Τα θεωρητικά μοντέλα που αναπτύχθηκαν για τις οικογένειες παιδιών με ειδικές ανάγκες
The theoretical models developed for families of children with special needs
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λιάγκας, Σπυρίδων
Ημερομηνία
2024-07-08Επιβλέπων
Ασβεστάς, ΑναστάσιοςΛέξεις-κλειδιά
Ειδική αγωγή ; ΜοντέλαΠερίληψη
Η γονική μέριμνα για ένα παιδί με αναπτυξιακή αναπηρία είναι μια τεράστια ευθύνη, που μπορεί να ξεπεράσει κατά πολύ αυτή της τυπικής γονικής μέριμνας. Πολλοί γονείς βρίσκουν τον τρόπο να ανταποκριθούν θετικά στις προκλήσεις της φροντίδας ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες, αλλά υπάρχουν και κάποιοι που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα. Αυτή η διαφορά στην προσαρμογή μπορεί να επηρεάσει τόσο την προσωπική ευημερία των γονέων όσο και την οικογενειακή δυναμική. Για να κατανοήσουμε τις προσαρμογές των γονέων στις αναπηρίες των παιδιών τους, πρέπει να ληφθεί υπόψη η περίπλοκη φύση των διαδικασιών άγχους και να ληφθούν υπόψη οι κατασκευές και οι παράγοντες που παίζουν ρόλο στη φροντίδα.
Η σημασία της οικογένειας ως βασικού κοινωνικού θεσμού είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς παίζει κρίσιμο ρόλο στη δομή και τη λειτουργία της κοινωνίας. Αυτή η εργασία θα εστιάσει στις οικογένειες με παιδιά που έχουν ειδικές ανάγκες, εξετάζοντας τις μοναδικές προκλήσεις και τις δυναμικές που αναπτύσσονται σε αυτό το πλαίσιο. Αναμφισβήτητα, η γέννηση ενός παιδιού, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες στιγμές που βιώνει το ζευγάρι και σηματοδοτεί μια σταδιακή προσπάθεια για την κατανόηση των αναγκών του παιδιού.
Η επαρκής υποστήριξη τόσο για τις ανάγκες των γονιών όσο και για τις ανάγκες του παιδιού τους είναι σημαντικό στοιχείο για την ανατροφή των παιδιών με αναπηρίες, καθώς η αντιμετώπιση των αναγκών των γονιών είναι κρίσιμη για τη βελτιστοποίηση της οικογενειακής λειτουργίας και των αλληλεπιδράσεων γονέα-παιδιού. Παρόλα αυτά, οι πάροχοι και οι ίδιοι οι γονείς τείνουν να εστιάζουν στις ανάγκες του παιδιού, συχνά εις βάρος της ικανοποίησης των αναγκών των γονέων.
Περίληψη
Parenting a child with a developmental disability is a huge responsibility that can far exceed that of typical parenting. Many parents find a way to respond positively to the challenges of caring for a child with special needs, but there are also some who struggle to adapt to this new reality. This difference in adjustment can affect both parents' personal well-being and family dynamics. To understand parents' adaptations to their children's disabilities, the complex nature of stress processes and the constructs and factors at play in caregiving must be considered.
The importance of the family as a basic social institution is undeniable, as it plays a crucial role in the structure and functioning of society. This paper will focus on families with children who have special needs, examining the unique challenges and dynamics that develop in this context. Undoubtedly, the birth of a child is one of the most important moments experienced by the couple and marks a gradual effort to understand the needs of the child. But they enter a state of mourning (for the "ideal" child that was not born) caused by their difficulty in accepting reality. It is a particularly strong narcissistic blow that is mainly due to the loss of the imaginary child and the existence of the real one.
Adequate support for both parents’ own needs, as well as the needs of their child, is an important element in parenting children with disabilities, as addressing parents’ own needs is critical for optimizing family functioning and parent-child interactions. Despite this, providers, and parents themselves, tend to focus on the needs of the child, often at the expense of meeting parent needs.