Εργασιακή ικανοποίηση στον τομέα της εκπαίδευσης
Job satisfaction in the field of education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λιάκου, Καλλιόπη
Ημερομηνία
2024-04Επιβλέπων
Τουρνά-Γερμανού, ΕλένηΛέξεις-κλειδιά
Εργασιακή ικανοποίηση ; Οργανωσιακή δέσμευση ; Δάσκαλοι ; Εκπαιδευτικοί ; Δημοτικό σχολείο ; Εκπαίδευση ; Job satisfactionΠερίληψη
Στην σημερινή εποχή η εργασία αποτελεί τεράστιο και αναπόσπαστο κομμάτι βαρύνουσας σημασίας στη ζωή κάθε ανθρώπου. Συνεπώς, ο κάθε εργαζόμενος θα πρέπει ιδανικά να αντλεί ικανοποίηση από το επάγγελμα στο οποίο επιδίδεται, αφιερώνοντας τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες του, αλλά και πολύτιμο προσωπικό χρόνο και ενέργεια που δεν μπορεί να πάρει πίσω. Η εργασιακή ικανοποίηση δεν συνδέεται πια μονάχα με την καθημερινή επιβίωση, αλλά πρωτίστως με την ποιότητα ζωής, τη ψυχική υγεία και ισορροπία των εργαζομένων. Εάν αυτές οι θεμελιώδεις έννοιες υπάρχουν στο επαγγελματικό περιβάλλον κάποιου, τότε είναι φυσικό εκείνος να εργάζεται πιο παραγωγικά, και να έχει πάντα κίνητρο, σημειώνοντας πρόοδο και ανάπτυξη τόσο για τον εαυτό του όσο και για την επιχείρηση/οργανισμό/φορέα στον οποίο δουλεύει. Αντίθετα, η έλλειψη των προαναφερθέντων εννοιών μπορεί μονάχα να επιφέρει δυσφορία στον εργαζόμενο, φυλακίζοντας τον σε ένα άκρως τοξικό επαγγελματικό περιβάλλον, όπου δεν μπορεί να αποδώσει σταθερά και με το μέγιστο των δυνατοτήτων του. Υπό τέτοιες συνθήκες, ο οποιοσδήποτε θα ένιωθε τη θέληση ή και την δύναμη του να εργαστεί να μειώνεται όλο και περισσότερο έως ότου βυθιστεί σε ένα εργασιακό τέλμα. Από εκεί, θα αδυνατούσε να συνεισφέρει τόσο για τον ίδιο, όσο και για τους υπόλοιπους. Η παρούσα πρωτογενής έρευνα μελετά την εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας βαθμίδας εκπαίδευσης, προερχόμενων τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ ως κεντρικός γνώμονας χρησιμοποιήθηκε η θεωρία των εργασιακών αξιών. Η έρευνα εντρυφεί στη στάση και τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις συνθήκες εργασίας, το επάγγελμα και τη σύνδεση που έχουν με τον οργανισμό όπου εργάζονται. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι προτείνεται να παρέχονται στους δασκάλους δημοτικού καλύτερο πακέτο αποδοχών, γρήγορη προαγωγή, ευκαιρίες για δημιουργική εργασία, αναγνώριση από το τμήμα, ενεργή συμμετοχή στη διαμόρφωση πολιτικής και καλύτερες συνθήκες εργασίας των ιδρυμάτων.
Περίληψη
In this day and age, employment is a huge and inextricable part of one’s life. Therefore, each employee should ideally derive satisfaction from the profession in which they engage, devoting knowledge, skills and abilities, but also invaluable personal time and energy that they cannot get back. Job satisfaction is no longer only linked to daily survival, but primarily to the quality of life, mental health and balance of the employees. If these fundamental concepts are present in one;s professional environment, then it is natural for one to work more productively, and always be motivated, making progress and achieving both individual and corporate growth. On the contrary, the lack of the aforementioned concepts can only lead the employee to discomfort, imprisoning him in a highly toxic professional environment, where the individual cannot perform consistently and to the best of his abilities. Under such conditions, anyone would feel his will or even capacity to work diminish more and more until he sinks into a work quagmire. From there, he would be unable to contribute both to himself and to others. This primary research studies the job satisfaction of teachers of all levels of education, from both the public and the private sector, while the theory of work values was used as a central guiding principle. The results of the research show that it is proposed to provide primary teachers with better remuneration package, quick promotion, opportunities for creative work, recognition from the department, active participation in policy making and better working conditions of the institutions.