Engineering courses in EPAL.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μωραϊτης, Παναγιώτης
Ημερομηνία
2023-06-30Επιβλέπων
Παπανικολάου, ΚυπαρισσίαΛέξεις-κλειδιά
Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ; Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι ; Ανεστραμμένη τάξη ; Εκπαιδευτικό λογισμικό προσομοίωσηςΠερίληψη
Καθώς οι ψηφιακές τεχνολογίες αναπτύσσονται ταχύτατα, νέες προκλήσεις και
ευκαιρίες παρέχονται στους εκπαιδευτικούς για να δημιουργήσουν ευέλικτα και
καινοτόμα, ανοιχτά περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης, με απώτερο σκοπό να
εμπλουτίσουν και να ενισχύσουν τα μαθησιακά αποτελέσματα της παραδοσιακής
διδασκαλίας.
Η παρούσα διπλωματική εργασία, επιχείρησε να ερευνήσει και να αποτυπώσει την
μαθησιακή εμπειρία, αναφορικά με την χρήση Ανοιχτών Εκπαιδευτικών Πόρων –
ΑΕΠ (Οpen Education Resources - OER) από μαθητές ΕΠΑ.Λ. Σκοπός ήταν να
μελετηθεί αν η χρήση των ΑΕΠ ανταποκρίνεται περισσότερο στα ενδιαφέροντα των
μαθητών συγκριτικά με την παραδοσιακή διδασκαλία, αν τους διευκολύνει στην
επίτευξη των μαθησιακών τους στόχων και αν ανταποκρίνονται τα ψηφιακά αυτά
εργαλεία στις δυνατότητες και στις ανάγκες τους. Για το σκοπό αυτό
πραγματοποιήθηκαν τρεις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, η πρώτη με τον παραδοσιακό
τρόπο στο Εργαστήριο Μηχανολογίας, η δεύτερη με εφαρμογή της μεθόδου της
Ανεστραμμένης Τάξης και τέλος, η τρίτη στο εργαστήριο Πληροφορικής με
αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου «Τετράχρονος Βενζινοκινητήρας» από τη
Συλλογή Μηχανολογίας του αποθετηρίου μαθησιακών αντικειμένων στο
«Φωτόδεντρο». Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο κατατάσσεται στην
κατηγορία προσομοιώσεις/οπτικοποιήσεις, εξυπηρετεί τις ανάγκες του
Μηχανολογικού Τομέα, εναρμονίζεται με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Γ΄
ΕΠΑ.Λ και μπορεί να υποστηρίξει μαθήματα που ακολουθούν τις αρχές της
Διερευνητικής Μάθησης.
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της έρευνας ακολούθησε μία μικτή προσέγγιση με
ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία. Διαμορφώθηκαν φύλλα εργασίας και
ερωτηματολόγιο αποτίμησης της εμπειρίας των μαθητών, τα οποία συμπληρώθηκαν
από τους 16 μαθητές ΕΠΑ.Λ και στη συνέχεια αναλύθηκαν. Τα αποτελέσματα
δείχνουν ότι η αλληλεπίδραση των μαθητών με την προσομοίωση ενίσχυσε
σημαντικά τα μαθησιακά αποτελέσματα και οι λειτουργίες του συγκεκριμένου
ψηφιακού εργαλείου ανταποκρίνονταν στις δυνατότητες και τις ανάγκες τους. Ωστόσο
οι μαθητές χαρακτήρισαν ως πιο ενδιαφέρουσα την εμπειρία της
πρακτικής/χειρωνακτικής εξάσκησης στο χώρο του φυσικού εργαστηρίου.
Περίληψη
As digital technologies rapidly evolve, new challenges and opportunities are
presented to teachers to create flexible and innovative open e-learning environments,
with the ultimate goal of enriching and enhancing the learning outcomes of traditional
teaching. This thesis investigated the learning experience of students at vocational
education while working with Open Education Resources (OER), in a technology-enhanced learning context involving student-centered teaching approaches. The
scope was to study whether this technology facilitates them to achieve their learning
objectives and whether it is suitable for their abilities and needs. For this purpose,
initially, educational interventions were carried out in the traditional way in the
Mechanical Engineering Laboratory, and then using the method of the Flipped
Classroom. Finally, following the Inquiry-Based Learning approach, students worked
with the learning object entitled "four-year gasoline" of the "Photodentro" repository.
The particular learning object is an interactive simulation that belongs to the
Mechanical Engineering Division. It is also in line with the curriculum of the final year
of upper secondary vocational education.
The design and implementation of this study followed a mixed-method research
approach. The data collected and analyzed were the students’ worksheets and a
questionnaire about their learning experiences that included closed and open-ended
questions. The results show that the student's interaction with the simulation
significantly enhanced their learning outcomes, whilst the functions of the learning
object were consistent with students’ abilities and needs. However, the students find
the practical exercises in the physical laboratory a more interesting experience.