Η Διεπιστημονική προσέγγιση STEAM στην πρώιμη παιδική ηλικία και οι απόψεις των παιδαγωγών
STEAM in early childhood education and educators' beliefs'
Keywords
Steam ; Φυσικές Επιστήμες ; Τεχνολογία ; Μηχανική ; Τέχνες ; Μαθηματικά ; Οικοσυστημική Θεωρία ; Βιοοικολογικό ; Brofenbrenner ; Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών ; Ποιοτική Έρευνα ; Προσχολική ΑγωγήAbstract
Η διπλωματική εργασία προέκυψε από την προσωπική αναζήτηση σε σχέση με την προσέγγιση STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics ) και την εφαρμογή της στον χώρο της προσχολικής αγωγής. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη να κατανοήσουμε την προσέγγιση αυτή και τον τρόπο όπου οι φυσικές επιστήμες, η τεχνολογία, η μηχανική, οι τέχνες και τα μαθηματικά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της Παιδαγωγικής.
Σκοπός της διπλωματικής αυτής είναι να αναδείξουμε τα οφέλη της προσέγγισης STEAM και πώς οι τέχνες συνδράμουν στα επιστημονικά της πεδία. Παράλληλα όμως θα έρθουμε αντιμέτωποι με την ελλιπή γνώση και επιμόρφωση των παιδαγωγών πάνω στην προσέγγιση αυτή και θα αξιολογήσουν οι ίδιες την αυτό-αποτελεσματικότητα τους σε σχέση με το STEAM.
Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για να πραγματοποιηθεί η έρευνα ήταν ποιοτική. Κλήθηκαν 19 παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας να λάβουν μέρος σε συνέντευξη στην οποία ερωτήθηκαν για τις γνώσεις τους γύρω από την προσέγγιση STEAM, τα οφέλη και την εφαρμογή της καθώς και για την προσωπική τους επιμόρφωση. Στη συνέχεια έγινε θεματική ανάλυση, καταγράφηκαν οι συνεντεύξεις, κωδικοποιήθηκαν τα αποτελέσματα και συγκεντρώθηκαν οι σημαντικές έννοιες που παρουσιάζονται στο κεφάλαιο της έρευνας.
Στα αποτελέσματα που προέκυψαν παρατηρήθηκαν ότι εφαρμόζουν οι παιδαγωγοί δραστηριότητες STEAM χωρίς απαραίτητα να έχουν επιμορφωθεί πάνω στην προσέγγιση αυτή καθώς και στην ανάγκη τους για περεταίρω επιμόρφωση. Επίσης προέκυψε η έλλειψη τεχνογνωσίας γύρω από το επιστημονικό πεδίο της Τεχνολογίας στο χώρο της προσχολικής αγωγής. Η έρευνα έδειξε πως μόνο για εποπτικό μέσο χρησιμοποιείται η Τεχνολογία πράγμα που αξίζει περαιτέρω διερεύνηση καθώς διανύουμε μια ψηφιακή εποχή όπου οι γνώσεις γύρω από την Τεχνολογία είναι πλούσιες και πλέον απαραίτητες.
Συμπερασματικά λοιπόν, καλούμαστε να δώσουμε έμφαση στην προσέγγιση STEAM η οποία αποτελεί μια ολιστική διερευνητική μάθηση όλων των επιστημονικών πεδίων και η οποία «αγκαλιάζει» όλες τις ηλικίες. Αποτελεί καινοτομία στην Εκπαίδευση και αποτελεί επιτακτική ανάγκη να ενσωματωθεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η προσέγγιση αυτή είναι πολυμορφική, οδηγεί τα παιδιά από μικρή ηλικία να αποκτήσουν πολλαπλούς τρόπους σκέψεις, σέβεται τη διαφορετικότητα και αποσκοπεί στο μέλλον τα παιδιά αυτά να γίνουν σωστοί, ενεργοί πολίτες με διορατικότητα.
Abstract
This thesis resulted from a personal interest in relation to the STEAM approach (science, technology, engineering, arts, mathematics) and its application in the field of early childhood education. It is important that we understand this approach and how science, technology, engineering, arts, mathematics are an integral part of Pedagical practice.
The purpose of this thesis is to highlight the benefits of the STEAM approach and how the arts support its scientific fields. At the same time however, we will be confronted with the insufficient knowledge and training of educators on this approach, and they will evaluate their self-efficancy in relation to STEAM.
A qualitative approach was adopted. Nineteen (19) early childhood teachers were invited to take part in an interview in which they were asked about their knowledge of the STEAM approach, its benefits and implementation as well as their personal training. The in-terviews were recorded, the results were thematically coded and the findings are presented in the research chapter of thesis.
In the results obtained, it was observed that the educators implement STEAM activi-ties without necessarily having been trained in this approach. Their need for further train-ing was also vital. There was also a lack of knowledge specifically around the scientific field of Technology. The research showed that Technology is only used as a supportive tool, something that deserves further research as we are going through a digital era where knowledge around Technology is constantly growing and imperative.
In conclusion, early childhood teachers are asked to emphasize the STEAM approach which is a holistic learning to all scientific fields and which “embraces” all ages. It STEAM is innovative and integration into the Greek Education system is crucial. This approach is multi-faceted, helps children from an early age to acquire multiple ways of thinking, respects di-versity and aims for these children to become active citizens with strong skills for the future.