Κίνητρα και εμπόδια για τη συμμετοχή των ενηλίκων σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης, της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
Motivations and obstacles for the participation of adults in lifelong learning programs, both formal and non-formal education and training
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ζαφείρης, Χρήστος
Κασάπη, Κυριακή
Date
2024-03Advisor
Spyridakos, AthanasiosKeywords
Δια βίου μάθηση ; Επαγγελματική κατάρτιση ; Κατάρτιση ; Εκπαίδευση ενηλίκων ; Κίνητρα ; ΕμπόδιαAbstract
Η παρούσα μελέτη πραγματοποιήθηκε με σκοπό την διερεύνηση των παραγόντων που ασκούν επιρροή στην συμμετοχή του ενήλικου πληθυσμού σε εκπαιδευτικά προγράμματα της διά βίου εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, μελετώνται οι λόγοι που συμβάλλουν στην παρακίνηση για συμμετοχή καθώς και οι λόγοι που τους εμποδίζουν στο να συμμετάσχουν στην διά βίου μάθηση μέσω εκπαιδευτικών, επιμορφωτικών προγραμμάτων ή/και σεμιναρίων. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού δομήθηκε σε τρία μέρη. Το Α’ Μέρος περιλαμβάνει την θεωρητική πλαισίωση του ζητήματος αποτελούμενη από τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο μελετήθηκε η έννοια της εκπαίδευσης και κατάρτισης διαιρεμένη σε έξι υποκεφάλαια. Ύστερα, στο δεύτερο κεφάλαιο, επιχειρήθηκε η θεωρητική προσέγγιση του πεδίου της διά βίου μάθησης αποτελούμενο από τέσσερα υποκεφάλαια. Κατόπιν, δομήθηκαν τρία υποκεφάλαια που αποτελούν το τρίτο κεφάλαιο της μελέτης με απώτερο στόχο να εξεταστεί η αναγκαιότητα της διά βίου μάθησης με ιδιαίτερη αναφορά στο νομικό πλαίσιο και την ασκούμενη πολιτική τόσο της Ε.Ε. όσο και της ελληνικής πολιτείας για την διά βίου μάθηση. Στο τελευταίο σκέλος του θεωρητικού μέρους (4ο κεφάλαιο) εξετάστηκαν τα κίνητρα και τα εμπόδια για την συμμετοχή των ενηλίκων στην διά βίου μάθηση. Στο Β’ Μέρος αναλύονται ζητήματα μεθοδολογικής προσέγγισης με μνεία στον σκοπό, τους στόχους, τα ερευνητικά ερωτήματα, το δείγμα, το εργαλείο συλλογής των δεδομένων (ερωτηματολόγιο) και την μέθοδο ανάλυσης αυτών. Να αναφερθεί ότι συμμετείχαν 300 ενήλικες από επτά γεωγραφικές περιφέρειες της χώρας που κλήθηκαν να απαντήσουν σε τριάντα ερωτήσεις καταρτισμένες σε μορφή ερωτηματολογίου έρευνας τεσσάρων (4) μερών ερωτήσεων και τις απαντήσεις ιεραρχούνται σε κλίμακα τύπου Likert (Λιοδάκη, 2020). Ακόμη, στο έκτο κεφάλαιο που περιλαμβάνεται στο ίδιο μέρος, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας. Κατόπιν, στο έβδομο κεφάλαιο, πραγματοποιείται μια προσπάθεια να ερμηνευτούν τα αποτελέσματα αυτά υπό το πρίσμα της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας που καταπιάνεται με το ίδιο θέμα μελέτης. Ως ισχυρότερο ως προς την προτίμηση για συμμετοχή των ενηλίκων σε προγράμματα διά βίου μάθησης σημειώθηκε το κίνητρο «της καλλιέργειας δεξιοτήτων και ικανοτήτων». Είναι φανερό ότι οι λόγοι συμμετοχής αφορούν την δημιουργία στέρεας βάσης που θα τους εξασφαλίζει ισχυρές πιθανότητες εργασιακής ευημερίας και επαγγελματικής προόδου. Από την άλλη, ως ισχυρότερα εμπόδια αναδείχθηκαν «το κόστος συμμετοχής σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα/σεμινάριο» και «η έλλειψη χρόνου». Τέλος, το Γ’ Μέρος αποτελεί το παράρτημα της έρευνας.
Abstract
The present study was carried out with the aim of investigating the factors that influence the participation of the adult population in educational programs of lifelong learning. More specifically, the reasons that contribute to the motivation for participation are studied as well as the reasons that prevent them from participating in lifelong learning through education, training programs and/or seminars. To achieve this goal, it was structured in three parts. Part I includes the theoretical framing of the issue consisting of four chapters. In the first, the concept of education and training was studied, divided into six subsections. Then, in the second chapter, the theoretical approach to the field of lifelong learning was attempted, consisting of four sub-chapters. Then, three subchapters were structured that make up the third chapter of the study with the ultimate goal of examining the necessity of lifelong learning with particular reference to the legal framework and the practiced policy of both the European’s Union as well as the Greek state for lifelong learning. In the last part of the theoretical part (chapter 4) the motivations and obstacles for the participation of adults in lifelong learning were examined. In Part B, issues of methodological approach are analyzed with reference to the purpose, the objectives, the research questions, the sample, the data collection tool (questionnaire) and the method of their analysis. It should be mentioned that 300 adults participated from seven geographical regions of the country who were asked to answer thirty questions drawn up in the form of a four (4) part survey questionnaire and the answers are ranked on a «Likert» scale (Liodaki, 2020). Also, in the sixth chapter included in the same part, the results of the research are presented. Then, in the seventh chapter, an attempt is made to interpret these results in the light of the Greek and international literature dealing with the same subject of study. The motivation of "cultivating skills and competences" was noted as the strongest in terms of preference for adult participation in lifelong learning programs. It is clear that the reasons for participation concern the creation of a solid base that will ensure them strong chances of working well-being and professional advancement. On the other hand, "the cost of participating in a training program/seminar" and "the lack of time" emerged as stronger obstacles.
Finally, Part C is the Appendix of this research.