Η διερεύνηση των αντιλήψεων των νηπιαγωγών σχετικά με την συμβολή των Τ.Π.Ε. στην γνωστική ανάπτυξη παιδιών 4-6 ετών
Exploring kindergarten teachers' perceptions on the contribution of ICT in the cognitive development of 4-6 year old children
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μαργαρίτη, Βασιλική
Ημερομηνία
2024-07-08Επιβλέπων
Κώτη, Φωτεινή - ΑικατερίνηΛέξεις-κλειδιά
Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) ; Προσχολική εκπαίδευση ; Γνωστική ανάπτυξη ; Εποικοδομητική θεωρία ; Απόψεις εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσηςΠερίληψη
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Διατμηματικό Πρό-γραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Αγωγής μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων. Σκοπός της είναι να διερευνήσει τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγών) αναφορικά με την συμβολή της χρήσης ΤΠΕ στην γνωστική ανάπτυξη νηπίων ηλικίας 4-6 ετών. Η παρούσα εργασία αποτελεί μια ποσοτική έρευνα στο πεδίο της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης με σκοπό να εξα-χθούν πολύτιμα ερευνητικά συμπεράσματα σχετικά με τη συμβολή των ΤΠΕ στη διευκόλυνση της εκπαιδευτικής πράξης. Έπειτα από την μελέτη της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας δια-τυπώθηκαν από την ερευνήτρια οι ερευνητικές υποθέσεις καθώς και τα ερευνητικά ερωτήμα-τα. Συμμετέχοντες της έρευνας ήταν Ν= 120 εν ενεργεία νηπιαγωγοί δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων της Αττικής. Για την ανάλυση και παρουσίαση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι της περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. Πιο συγκεκριμένα, οι συγκεντρωτικές απαντήσεις που συλλέχθηκαν μέσω του όργανού μέτρησης ερωτηματολογίου παρουσιάζο-νται με χρήση πινάκων κατανομής απόλυτων και σχετικών συχνοτήτων, καθώς και μέτρων θέ-σης και διασποράς (μέσος όρος και τυπική απόκλιση). Επίσης, για την υλοποίηση στατιστικών ελέγχων χρησιμοποιήθηκαν οι έλεγχοι, t-test για ανεξάρτητα δείγματα και ANOVA (μεταξύ αριθμητικών και ονομαστικών μεταβλητών). Τα αποτελέσματα έδειξαν πως επιτακτική θεω-ρείται από τους εκπαιδευτικούς της προσχολικής εκπαίδευσης η ανάγκη περαιτέρω χρή-σης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς διαφοροποιήσεις αναφορικά με τα δη-μογραφικά τους χαρακτηριστικά. Πρόσθετα, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών φαίνε-ται να συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην ποιο-τικότερη και ταχύτερη γνωστική ανάπτυξη των νηπίων. Τέλος, απαραίτητη κρίνεται τόσο η αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, όσο και η περαιτέρω επιμόρφωση των νηπιαγωγών σε ζητήματα εκπαιδευτικής χρήσης των ΤΠΕ.
Περίληψη
This Master's thesis was carried out within the framework of the Interdepartmental Postgradu-ate Program of Education Sciences through Innovative Technologies and Biomedical Approach-es. Its purpose is to explore the views and attitudes of primary school teachers (kindergarten teachers) regarding the contribution of ICT use to the cognitive development of infants aged 4-6 years. This paper is a quantitative research in the field of early childhood education in order to draw valuable research conclusions on the contribution of ICT to facilitating educational practice. After studying the relevant literature on the subject, the research hypotheses as well as the re-search questions were formulated by the researcher. Participants of the survey were N = 120 practicing kindergarten teachers of public and private schools in Attica. Descriptive and inferen-tial statistical methods were used for the analysis and presentation of the data. More specifical-ly, the aggregated responses collected through the questionnaire measuring instrument are presented using absolute and relative frequency distribution tables, as well as measures of posi-tion and dispersion (mean and standard deviation). Also, for the implementation of statistical controls, t-tests for independent samples and ANOVA (between numerical and nominal varia-bles) were used. The results showed that teachers in pre-school education consider it impera-tive to further use ICT in the educational process without differentiating their demographic characteristics. In addition, the use of new technologies seems to contribute significantly to the improvement of the educational process and to the qualitative and faster cognitive develop-ment of infants. Finally, it is necessary both to adjust the curricula and to further train kindergar-ten teachers on issues of educational use of ICT.