Μοντέλο Εκπαίδευσης στη θεματική ενότητα της Μυοτονικής Δυστροφίας για την Επανεκπαίδευση της Ισορροπίας
Model of education in Myotonic Dystrophy for the rehabilitation of balance
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Βερβαινιώτης, Πέτρος
Ημερομηνία
2024-02-15Επιβλέπων
Meintasi, AthanasiaΛέξεις-κλειδιά
Μυοτονική Δυστροφία ; Εκπαίδευση ισορροπίας ; Διαδραστικά παιχνίδια ; Ηλεκτρονική πλατφόρμαΠερίληψη
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει μοντέλα εκπαίδευσης που χρησιμοποιού-νται σε ασθενείς με μυοπάθεια και ειδικότερα σε μαθητές που πάσχουν από μυοτονική δυστρο-φία και ακολουθούν παράλληλα το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ειδικής αγωγής.
Η μυοτονική δυστροφία εμφανίζεται με τους τύπους 1 & 2, οι οποίοι ανήκουν στην μεγάλη κατηγορία των μυοπαθειών και αποτελούν κληρονομούμενες νευρομυϊκές παθήσεις με επιπολασμό 1: 2500 γεννήσεις στον παγκόσμιο πληθυσμό. Τα κύρια γνωρίσματα της νόσου είναι η μυϊκή αδυναμία, η εμφάνιση κόπωσης στην προσπάθεια, η διαταραχή της στατικής και δυναμικής ισορροπίας και ως συνέπεια η δυσκολία στη βάδιση και ο περιορισμός της λειτουρ-γικότητας του ατόμου. Στην περίπτωση των νεαρών ασθενών ταυτόχρονα μπορεί να συνυπάρ-χουν δυσκολίες στο λόγο, νοητική υστέρηση και μαθησιακές δυσκολίες. Για την αντιμετώπιση των αιτιών που επιδρούν αρνητικά στη λειτουργία της ισορροπίας είναι απαραίτητη η συνερ-γασία ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τις ειδικότητες που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική δια-δικασία όπως ψυχολόγος, φυσικοθεραπευτής, εργοθεραπευτής και λογοθεραπευτής. Πριν από την παρέμβαση προηγείται αξιολόγηση των κινητικών δυνατοτήτων μέσω σταθμισμένων δοκι-μασιών που δίνουν έμφαση στην αδρή κινητικότητα με μια σειρά από ασκήσεις ισορροπίας και βάδισης. Το αποτέλεσμα αυτών των δοκιμασιών καταγράφεται σαν αρχική αξιολόγηση και μετά από την παρέμβαση ο μαθητής επαναλαμβάνει τις δοκιμασίες για να διαπιστωθεί το επί-πεδο βελτίωσης της λειτουργικότητας.
Ως μοντέλα εκπαίδευσης της ισορροπίας αναλύονται η επίδραση των διαδραστικών παιχνιδιών αξιοποιώντας την τεχνολογία καθώς επίσης και προγράμματα συμβατικών ασκή-σεων που στοχεύουν στη βελτίωση της ελαστικότητας, της δύναμης, της αντοχής και της ισορ-ροπίας. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η τεχνολογία με τη χρήση διαδραστικών παιχνι-διών που στοχεύουν στην ισορροπία όταν εφαρμόζεται συμπληρωματικά με τις συμβατικές ασκήσεις μπορούν να αποτελέσουν μαζί ένα σημαντικό μοντέλο εκπαίδευσης για την επανεκ-παίδευση της ισορροπίας σε μαθητές με μυοτονική δυστροφία.
Περίληψη
The purpose of the essay is to pinpoint the models of education for patient with myotonic dystrophy and particularly in students with myotonic dystrophy who already follow a educa-tional program for special needs.
Myotonic dystrophy type 1 (DM1) and type 2 (DM2) is a multisystem disorder that affects skeletal and smooth muscle as well as the eye, heart, endocrine system, and central nervous system. The clinical findings, which span a continuum from mild to severe, have been categorized into three somewhat overlapping phenotypes: mild, classic, and congenital. The main findings are characterized by myotonia (sustained muscle contraction) muscle weakness, hypotonia and severe generalized weakness at birth, often with respiratory insuffi-ciency and early death; intellectual disability is common. They may have cognitive impair-ment, delayed speech, difficulty eating and drinking, and various other developmental delays including learning difficulties.
There is evidence supporting that the rehabilitation of static-dynamic balance and gait may be succeeded with the cooperation between the educator of special needs and spe-cialties such as physiologist, physiotherapist, occupational therapist. It is substantial for the evaluation of motion to use trials for balance and cycle gait in order to facilitate the level of mobility. Therefore, there is currently sufficient evidence that the usage of virtual reality as models of balance training in accordance with classical exercises may reinforce the endur-ance, the strength, the agility and the balance as well. Last but not least, these particular mod-els may play a substantial role in the rehabilitation of students with myotonic dystrophy.
In order to ensure «best practice» in physiotherapy for patients with DM a general appreciation of their problems is important. A holistic approach to management which con-siders all the patients' problems is important if they are to comply with treatment.