Η τεχνητή νοημοσύνη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης με χρήση του ChatGPT
Artificial intelligence in primary education: A case study using ChatGPT
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Νάκου, Δήμητρα
Ημερομηνία
2024-03-27Επιβλέπων
Psaromiligkos, Ioannis (Yannis)Λέξεις-κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Chatbot ; Chatbot στην εκπαίδευση ; Ηθική νοημοσύνη ; ChatGPT ; Artificial intelligence ; Primary education ; Internet of things ; Διαδίκτυο πραγμάτων ; UNESCOΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τις αλλαγές και τις επιπτώσεις που θα επιφέρει στη ζωή των ανθρώπων η διαρκής εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης . Οι αλλαγές αυτές οι οποίες έχουν γίνει ήδη αισθητές σε όλους τους κλάδους της
κοινωνίας, διαρκώς καταλαμβάνουν ολοένα και πιο ισχυρό ρόλο μέσα στο κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. Έτσι, θα πραγματοποιηθεί μια αναλυτική περιγραφή στο δεύτερο κεφάλαιο για την ιστορική εξέλιξη της τεχνολογίας με αποτέλεσμα την
τρέχουσα χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Θα αποσαφηνιστούν οι ορολογίες που πλαισιώνουν την τεχνητή νοημοσύνη και που πιθανόν είναι άγνωστες. Θα γίνει αναλυτική περιγραφή στο κεφαλαίο τρία για την χρήση των Chatbot, την σημασία τους, το πώς εμφανίζονται μέσα στην κοινωνία με κύριο στόχο το ρόλο τους στην εκπαίδευση. Θα γίνει πρόταση εφαρμογών χρήσης για ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από chatbot. Στην συνέχεια στο κεφάλαιο τέσσερα θα γίνει ιστορική αναδρομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, πως έχει φτάσει στην σημερινή κατάσταση και ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας μέσα στο σχολικό πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης; Θα εξεταστεί ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού και πως μπορεί να ενισχυθεί μέσω εργαλείων της τεχνητής νοημοσύνης. Στην συνέχεια στο πέμπτο κεφάλαιο θα γίνει μια αναλυτική περιγραφή των εκπαιδευτικών συστημάτων δύο χωρών που κατέχουν υψηλές θέσεις ως προς το τομέα αυτό. Θα υπάρξει ιστορική αναδρομή των εκπαιδευτικών συστημάτων των χώρων αυτών, περιγραφή του ρόλου του εκπαιδευτικού, καθώς και ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και πως αντιμετωπίζουν την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση. Στο έκτο κεφάλαιο θα γίνει η ανάλυση των θέσεων της Unesco ως προς την χρήση και την ένταξη της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θα γίνει αναφορά στις προφυλάξεις που πρέπει να παρθούν προκείμενου να διατηρηθεί η ηθική διάσταση σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και στα όρια χρήσης που προτείνει η Unesco. Στο έβδομο και τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας αυτής, θα παρουσιαστή η μελέτη περίπτωσης που πραγματοποιήθηκε προκειμένου να
δημιουργηθεί ένα πρότυπο ως προς την χρήση του ChatGPT ως βοηθός στην δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων. Αρχικά θα δοθούν αναλυτικά οδηγίες ως προς τον τρόπο χρήσης του ChatGPT και στην συνέχεια θα παρουσιαστούν τα κατάλληλα
prompts μέσω τον οποίο θα μπορεί ο αναγνώστης να ενισχύσει τις γνώσεις του για τον τρόπο ερωτήσεων ώστε να παίρνει σωστές απαντήσεις που θα τον βοηθήσουν να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό σενάριο.
Περίληψη
This thesis deals with the changes and effects that the continuous development of artificial intelligence will bring to people's lives. These changes, which have already been felt in all sectors of society, are constantly occupying an increasingly powerful role in social and economic development. Thus, a detailed description will be carried out in the second chapter on the historical development of technology resulting in the current use of artificial intelligence. erminologiessurrounding artificial intelligence that
may be unfamiliar will be clarified. There will be a detailed description in chapter three about the use of Chatbots, their importance, how they appear in society with the main goal of their role in education. Some applications will be proposed to enhance the educational process by chatbots. It will be examined the role of the teacher and how it can be enhanced through artificial intelligence tools. There will be an answer on the question if artificial intelligence is used by teachers today in Greece. Then in the fifth chapter there will be a detailed description of the educational systems of two countries that hold high positions in this field of education. There will be a historical review of the educational systems of these countries, a description of the role of the teacher, as well as what is the role of technology in the educational process and how they deal with the entry of artificial intelligence into education. The sixth chapter will analyze Unesco's positions regarding the use and inclusion of artificial intelligence in the educational process. Reference will be made to the precautions that must be taken in order to maintain the ethical dimension regarding the use of artificial intelligence, as well as the limits of use proposed by Unesco. In the seventh and last chapter of this paper, the case study carried out in order to create a model for the use of ChatGPT as an assistant in the creation of educational scenarios will be presented. First, detailed instructions will be given on how to use ChatGPT and then the appropriate prompts will be presented through which the reader will be able to strengthen his knowledge of the way of questions in order to get correct answers that will help him create an educational scenario.