Συμπερίληψη μαθητών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος στο γενικό σχολείο. Απόψεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Αττικής
Inclusion of students with Autism Spectrum Disorders in mainstream school. Opinions and perceptions of teachers of primary and secondary education in the Prefecture of Attica
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Παπανικολάου, Ιωάννης
Ημερομηνία
2024-02-16Επιβλέπων
Ασβεστάς, ΑναστάσιοςΛέξεις-κλειδιά
Συμπεριληπτική Εκπαίδευση ; Διαταραχές Αυτιστικού ΦάσματοςΠερίληψη
Εισαγωγή: Με τον όρο συμπεριληπτική εκπαίδευση αναφερόμαστε στην εκπαίδευση κατά την
οποία όλοι οι μαθητές είναι παρόντες, συμμετέχουν και μαθαίνουν. Συμπεριληπτική
εκπαίδευση σημαίνει πως όλοι οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν στο σχολείο και να
αναπτύξουν τις δυνατότητές τους χωρίς κανένα κοινωνικό, οικονομικό, θρησκευτικό ή άλλο
αποκλεισμό.
Σκοπός: Η συγκεκριμένη εργασία πρόκειται να παρουσιάσει μια συστηματική ανασκόπηση
αλλά και ανάλυση των ερευνητικών στοιχείων όσον αφορά τη στάση που έχουν οι
εκπαιδευτικοί προς την ένταξη των μαθητών στο γενικό σχολείο. Ως βασικοί στόχοι τίθενται
λοιπόν, αφ' ενός, η αξιολόγηση και η εν συνεχεία ποσοτική εκτίμηση του βαθμού στον οποίο οι
εκπαιδευτικοί είχαν κατά κύριο λόγο αποτελεσματική στάση απέναντι στην ένταξη των
μαθητών, αφετέρου ο προσδιορισμός του εύρους των παραγόντων σε προσωπικό,
επαγγελματικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο, που μπορούν δυνητικά να επηρεάσουν τον τρόπο
με τον οποίο διαμορφώνεται η στάση τους.
Μέθοδος: Στην εργασία αυτή χρησιμοποιήθηκε η μεθοδολογία του ερευνητικού
ερωτηματολογίου. Οι συμμετέχοντες επιλέχθηκαν δειγματοληπτικά και ήταν εκπαιδευτικοί και
των δύο φύλων, με ειδική, ή και όχι, εκπαίδευση στη συμπεριληπτική εκπαίδευση.
Συμπεριλήφθηκαν γενικά σχολεία με τμήματα ένταξης και Παράλληλης στήριξης που
βρίσκονται εντός του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας.
Αποτελέσματα: Καταγράψαμε τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαχείριση των
μαθητών με ΔΑΦ στο γενικό σχολείο, την εξοικείωσή τους με εναλλακτικές στρατηγικές
αξιολόγησης και διαχείρισης των συμπεριφορών των μαθητών αυτών. Σε δεύτερο χρόνο
καταγράψαμε τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη συμπερίληψη των μαθητών αυτών
στο γενικό σχολείο.
Συμπεράσματα: Διαπιστώθηκε ότι οι πιο έμπειροι κυρίως εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής είναι
εξοικειωμένοι με μεθόδους διαχείρισης συμπεριφορών μαθητών με ΔΑΦ παρά το γεγονός πως
δεν έχουν παρακολουθήσει κάποιο σεμινάριο σχετικό με τη συμπερίληψη. Σημαντικό ποσοσττό
των εκπαιδευτικών θεωρεί πως η συμπερίληψη προάγει την κοινωνική ανεξαρτησία των
μαθητών με ΔΑΦ αλλά θεωρεί πως εκείνοι εξυπηρετούνται καλύτερα μέσω τμημάτων ένταξης ή
ειδικών σχολείων. Θετικές είναι οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τα πολλαπλά οφέλη
της συμπερίληψης για το οικογενειακό περιβάλλον του μαθητή, ενώ στη συντριπτική
πλειοψηφία τους θεωρούν πως η συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ στο γενικό σχολείο
προάγει την αποδοχή στη διαφορετικότητα από την πλευρά των μαθητών τυπικής ανάπτυξης.
Περίληψη
Introduction: By the term inclusive education we refer to education in which all students are
present, participate and learn. Inclusive education means that all students will be able to
participate in school and develop their potential without any social, economic, religious or other
exclusion.
Purpose: This particular paper is going to present a systematic review and analysis of the
research data regarding the attitude of teachers towards the inclusion of students in the general
school. The main objectives are therefore, on the one hand, the evaluation and subsequent
quantitative assessment of the degree to which the teachers had primarily an effective attitude
towards the integration of students, on the other hand, the determination of the range of
factors in personal, professional and social level, which can potentially influence how their
attitude is formed.
Method: In this work, the methodology of the research questionnaire was used. The participants
were randomly selected and were teachers of both sexes, with or without special training in
inclusive education. General schools with integration and parallel support departments located
within the wider urban complex of Athens were included.
Results: We recorded the opinions of the teachers regarding the management of students with
ASD in the mainstream school, their familiarity with alternative strategies for assessing and
managing the behaviors of these students. In the second year, we recorded the opinions of the
teachers regarding the inclusion of these students in the general school.
Discussion: It was found that the most experienced general education teachers are familiar with
methods of managing the behaviors of students with ASD despite the fact that they have not
attended a seminar related to inclusion. A significant percentage of teachers believe that
inclusion promotes the social independence of students with ASD but believe that they are
better served through inclusion departments or special schools. The opinions of the teachers are
positive regarding the multiple benefits of inclusion for the student's family environment, while
the overwhelming majority of them consider that the inclusion of students with ASD in the
general school promotes acceptance of diversity on the part of students of typical development.