Η συμβολή του σχολικού ψυχολόγου στην ανάπτυξη της ηγετικής προσωπικότητας του εκπαιδευτικού
The contribution of the school psychologist in the development of the leading personality of the teacher
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καραμπίκα, Κυριακή Ευαγγελία
Κουλακιώτη, Ειρήνη
Ημερομηνία
2021-05-24Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικοί ; Ηγεσία ; Σχολικοί ψυχολόγοι ; Εκπαιδευτική ηγεσία ; School psychologistsΠερίληψη
Υπόβαθρο: Η χρήση ψυχολόγων στις σχολικές μονάδες είναι πλέον επιβεβλημένη για την αντιμετώπιση μιας σειράς αναγκών αυτών, όπως για παράδειγμα ο σχολικός εκφοβισμός. Παράλληλα, στη σύγχρονη εκπαίδευση παρατηρείται η μεταβολή του στιλ ηγεσίας από το καθοδηγητικό στο μετασχηματιστικό, όπου η ηγεσία ασκείται από το σύνολο των εκπαιδευτικών, όχι μόνο από τον σχολικό διευθυντή. Ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου δεν έχει ως τώρα εξεταστεί σε σχέση με την ηγετική προσωπικότητα του εκπαιδευτικού. Στόχος: Η διερεύνηση του ρόλου του σχολικού ψυχολόγου στην ανάπτυξη της ηγετικής προσωπικότητας του εκπαιδευτικού. Μεθοδολογία: Ο σχεδιασμός της μελέτης ήταν ποιοτικός. Στην παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκαν ημι-δομημένες συνεντεύξεις με 5 σχολικούς ψυχολόγους και 6 εκπαιδευτικούς. Εν συνεχεία, πραγματοποιήθηκε θεματική ανάλυση περιεχομένου στις συνεντεύξεις της κάθε ομάδας και αντιπαραβολή των θεματικών μεταξύ των ομάδων. Αποτελέσματα: Με βάση τη μελέτη που πραγματοποιήθηκε, προκύπτει μια πληθώρα θεματικών, τόσο για την ομάδα των ψυχολόγων, όσο και για την ομάδα των εκπαιδευτικών. Στην ομάδα των σχολικών ψυχολόγων, ο ρόλος τους φαίνεται να γίνεται ευρύτερα αντιληπτός, να θεωρούν ότι έχουν πολυδιάστατο ρόλο εντός του σχολικού οργανισμού και πως καλύπτουν ευρύτερες υποστηρικτικές ανάγκες. Μεταξύ αυτών, θεωρούν ότι συμβάλλουν και στη διαμόρφωση της ηγετικής προσωπικότητας των εκπαιδευτικών, κάτι που θεωρούν ότι πραγματοποιείται μέσα από την παρακίνηση αυτών. Οι σχολικοί ψυχολόγοι αντιλαμβάνονται τον σκεπτικισμό των εκπαιδευτικών έναντι αυτών ως εμπόδιο στον επαγγελματικό τους ρόλο. Στην περίπτωση των εκπαιδευτικών, αυτοί φαίνεται να αποδίδουν τα εμπόδια στο έργο του ψυχολόγου εντός της σχολικής μονάδας τόσο στον σκεπτικισμό έναντι αυτών, όσο και σε επικοινωνιακού τύπου εμπόδια. Ως προς την ηγεσία, οι εκπαιδευτικοί επίσης θεωρούν πως ο ψυχολόγος επιδρά σε αυτή, κάτι που πραγματοποιείται μέσω της μεταβίβασης γνώσεων προς τους εκπαιδευτικούς. Μάλιστα, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι ο σχολικός ψυχολόγος επιδρά γενικότερα στον εκπαιδευτικό οργανισμό, οδηγώντας σε μεταβολή του σχολικού κλίματος. Και οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται τον ρόλο του σχολικού ψυχολόγου ως ευρύτερο και πολυδιάστατο. Συμπεράσματα: Μεταξύ των δύο ομάδων, παρατηρούνται ορισμένες διαφορές. Για παράδειγμα, οι σχολικοί ψυχολόγοι αντιλαμβάνονται την επίδραση του σχολικού ψυχολόγου στην ηγετική προσωπικότητα των εκπαιδευτικών ως απόρροια της παρακίνησης, ενώ οι εκπαιδευτικοί ως απόρροια της μεταβίβασης γνώσεων. Και οι δύο ομάδες εκτιμούν ως κεντρικής σημασίας τον ρόλο του σχολικού ψυχολόγου, τόσο ως προς την ενίσχυση της ηγετικής προσωπικότητας του εκπαιδευτικού, όσο και γενικότερα. Συνεπώς, ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου εντός των εκπαιδευτικών μονάδων οφείλει να ενισχυθεί.
Περίληψη
Background: The use of school psychologists is warranted in modern education, in order to overcome several problems, such as bullying. Modern education is moving towards a transformative style of leadership, whereas in the past more authoritative styles of leadership were used. The potential effect of school psychologists on teacher leadership has not been investigated by previous studies, leading to a relevant literature gap. Aim: The aim of the present study was to investigate the role of school psychologist regarding the development of teachers’ leadership. Methods: The design of the present study was qualitative. This study was carried out by the use of semi-structured interviews on a sample of 5 school psychologists and 6 teachers. Followingly, content analysis was applied in the interviews of each of these groups. The themes were compared between groups, searching for common themes and differences. Results: In the school psychologists’ group, their role is appreciated as general, multifactorial and covering a variety of needs. Among them, school psychologists believe that they contribute to the development of teachers’ leadership, which is carried out through motivation. School psychologists consider the skepticism of teachers towards them as a major obstacle. As for teachers, the also believe that such barriers exist, but they also believe that communicative barriers consist a problem in their relationship with school psychologists. Teachers believe that school psychologists enhance leadership development through knowledge transfer of specific skills. In addition, teachers believe that school psychologists can influence the overall school climate. Teachers also believe that school psychologists’ role is wider and multidiscipnary. Conclusions: Between the two groups, several differences are noted. For example, school psychologists believe that the effect of school psychologist on teacher leadership is mediated through motivation, whereas teachers believe this is carried out though knowledge and skills transference. Both groups believe that school psychologists have a strong effect on teacher leadership. Thus, educational policy makers have to enhance the role of school psychologists.