Η αποκρατικοποίηση των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης
The privatization of the ports of Piraeus and Thessaloniki
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καλιακούδας, Γεώργιος
Ημερομηνία
2024-03-29Επιβλέπων
Κόλλια, ΣτεφανίαΛέξεις-κλειδιά
Ιδιωτικοποίηση λιμένων ; Λιμάνια ; Συμβάσεις παραχώρησης ; Λιμένας Θεσσαλονίκης ; Λιμένας ΠειραιάΠερίληψη
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται η διαδικασία αλλά και τα αποτελέσματα της αποκρατικοποίησης των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης από τα αρχικά τους στάδια και τις πρώτες προσπάθειες μέχρι και σήμερα. Κάθε χώρα έχει διαφορετική προσέγγιση στον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιείται η παραχώρηση των λειτουργιών και στοιχείων από τον δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα, όπως επίσης και στο ποσοστό ανάμειξης που διατηρείται από τον δημόσιο τομέα. Η ανάγκη για υψηλότερα κέρδη και ο μεγάλος ανταγωνισμός ανάμεσα στους λιμένες παγκοσμίως έδωσε τη δυνατότητα στον ιδιωτικό τομέα να βρει χώρο και να επενδύσει στους
λιμένες, κάτι που προκάλεσε υψηλό ανταγωνισμό, μεγαλύτερα κέρδη και περισσότερες δυνατότητες ανάπτυξης τόσο για τους ίδιους τους λιμένες όσο και για την ευρύτερη περιοχή στην οποία ανήκουν. Στις μέρες μας, λόγω των εξελίξεων που διαδραματίζονται, οι λιμενικές επενδύσεις αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να εκσυγχρονιστούν οι τερματικοί
σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων και να παρέχουν στους χρήστες – πελάτες τους, ποιοτικές υπηρεσίες. Οι διαδικασίες με τις οποίες πέρασαν στα χέρια του ιδιωτικού τομέα ο λιμένας του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, το χρονικό των γεγονότων αλλά και τα αποτελέσματα τα οποία προέκυψαν από την ημερομηνία αποκρατικοποίησής τους μέχρι και σήμερα, παρουσιάζονται αναλυτικά με στοιχεία για τους δύο μεγαλύτερους λιμένες της χώρας μας.
Περίληψη
This paper presents the process and results of the privatization of the ports of Piraeus and Thessaloniki from their initial stages and efforts until today. Each country has a different approach to the way functions and data are transferred from the public sector to the private sector, as well as to the amount of involvement maintained by the public sector. The need for higher profits and the great competition between ports worldwide has enabled the private sector to find space and invest in ports, which causes high competition, greater profits and more growth potential both for the ports themselves and for the wider region to which they belong. Nowadays, due to the developments that are taking place, port investments are a prerequisite in order to modernize container terminals and provide their users – customers with quality services. The procedures by which the ports of Piraeus and Thessaloniki passed into the hands of the private sector, the chronicle of events and the results that emerged from the date of their privatization
until today, are presented in detail with data for the two largest ports of our country.