Επιδράσεις της ομαδοσυνεργατικής ψηφιακής αφήγησης μαθητών Δημοτικού στην δημιουργική γραφή
Effects of collaborative digital storytelling of elementary school students on creative writing
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Αποστολοπούλου, Μαρία-Θεκλα
Date
2023-09-18Advisor
Μακρή, ΑικατερίνηKeywords
Ψηφιακή αφήγηση ; Δημιουργική γραφή ; Ψηφιακές ιστορίεςAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει μια διαφορετική προσέγγιση για την βελτίωση του γραπτού λόγου των μαθητών η οποία βασίστηκε σε μια δραστηριότητα δημιουργικής γραφής στο μάθημα της Γλώσσας. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να εξετάσει τις επιδράσεις της Ψηφιακής Αφήγησης (Digital Storytelling) κατά την δημιουργία ψηφιακών ιστοριών στο γραπτό λόγο των μαθητών και συγκεκριμένα στην Δημιουργική τους Γραφή (Creative Writing), να διερευνήσει την ποιότητα των ψηφιακών ιστοριών σε σχέση με τις γραπτές, και να εξετάσει τον βαθμό δέσμευσης (Engagement) των μαθητών στην όλη διαδικασία. Η έρευνα που υλοποιήθηκε βασίζεται σε μια διδακτική παρέμβαση με συμμετέχοντες δεκαοχτώ (18) μαθητές της Δ’ Δημοτικού οι οποίοι χωρίστηκαν σε εννέα (9) ομάδες, διήρκησε συνολικά πέντε (5) διδακτικές ώρες, και έλαβε χώρα σε σχολείο της Αττικής τον Μάιο του 2023. Η κάθε ομάδα δημιούργησε μια αρχική μορφή γραπτής ιστορίας, ιστοριοπίνακα, ψηφιακό κόμικς βασισμένο στην αρχική ιστορία και τέλος μια τελική μορφή γραπτής ιστορίας βασισμένη τόσο στην αρχική μορφή όσο και στο ψηφιακό κόμικς. Το ψηφιακό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε αποτελεί ένα διαδικτυακό εργαλείο και ήταν το storyboardthat.com. Τα ευρήματα που προέκυψαν αναλύθηκαν μέσω ποιοτικής μεθόδου. Τα εργαλεία συλλογής δεδομένων ήταν τα γραπτά των μαθητών, οι ιστοριοπίνακες (storyboards) τους, καθώς και οι ψηφιακές τους ιστορίες. Τα εργαλεία αξιολόγησης αποτελούνταν α) από την χρήση της Ρουμπρίκας «6+1 Trait Writing Rubric» για τα γραπτά των μαθητών β) από την περιγραφική αξιολόγηση με βάση τους άξονες που όρισε η ερευνήτρια για τις ψηφιακές ιστορίες και γ) από την καταγραφή παρατηρήσεων σε όλη την διάρκεια της παρέμβασης για την δέσμευση των μαθητών, η οποία είχε πραγματοποιηθεί από την ερευνήτρια. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η δημιουργία ψηφιακών ιστοριών μπορεί να έχει οφέλη στον παραγωγικό λόγο των μαθητών, ωστόσο οι μαθητές με πιο ανεπτυγμένο γραπτό λόγο φάνηκε να έχουν και περισσότερα οφέλη. Επίσης διαπιστώθηκε συνοχή όσον αφορά την ποιότητα μεταξύ καλών-μέτριων γραπτών ιστοριών σε σχέση με τις ψηφιακές. Η δέσμευση των μαθητών στην δημιουργία ψηφιακών ιστοριών ήταν μεγάλη απ’ όλους τους μαθητές, σε σχέση με την διαδικασία συγγραφής των γραπτών ιστοριών. Ωστόσο η χρήση της ψηφιακής αφήγησης δημιούργησε επίπεδα δέσμευσης και για πιο απρόθυμους μαθητές και καλλιέργησε θετικά την δημιουργική τους γραφή. Τέλος οι μαθητές δημιούργησαν ποιοτικά καλές ψηφιακές ιστορίες μέσα σ’ ένα δημιουργικό κλίμα καθώς ενθουσιάστηκαν και απόλαυσαν την όλη διαδικασία της ψηφιακής αφήγησης
Abstract
This thesis presents a different approach to improving students' writing based on a creative writing activity in the language class. The purpose of this thesis is to examine the effects of Digital Storytelling on digital story creation in their writing, specifically on their Creative Writing, to investigate the quality of digital stories compared to written stories, and to examine the level of students' engagement in the whole process. The implemented research is based on a teaching intervention with eighteen (18) 4th-grade students as participants who were divided into nine (9) groups, lasted a total of five (5) teaching hours, and took place in a school in Attica in May 2023. Each group created an initial written story form, a storyboard, a digital comic based on the initial story, and finally a final written story form based on both the initial story and the digital comic. The digital tool used was an online tool and that was storyboardthat.com. The resulting findings were analyzed through a qualitative method. The data collection tools were the students' writings, their storyboards, and their digital stories. The assessment tools consisted of a) the use of the 6+1 Trait Writing Rubric for the students' writings b) descriptive assessment based on the axes defined by the researcher for the digital stories and c) the recording of observations throughout the intervention on student engagement, which was conducted by the researcher. The results of the research showed that creating digital stories can have benefits on students' productive discourse, however, students with more developed written discourse also seemed to have more benefits. Consistency was also found in terms of quality between good-average written stories compared to digital stories. Student engagement in creating digital stories was high across all students, compared to the process of writing written stories. However, the use of digital storytelling created levels of engagement for more reluctant students and positively nurtured their creative writing. Finally, students created good quality digital stories in a creative climate as they were excited and enjoyed the whole process of digital storytelling.