Ανάλυση του σχεδιασμού διεπιστημονικών project εκπαιδευτικής ρομποτικής και τέχνης: διαπιστώσεις από τις προσεγγίσεις των εκπαιδευτικών
Analysis of the design of interdisciplinary educational robotics and art projects: findings from educators’ approaches
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπεζαΐτης, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2024-04-10Επιβλέπων
Τζελέπη, ΜαρίαΛέξεις-κλειδιά
Εκπαιδευτική ρομποτική ; Τέχνη ; Διεπιστημονικότητα ; Διαθεματικότητα ; STEM ; FERTILEΠερίληψη
Η παρακάτω ερευνητική εργασία διεξήχθη ως διπλωματική εργασία στο πλαίσιο του
Διιδρυματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Ψηφιακός Μετασχηματισμός και
Εκπαιδευτική Πράξη» των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων ΕΚΠΑ, ΠΑΔΑ και ΑΣΠΑΙΤΕ.
Αντικείμενο της έχει τη διερεύνηση των διδακτικών πρακτικών που εφαρμόζουν οι
εκπαιδευτικοί όταν αυτοί σχεδιάζουν, εφαρμόζουν και αποτιμούν σε διεπιστημονικά έργα
που συνδυάζουν Εκπαιδευτική Ρομποτική και Τέχνη. Ο ερευνητικός σκοπός έχει τέσσερις
συνιστώσες οι οποίες αφορούν την εξυπηρέτηση του διεπιστημονικού χαρακτήρα και τους
τομείς της (συν)διαμόρφωσης στοχοθεσίας, της εφαρμογής και της αποτίμησης του
σχεδιασμού μέσα από την ανατροφοδότηση από όλους τους συμμετέχοντες. Το δείγμα του
ερευνητικού σχεδιασμού αφορά δύο ζεύγη εκπαιδευτικών οι οποίοι ακολούθησαν
διαφορετική μέθοδο για το σχεδιασμό των εκπαιδευτικών τους παρεμβάσεων.
Συγκεκριμένα, το ένα από αυτά χρησιμοποίησε τη Μεθοδολογία Σχεδιασμού FERTILE για
τον σχεδιασμό ενός έντεχνου ρομποτικού project ενώ το άλλο ζευγός δεν αξιοποίησε κάποια
μεθοδολογία σχεδιασμού. Έπειτα, οι εκπαιδευτικοί υλοποίησαν και αποτίμησαν την
εφαρμογή του project Που είχαν σχεδιάσει. Μετά, λήφθηκε δομημένη συνέντευξη από τα
δύο ζεύγη για την προσέγγιση των ερευνητικών ερωτημάτων. Οι συνεντεύξεις
απομαγνητοφωνήθηκαν και αναλύθηκαν ποιοτικά με παραγωγική μέθοδο ανάλυσης
περιεχομένου πάνω σε προϋπάρχουσα βιβλιογραφία και σύμφωνα με την τυπολογία των
Bevan et al., αναφορικά με θέματα-πρακτικές που συναντώνται. Αυτές οι πρακτικές
χωρίζονται σε πρακτικές Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Τέχνης και Ενοποιημένων Πρακτικών,
έγινε η αριθμητική τους σύγκριση και ο ποιοτικός σχολιασμός οδήγησε στην περιγραφή των
σχεδιασμών τους μέσα από τα ευρήματα της έρευνας. Ταυτόχρονα, μέσα από την ίδια
τυπολογία εξετάστηκε η παιδαγωγική προσέγγιση και ο εργαλειακός χαρακτήρας των
επιμέρους κλάδων ή η ενιαία, ενοποιημένη και ενσωματωμένη με παιδαγωγικούς όρους
ένταξη της Τέχνης σε ενοποιημένη διδασκαλία που περιέχει ΕΡ. Τα αποτελέσματα της
έρευνας έδειξαν πολυάριθμες διαφορές μεταξύ των ζευγών και αυτό αποτυπώνεται τόσο
στο πλήθος αλλά και το είδος των πρακτικών που αναδύθηκαν από τις συνεντεύξεις. Το
ζεύγος που ακολούθησε τη μεθοδολογία FERTILE για το σχεδιασμό του ξεπέρασε τα όρια
μεταξύ γνωστικών αντικειμένων και προσέγγισε μια διαθεματική διδασκαλία δημιουργώντας
ένα υβριδικό αντικείμενο στη διδασκαλία του, ενώ το έτερο ζεύγος παρέμεινε
προσκολλημένο στα επιμέρους αντικείμενα του, δηλαδή της Πληροφορικής και των Τεχνών.
Σε ένα βαθμό αυτά τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν το σκιαγραφούμενο προφίλ των
εκπαιδευτικών (ανά ζεύγη) που εμπλέκονται με την Εκπαιδευτική Ρομποτική σε
διεπιστημονικά Projects. Τέλος, από τα ευρήματα αναδεικνύεται η χρόνια ανάγκη και
αναζήτηση τρόπων υποστήριξης και επιμόρφωσης σε αυτό το νέο τρόπο αντιμετώπισης της
διδασκαλίας ως ενιαία γνώση, για την καλλιέργεια των σύγχρονων δεξιοτήτων οι οποίες
σύντομα (σύμφωνα με προσωπική εκτίμηση του εκπονητή) από «πρόσθετη αξία» φαίνονται
να μετασχηματίζονται σε «προαπαιτούμενες δεξιότητες».
Περίληψη
The following research attempt was carried out as a thesis in the framework of the
Interdisciplinary Postgraduate Programme of Studies "Digital Transformation and
Educational Practice" of the university institutions EKPA, PADA and ASPAITE. Its object is
to investigate the teaching practices that teachers apply when they design, implement and
evaluate in interdisciplinary projects that combine Educational Robotics and Art. The
research purpose has four components which relate to serving the interdisciplinary nature
and the areas of (co-)formulating objectives, implementation and evaluation of the design
through feedback from all participants. The sample of the research design involves two
pairs of teachers who followed a different method for designing their educational
interventions. Specifically, one of them used the FERTILE Design Methodology while the
other relied on their personal experience. A structured interview was obtained from them
to approach the research questions. The interviews were transcribed and qualitatively
analysed using a productive Content Analysis method on pre-existing literature and Bevan
et al.'s typology regarding themes-practices encountered. These practices were divided
into ER, Art and Unified Practices, their numerical comparison was made and the
qualitative commentary led to the description of their designs through the findings of the
research. At the same time, through the same typology, the pedagogical approach and
instrumental character of the individual disciplines or the unified, unified and
pedagogically integrated integration of Art in unified teaching containing EP was
examined. The results of the research showed numerous differences between the pairs
and this is reflected in both the number and type of practices that emerged from the
interviews. The pair that followed the FERTILE methodology for its design crossed the
boundaries between subjects and approached an interdisciplinary teaching by creating a
hybrid subject in its teaching, while the other pair remained attached to its individual
subjects, namely IT and Arts. To a certain extent these results confirm the outlined profile
of teachers (per pairs) involved with Educational Robotics in interdisciplinary Projects.
Finally, the findings highlight the chronic need and search for ways of support and training
in this new way of treating teaching as a single knowledge, for the cultivation of
contemporary skills which soon (according to the personal assessment of the author)
seem to be transformed from "added value" to "prerequisite skills".