Ασφάλεια κατά τη μεταφορά φορτίων στη θάλασσα: Επισκόπηση μελετών περίπτωσης
Safety during carriage of cargo by sea: Case study review
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σακκάς, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2024-02Επιβλέπων
Tsotsolas, NikosΛέξεις-κλειδιά
Θαλάσσια ατυχήματα ; Ναυτικά ατυχήματα ; Ασφάλεια μεταφοράς φορτίων ; Cargo safety ; Maritime accidentsΠερίληψη
Η παρούσα εργασία με θέμα «Ασφάλεια κατά τη μεταφορά φορτίων: Μελέτη Περίπτωσης», αποτελεί μια βιβλιογραφική ανασκόπηση η οποία στοχεύει να αναδείξει το ζήτημα της ασφάλειας κατά τη μεταφορά φορτίων στην θάλασσα. Για να διερευνηθεί το θέμα ολόπλευρα συγκεντρώθηκαν άρθρα τόσο από τη διεθνή όσο και από την ελληνική βιβλιογραφία, τα οποία και αφού διαβάστηκαν από τον ερευνητή, προέκυψε η δημιουργική σύνθεση των πληροφοριών τους, έτσι ώστε να αναδειχθεί από όλες τις πλευρές, το ζήτημα της ασφάλειας κατά τη μεταφορά φορτίων στη θάλασσα. Αναλυτικότερα, στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται γενικά το ζήτημα της ασφαλούς μεταφοράς των φορτίων, μέσα από μια ιστορική αναδρομή, την περιγραφή της λιμενικής βιομηχανίας και το πώς επέδρασε η παγκοσμιοποίηση. Επιπρόσθετα αναλύονται οι απαιτήσεις κατά τη φόρτωση, εκφόρτωση ή μεταφορά των φορτίων και τέλος γίνεται λόγος για τις ειδικές περιπτώσεις των επικίνδυνων φορτίων. Ακολουθεί η μεθοδολογία της εργασίας όπου περιγράφεται η μεθοδολογική προσέγγιση της εργασίας (αφηγηματική ανασκόπηση). Οι αναζητήσεις της παρούσας εργασίας έγιναν κυρίως στη μηχανή αναζήτησης της Google και στον Μελετητή της Google καθώς και στην ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων Scopus με λέξεις κλειδιά τις εξής: ασφάλεια, μεταφορά φορτίων πλοίων. Κύριος σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εντοπίσει πρόσφατες και επιστημονικά αξιόπιστες μελέτες που περιγράφουν ζητήματα σχετικά με το υπό μελέτη θέμα. Δεδομένου ότι οι αφηγηματικές κριτικές δεν έχουν προκαθορισμένο ερευνητικό ερώτημα ή συγκεκριμένη στρατηγική αναζήτησης, παρά μόνο ένα θέμα ενδιαφέροντος, αρχικά πραγματοποιήθηκε η αναζήτηση των σχετικών άρθρων. Τέλος, στο τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας γίνεται συνοπτική αναφορά σε διάφορα ναυτιλιακά ατυχήματα του τελευταίου αιώνα και αναλύεται το πώς τα ατυχήματα αυτά επέδρασσαν στους Κανονισμούς Ασφαλείας. Χαρακτηριστικά αναφέρονται τα εξής γνωστά ατυχήματα: ο Τιτανικός, Torrey Canyon, Amoco Cadiz, Herald of Free Enterprise, Exxon Valdez, MS ‘Estonia’, ΜΤ ERIKA, Prestige καθώς και κάποια Ναυτικά ατυχήματα που συνέβησαν στην Ελλάδα. Από όλη την εργασία φάνηκε ότι η επικινδυνότητα που αντιμετωπίζουν τα πλοία που ταξιδεύουν στη θάλασσα είναι μεγάλη και πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει σε ατυχήματα που είναι ουσιαστικά αποτέλεσμα των αυξημένων κινδύνων. Το ναυτικό ατύχημα, όπως φάνηκε και από τις μελέτες περίπτωσης μπορεί να έχει πολλά και διάφορα αίτια, όπως τον μη ουσιαστικό έλεγχο του πλοίου, το ανθρώπινο λάθος, τα ακραία καιρικά φαινόμενα ή η κακή χρήση ή λειτουργία των συστημάτων επικοινωνίας. Παράγοντες όπως η κούραση, οι ανεπαρκείς επικοινωνίες, η ανεπαρκής γενική τεχνική γνώση, η ανεπαρκής γνώση των συστημάτων των πλοίων και το επικίνδυνο φυσικό περιβάλλον. Όπως φάνηκε, όλα αυτά μπορεί να οδηγήσουν ένα πλοίο στη βύθιση, με μεγάλες απώλειες ζωής, οικονομικές απώλειες και απώλειες για το οικοσύστημα. Βέβαια τα ατυχήματα συνέβαιναν πάντα λόγω κακοκαιρίας και ακραίων καιρικών φαινομένων και δυστυχώς θα συνεχίσουν να συμβαίνουν, λόγω όμως της τεχνολογίας και της γνώσης που έχουμε πλέον αποκτήσει για τις καιρικές συνθήκες, θα περίμενε κανείς ότι θα έπρεπε αυτά να μειωθούν σε σημαντικό βαθμό. Δυστυχώς αυτά δεν έχουν μειωθεί και ίσως σε αυτό ένα μεγάλο ρόλο να παίζει το μέγεθος του πλοίου και οι διαφόρων ειδών απαιτήσεις να ανεβαίνουν όλο και περισσότερο στην σύγχρονη εμπορική ναυτιλία.
