Υλοποίηση και αξιολόγηση ψηφιακού αποθετηρίου
Implementation and evaluation of a digital repository
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Χανιώτη, Σοφία
Date
2023-06-30Advisor
Σγουροπούλου, ΚλειώΚρούσκα, Ακριβή
Keywords
ΑΕΠ ; Ψηφιακές τεχνολογίες ; Μαθησιακά αντικείμενα ; Διδακτική της πληροφορικήςAbstract
Τα επόμενα χρόνια, τα εκπαιδευτικά συστήματα που χρησιμοποιούν πολυμέσα αναμένεται
να αυξήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και να κάνουν τη μάθηση πιο ελκυστική,
ενσωματώνοντας ψηφιακό υλικό στην παραδοσιακή εκπαίδευση. Με την ενσωμάτωση των
υπολογιστών και των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση, η επιστημονική κοινότητα
έχει διεξάγει πολυάριθμες μελέτες και έρευνες για να ανακαλύψει τους σωστούς τρόπους
ενσωμάτωσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε οι μαθητές να μπορούν να
αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι ψηφιακές βιβλιοθήκες και τα
ψηφιακά αποθετήρια αξιοποιούν τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία για την
οργάνωση των πληροφοριών και την καλύτερη πρόσβαση σε αυτές. Σήμερα, τα
εκπαιδευτικά ιδρύματα και τα σχολεία κάνουν εκτεταμένη χρήση των ψηφιακών
αποθετηρίων στην εκπαίδευση για να καταστήσουν τις πληροφορίες και το διδακτικό υλικό
προσβάσιμα.
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τα κύρια χαρακτηριστικά των ψηφιακών
αποθετηρίων και των μαθησιακών αντικειμένων για τη διδασκαλία της πληροφορικής στα
δημοτικά σχολεία. Γίνεται αναφορά σε αποθετήρια που διατίθενται ελεύθερα στην Ελλάδα
και διεθνώς. Απώτερος στόχος αυτής της εργασίας είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού
αποθετηρίου που θα περιέχει μαθησιακά αντικείμενα για την εκπαίδευση της
πληροφορικής στα δημοτικά σχολεία. Το ψηφιακό αποθετήριο θα πρέπει να ικανοποιεί
όλες τις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας για ελεύθερη πρόσβαση σε μαθησιακό
υλικό για την αποθήκευση, αναζήτηση, ανάκτηση και διανομή μαθησιακών αντικειμένων,
τηρώντας παράλληλα τα πρότυπα διαλειτουργικότητας. Μόλις ολοκληρωθεί η υλοποίηση
του ψηφιακού αποθετηρίου TALOS, το εκπαιδευτικό περιεχόμενο θα πρέπει να
αξιολογηθεί.Το κύριο ερευνητικό ερώτημα που προκύπτει από τη δημιουργία του
αποθετηρίου TALOS είναι αν το αποθετήριο και τα μαθησιακά αντικείμενα για την
εκπαίδευση στην επιστήμη της πληροφορικής πληρούν τα κριτήρια αξιολόγησης
μαθησιακών αντικειμένων και ανταποκρίνονται στις απαιτήσες των χρηστών.
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του TALOS έδειξαν ότι είναι πολύ εύκολο στη χρήση
και έχει ελκυστική εμφάνιση και αίσθηση για τους χρήστες- η λειτουργικότητα που παρέχει
το TALOS αντιστοιχεί σε εκείνη των περιβαλλόντων ΑΕΠ, τα οποία απαιτούν
διαλειτουργικότητα του αποθηκευμένου υλικού. Οι χρήστες ανέφεραν ότι η εμπειρία από
τη χρήση του αποθετηρίου ήταν θετική από όλες τις απόψεις, ιδίως όσον αφορά τη
διεπαφή χρήστη, τη δομή του αποθετηρίου για την εύρεση μαθησιακών αντικειμένων, την
καλή οργάνωση του περιεχομένου και την εξαιρετική πλοήγηση στο αποθετήριο.
Abstract
In the coming years, educational systems that using multimedia are expected to increase student‘s interest and make learning more engaging by integrating digital material into traditional education. With the integration of computers and digital technologies in education, the scientific community has conducted numerous studies and researches to find out the right ways to integrate them into the educational process so that students can make the most of their potential. In this context, digital libraries and digital repositories exploit the possibilities offered by technology to organize information and make it more accessible. Today, educational institutions and schools are making extensive use of digital repositories in education to make information and teaching materials accessible.
This thesis explores the main characteristics of digital repositories and learning objects for teaching computing in primary schools. Reference is made to repositories that are freely available in Greece and Internationally. The ultimate goal of this paper is to create a digital repository containing learning objects for teaching computing in primary schools. The digital repository should satisfy all the needs of the educational community for free access to learning materials for storage, search, retrieval and distribution of learning objects, while respecting interoperability standards. Once the implementation of the TALOS digital repository is completed, the educational content should be evaluated. The main research question arising from the creation of the TALOS repository is whether the repository and the learning objects for computer science education meet the learning object evaluation criteria and meet the needs of the users.
The results of the evaluation of TALOS showed that it is very easy to use and has an attractive look and feel for users; the functionality provided by TALOS corresponds to that of the AEP environments, which require interoperability of the stored material. Users reported that their experience of using the repository was positive in all respects, particularly in terms of the user interface, the structure of the repository for finding learning objects, the good organization of content and the excellent navigation of the repository.