Ανθρώπινο μικροβίωμα και γνωστική λειτουργία
Human microbiome and cognitive function
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σοφός, Ιωάννης
Ημερομηνία
2024-02Επιβλέπων
Τράπαλη, ΜαρίαΛέξεις-κλειδιά
Μικροβίωμα ; Χλωρίδα ; Εγκέφαλος ; Λειτουργία ; Γνωστική ; ΓαστρεντερικόΠερίληψη
Το ανθρώπινο μικροβίωμα, ιδιαίτερα το μικροβίωμα του εντέρου, αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο για το ρόλο του στην υγεία του ανθρώπου. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν πως εκτελείται ένας σημαντικός ρόλος από το μικροβίωμα του γαστρεντερικού σωλήνα ασκώντας επιρροή στη συμπεριφορά και στην εγκεφαλική λειτουργία, καταλήγοντας έτσι στη σύλληψη της ολιστικής έννοιας ενός άξονα μεταξύ γαστρεντερικού μικροβιώματος και εγκεφάλου. Αυτή η βιβλιογραφική ανασκόπηση στοχεύει να συνοψίσει τις τρέχουσες γνώσεις σχετικά με τη σχέση μεταξύ του ανθρώπινου μικροβιώματος και της γνωστικής λειτουργίας. Η γαστρεντερική χλωρίδα αποτελεί ένα πολύπλοκο οικοσύστημα με ποικίλη σειρά μικροοργανισμών, αποτελούμενη από μεγάλη ποικιλία αρχαίων, βακτηρίων, ιών, μυκήτων και πρώτιστων που αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους και με τον ξενιστή. Οι αλληλεπιδράσεις αυτές δύνανται να επηρεάσουν διάφορες φυσιολογικές διεργασίες στον ξενιστή, συμπεριλαμβανομένης της γνωστικής λειτουργίας. Χωρίς να συγχέεται με άλλες παθολογικές καταστάσεις όπως η εντερική διαπερατότητα. Έχουν προταθεί διάφοροι μηχανισμοί για το πώς το μικροβίωμα του εντέρου μπορεί να επηρεάσει τη γνωστική λειτουργία, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης της νευροφλεγμονής, της παραγωγής νευροδραστικών μεταβολιτών και της ρύθμισης της νευρογένεσης. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει συσχετίσεις μεταξύ αλλαγών στο μικροβίωμα του εντέρου και διαφόρων γνωστικών διαταραχών, συμπεριλαμβανομένης της διαταραχής αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) και της διανοητικής αναπηρίας (ΔΑ) αλλιώς γνωστής ως νοητική υστέρηση. Για παράδειγμα, τα παιδιά με ΔΑΦ έχει βρεθεί ότι έχουν ξεχωριστά μικροβιακά προφίλ του εντέρου σε σύγκριση με τα νευροτυπικά παιδιά. Ομοίως, τα άτομα με ΔΕΠΥ και ΔΑ εμφανίζουν επίσης αλλοιώσεις στη μικροχλωρίδα του εντέρου. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πρόκειται για συσχετισμούς και δεν συνεπάγονται απαραίτητα αιτιότητα. Οι ακριβείς μηχανισμοί μέσω των οποίων το μικροβίωμα του εντέρου επηρεάζει τη γνωστική λειτουργία δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητοί και χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Επιπλέον, παραλλαγές μεταξύ των ατόμων στο μικροβίωμα του εντέρου και άλλοι παράγοντες όπως η ηλικία, ο τρόπος γέννησης, η διατροφή, η σωματική άσκηση και το γενετικό υπόβαθρο μπορούν επίσης να επηρεάσουν αυτές τις συσχετίσεις. Συμπερασματικά, ενώ υπάρχουν αυξανόμενα στοιχεία που υποστηρίζουν το ρόλο του μικροβιώματος του εντέρου στη γνωστική λειτουργία, απαιτείται περισσότερη έρευνα για την πλήρη κατανόηση αυτής της περίπλοκης σχέσης και των συνεπειών της στη γνωστική υγεία και νόσο.
Περίληψη
Recent studies show that the gut microbiome plays an important role in influencing behavior and brain function, leading to the holistic concept of a gut-microbiome-brain. This literature re-view aims to summarise current knowledge on the relationship between the human microbiome and cognitive function. The gastrointestinal flora is a complex ecosystem with a diverse array of microorganisms, consisting of a wide variety of archaea, bacteria, viruses, fungi and protists that interact with each other and with the host. These interactions can affect various physiological processes in the host, including cognitive function. Not to be confused with other pathological conditions such as intestinal permeability. Several mechanisms have been proposed for how the gut microbiome may influence cognition, including the regulation of neuroinflammation, the production of neuroactive metabolites, and the regulation of neurogenesis. Recent studies have shown associations between changes in the gut microbiome and various cognitive disorders, including autistic spectrum disorder (ASD), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), and intellectual disability (ID) otherwise known as mental retardation. For example, children with ASD have been found to have distinct gut microbial profiles compared to neuro-typical children. Similarly, people with ADHD and ID also show alterations in the gut microbiota. However, it is important to note that these are correlations and do not necessarily imply causation. The exact mechanisms through which the gut microbiome affects cognition are not yet fully understood and require further investigation. In addition, interindividual variations in the gut microbiome and other factors such as age, mode of delivery, diet, exercise and genetic background can also influence these associations. In conclusion, while there is growing evidence to support the role of the gut microbiome in cognition, more research is needed to fully under-stand this complex relationship and its implications for cognitive health and disease.