Παρά το ότι τα ατυχήματα δεν δείχνουν να έχουν μειωθεί με την πάροδο των ετών, οι απώλειες ζωής κατά τα ατυχήματα έχουν σαφώς μειωθεί, γεγονός που μπορεί να πιστωθεί σε έναν βαθμό στον IMO αλλά και στην τεχνολογική πρόοδο των συστημάτων επικοινωνίας. Συμπερασματικά, ο παγκόσμιος χαρακτήρας των θαλάσσιων μεταφορών και ο βαθμός κινδύνου που ενέχουν τα πλοία για την απώλεια ανθρώπινης ζωής, οικονομικές ζημίες και για το περιβάλλον απαιτούν την εφαρμογή των ελάχιστων διεθνών απαιτήσεων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία, καθώς και αποτελεσματικούς μηχανισμούς για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με αυτές τις απαιτήσεις. Οι σχετικές διατάξεις διαμόρφωσαν και συνεχίζουν να διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τα ατυχήματα των πλοίων, ιδιαίτερα εκείνων που έχουν καταστροφικό χαρακτήρα. Οι οικονομικές πτυχές απαιτούν μια λογική ισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος, που ορίζονται κυρίως από τις κυβερνήσεις των κρατών σημαίας, των παράκτιων και λιμενικών κρατών και της κοινής γνώμης.
Περίληψη
This paper, entitled "Cargo Safety: A Case Study", consist a literature review that aims to highlight the issue of cargo safety at sea. In order to investigate the issue comprehensively, articles were collected from both the international and the Greek literature, which, after being read in depth by the researcher, resulted in the creative synthesis of their information, so that the issue of security during the transport of cargo at sea. More specifically, the first chapter analyzes the issue of safe cargo transportation, through a historical background, the description of the port industry and how globalization has affected them. In addition, the requirements during the loading, unloading or transport of cargo are analyzed and finally the special cases of dangerous cargo are discussed. The following chapter is the methodology of the work where the methodological approach of the work is described (narrative review). The searches of this work were mainly done in the Google search engine and Google Scholar as well as in the Scopus electronic databases with the following keywords: security, cargo sea transportation. The main purpose of this study was to identify recent and scientifically reliable studies that describe issues related to the subject under study. As the narrative reviews do not have a predefined research question or specific search strategy, only a matter of interest, the relevant articles were initially searched. Finally, in the third and last chapter of the work, a brief reference is made to various maritime accidents of the last century and it is analyzed how these accidents affected the Safety Regulations. The following well-known accidents are typically mentioned: the Titanic, Torrey Canyon, Amoco Cadiz, Herald of Free Enterprise, Exxon Valdez, MS ‘Estonia’, MT ERIKA, Prestige as well as some Nautical accidents that occurred in Greece. From all the work it was concluded that the danger faced by ships traveling at sea is great and can often lead to accidents that are essentially the result of increased risks. The maritime accident, as shown by case studies, can have many different causes, such as insufficient control of the ship, human error, extreme weather events or misuse or malfunction of communication systems. Factors such as fatigue, insufficient communication, insufficient general technical knowledge, insufficient knowledge of ship systems and hazardous natural environment. As it turned out they can lead a ship to sink, with great loss of life, financial loss and loss to the ecosystem. Of course, accidents have always happened due to bad weather and extreme weather events and unfortunately they will continue to happen, but due to the technology and the knowledge we have now acquired about the weather conditions, one would expect that they should be significantly reduced. there is. Unfortunately these have not diminished and perhaps in this a big role is played by the size of the ship with the containers and the demands increasingly rising in modern merchant shipping. Although accidents do not appear to have decreased over the years, accidental loss of life has clearly decreased, which can be attributed in part to the IMO but also to technological advances in communication systems. In conclusion, the global nature of maritime transport and the degree of risk posed by ships for the loss of human life, economic damage and the environment require the implementation of the minimum international requirements for maritime safety and the prevention of ship-source pollution, as well as and effective mechanisms for monitoring compliance with these requirements. The relevant provisions have shaped and continue to shape to a large extent the accidents of ships, especially those of a catastrophic nature. The economic aspects require a reasonable balance between the safety and environmental protection requirements, which are mainly defined by the governments of the flag States, the coastal and port states and the public.