Η συναισθηματική και κοινωνική οργάνωση ως αναγκαιότητα για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Emotional and social organization as a necessity for inclusive education. Theoretical approaches and practical applications in Primary Education.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φιλίππου, Κωνσταντίνα
Ημερομηνία
2024-02-16Επιβλέπων
Δελή, ΕρμιόνηΛέξεις-κλειδιά
Δεξιότητες ; Συμπεριληπτική εκπαίδευση ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία διαπραγματεύεται την αναγκαιότητα της Συναισθηματικής και Κοινωνικής οργάνωσης για την Συμπεριληπτική Εκπαίδευση. Στο Α΄ Μέρος θα παρου-σιαστεί η θεωρητική προσέγγιση της Συναισθηματικής και Κοινωνικής οργάνωσης και ο σημαντικός ρόλος του σχολείου. Στο Β΄ Μέρος θα παρουσιαστούν Εκπαιδευτικές προτά-σεις και Πρακτικές εφαρμογές και πιο ειδικά, προγράμματα παρέμβασης για την καλλιέρ-γεια των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων στο σχολικό περιβάλλον.
Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος έγινε, επειδή τις τελευταίες δεκαετίες έχουν αυξη-θεί σημαντικά τα προβλήματα ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών τα οποία προ-καλούν αρνητική επίδραση στις ακαδημαϊκή τους επίδοση, τη σωματική και ψυχική τους υγεία και συνολικά στην προσαρμογή τους. Τα παραπάνω προβλήματα μεγιστοποιούνται όταν οι μαθητές ανήκουν στην ομάδα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, γεγονός που επη-ρεάζει την μετέπειτα εξέλιξη και πορεία τους στην ενήλικη ζωή, αν τα προβλήματα παγιω-θούν και δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα.
Σκοπός της συγγραφής της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει τη σπουδαιότητα των προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης. Επομένως μέσα λοιπόν σε αυ-τό το συμπεριληπτικό πλαίσιο εκπαίδευσης και στο οποίο βασική αρχή κι επιδίωξη είναι η αποδοχή της διαφορετικότητας αλλά και η αλλαγή κουλτούρας οι οργανωμένες εκπαιδευτι-κές παρεμβάσεις και πρακτικές με σύγχρονα προγράμματα Κοινωνικής και Συναισθηματι-κής οργάνωσης είναι μια αναγκαιότητα.
Με την εφαρμογή των προγραμμάτων παρέμβασης τα παιδιά θα μπορούν να αξιοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις δυνατότητές τους, να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, να επιλύουν συγκρούσεις, να αποδέχονται τις διαφορές και να υιοθετούν στάσεις κι αξίες που προάγουν τη συμπερίληψη.
Περίληψη
This thesis deals with the necessity of Emotional and Social organization for Inclusive Ed-ucation. The theoretical approach of Emotional and Social organization and the significant role of school are presented in the first Part. Educational proposals and practical applica-tions and especially intervention programs, for the cultivation of social and emotional skills in the school environment, are presented in the second Part.
The choice of the specific subject was made because during the last decades the problems of psychosocial adjustment of students, have increased significantly. Those difficulties cause a negative effect on their academic performance, their physical and mental health and overall their adjustment. The above problems are maximized when students belong to the group with Special Educational Needs, a fact that also affects their subsequent develop-ment in their adult life, if the problems are consolidated and not dealt with in time.
The purpose of writing this paper is to highlight the importance of social and emotional de-velopment programs. Therefore, within this inclusive framework of education and in which the basic principle and pursuit is the acceptance of difference and the change of culture, organized educational interventions and practices with modern programs of Social and Emotional organization become a necessity.
With the implementation of the intervention programs children will be able to make the most of their potential, manage their emotions and interpersonal relationships, resolve con-flicts, accept differences and adopt attitudes and values that promote inclusion.