Εμφάνιση απλής εγγραφής

Συνθέτοντας μουσική (με ρυθμικά – μελωδικά μοτίβα) μέσω της ανάπτυξης υπολογιστικής σκέψης από μαθητές Δημοτικού

dc.contributor.advisorVerdis, Athanasios
dc.contributor.authorΝικολάκη, Ανθούλα
dc.date.accessioned2023-10-17T10:29:51Z
dc.date.available2023-10-17T10:29:51Z
dc.date.issued2023-09-18
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/5348
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-5185
dc.description.abstractΗ παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία επικεντρώνεται στο βαθμό που μπορεί να υλοποιηθεί η διαθεματική προσέγγιση των δύο μαθημάτων (της πληροφορικής και της μουσικής) μέσα από την υλοποίηση των στόχων του εκάστοτε μαθήματος, χωρίς να υπονομεύεται η αξία κάποιου από τα παραπάνω. Πιο συγκεκριμένα, στο μάθημα της μουσικής τίθεται ως στόχος η διαδικασία της αναγνώρισης και σύνθεσης - δημιουργίας μελωδικών και ρυθμικών μοτίβων (ostinati), ενώ στην πληροφορική μαθησιακός στόχος αποτελεί η εκμάθηση διαδικασιών προγραμματισμού, όπως είναι η δομή επανάληψης, η ακολουθία εντολών, καθώς και η εφαρμογή της τεχνικής “live coding”. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το Μάιο του 2023 σε δημοτικό σχολείο της Νέας Χαλκηδόνας και συμμετείχαν 19 μαθητές της Ε’ τάξης. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, είχαν ως τελικό στόχο τη σύνθεση ενός μελωδικού και ρυθμικού μοτίβου μέσω της συγγραφής κώδικα στη γλώσσα προγραμματισμού Scratch, καθώς και την εφαρμογή της τεχνικής live coding κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του μουσικού τους έργου. Για τη διεξαγωγή της έρευνας αξιοποιήθηκε η ποσοτική μέθοδος μέσα από την ανάλυση των απαντήσεων των ερωτηματολογίων, που δόθηκαν στους ίδιους τους μαθητές, αλλά και σε δέκα εκπαιδευτικούς μουσικής και πληροφορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μέσα από τη σύνδεση των δύο διαδικασιών αυτών (μουσικής σύνθεσης – ανάπτυξης λογισμικού) τονίζεται η αξία της συμβολής του προγραμματισμού στη μουσική παιδαγωγική. Ειδικότερα, αποδεικνύεται ότι η ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης στους μαθητές ενισχύει την καλλιέργεια της δημιουργικότητάς τους, μέσα από την εφαρμογή νέων τεχνικών (όπως το live coding) προσφέροντάς τους νέες δυνατότητες (όπως αυτή του αυτοσχεδιασμού μέσω χρήσης κώδικα). Τέλος, φαίνεται ότι το ενδιαφέρον των μαθητών για την εκμάθηση της σχεδίασης και συγγραφής κώδικα αυξάνεται, όταν συνδυάζεται με ένα μάθημα τέχνης (όπως αυτό της μουσικής).el
dc.format.extent68el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.publisherΕθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνώνel
dc.publisherΑνώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)el
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el*
dc.subjectLive codingel
dc.subjectΥπολογιστική σκέψηel
dc.subjectΑυτοσχεδιασμόςel
dc.subjectΔημιουργικότηταel
dc.subjectΜουσική σύνθεσηel
dc.titleΣυνθέτοντας μουσική (με ρυθμικά – μελωδικά μοτίβα) μέσω της ανάπτυξης υπολογιστικής σκέψης από μαθητές Δημοτικούel
dc.title.alternativeComposing music (with rhythmic- melodic motives) through cultivation of computational thinking in Elementary studentsel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΚασιμάτη, Αικατερίνη
dc.contributor.committeeΜπούμπουκα, Μαρία
dc.contributor.facultyΣχολή Μηχανικώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστώνel
dc.contributor.masterΨηφιακός Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξηel
dc.description.abstracttranslatedThe following master’s Thesis (M.T) is focused on the interdisciplinary approach of two subjects informatics (IT) and music, through the achievements of each subject's goals, without undermining the value of each other. Specifically, in music we have as a target the procedure of identifying and composing – creating melodic and rhythmic patterns (ostinati), whereas in informatics a learning objective is programming, such as the repetition structure, the command sequence, as well as the application of the ‘’live coding’’ technique. The research was conducted in May 2023 in a primary school in Nea Chalkidona, involving 19 students of the 5th-grade students. The students, divided into groups of four, had the final goal of composing a melodic and rhythmic pattern, by coding in Scratch programming language, along with the live coding technique during the presentation of their composition. To conduct the research, the quantitative method was used through the analysis of the answers of the questionnaires, which were given to the students and to ten teachers of music and IT in primary education. Through the connection of these two processes (music composition – software development) the value of the contribution of programming to music education is emphasized. In particular, it is proven that the development of computational thinking in students enhances the growth of their creativity, through the application of new techniques (such us live coding) offering them new possibilities (such us improvisation through coding). Finally, it seems that students’ interest in learning how to design and write code, increases when it is combined with an art course (such as music).el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές