Η ψηφιακή επάρκεια των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πριν και μετά τον εγκλεισμό λόγω της πανδημίας του κορωνοΐου (Covid-19)
The digital competence of primary school teachers before and after lockdown due to the coronavirus pandemic (COVID-19)
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ντίνου, Ασπασία
Date
2024-03-27Advisor
Psaromiligkos, Ioannis (Yannis)Keywords
Ψηφιακές δεξιότητες ; Ψηφιακή επάρκεια ; Covid-19 ; Εκπαιδευτικοί ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Ψηφιακά εργαλεία ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευσηAbstract
Η πανδημία του κορωνοϊού οδήγησε τα κράτη σε όλο τον κόσμο στη λήψη πολλών μέτρων ασφαλείας προκειμένου να προφυλαχθεί η υγεία του γενικού πληθυσμού. Ανάμεσα στα μέτρα αυτά ήταν και εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης εξαιτίας των καθολικών περιοριστικών μέτρων της πανδημίας. Το πρώτος μέρος αποτελέιται απο θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας που διερευνά στις ψηφιακές δεξιότητες και την ψηφιακή επάρκεια των εκπαιδευτικών της Ευρώπης και της Ελλάδας. Ακόμη, μελετά την απότομη μετάβαση από τη δια ζωσης στην επείγουσα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και πως επηρρεάστηκε το διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών. Η μελέτη και η σύνδεση των παραπάνω εννοιών πραγματοποιήθηκε με βάση την ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθεί η ψηφιακή επάρκεια των εκπαιδευτικών πριν αλλά και μετά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που εφαρμόστηκε λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Να εντοπιστούν οι διαφορές στην ψηφιακή επάρκεια των εκπαιδευτικών πριν και μετά τον εγκλεισμό μεταξύ των δύο φύλων αλλά και σε σχέση με τα έτη προϋπηρεσίας τους. Στο δεύτερο μέρος, σε ό,τι αφορά στη μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε, προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός της έρευνας, εφαρμόστηκαν οι αρχές της Ποσοτικής αλλα και της Ποιοτικής Ανάλυσης. Βασικό εργαλείο συλλογής δεδομένων ήταν το ερωτηματολόγιο, το οποίο περιελάμβανε ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου και συμπληρώθηκε από 265 εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μέσα από την ποιοτική ανάλυση που εφαρμόστηκε για την ερώτηση ανοιχτού τύπου, διερευνήθηκαν οι προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Συνοψίζοντας, τα αποτελέσματα μας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί βγήκαν ενισχυμένοι όσον αφορά την ψηφιακή επάρκεια μέσα από την εξ’ αποστάσεως διδασκαλία και ενώ αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες στην εφαρμογή της κατάφεραν να αντεπεξέλθουν ικανοποιητικά στις ιδιαίτερες απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού.
Abstract
The coronavirus pandemic has led countries around the world to take many safety measures to protect the health of the general population. Among these measures was the implementation of distance learning at all levels of education due to the universal restrictions imposed by the pandemic. The first part consists of the theoretical framework of the thesis which explores the digital skills and digital competence of teachers in Europe and Greece. Furthermore, it studies the abrupt transition from lifelong learning to urgent distance learning and how this has affected teachers' teaching work. The study and the connection of the above concepts was carried out based on a review of the relevant literature. The aim of this research is to investigate the digital competence of teachers before and after the distance learning implemented due to the coronavirus pandemic. To identify the differences in digital competence of teachers before and after the lockdowns between the two genders and also in relation to their years of service.
In the second part, regarding the methodology used to achieve the aim of the research, the principles of Quantitative and Qualitative Analysis were applied. The main data collection tool was the questionnaire, which included both closed and open-ended questions and was completed by 265 primary school teachers. Through the qualitative analysis applied to the open-ended question, the challenges faced by teachers in distance learning, both at the personal and professional level, were explored.
In summary, our results showed that teachers came out stronger in terms of digital competence through distance learning and while they faced many difficulties in its implementation, they managed to cope well with the particular demands created by the coronavirus pandemic.