Διαστάσεις έμφυλων διαφοροποιήσεων στη γλώσσα στην προσχολική εκπαίδευση
Dimensions of gender differences in language in preschool education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Τσούνη, Ελένη - Δήμητρα
Date
2024-07-08Advisor
Φώτη, ΠαρασκευήKeywords
Φύλο ; Έμφυλος ρόλος ; Στερεότυπα ; Παιδική λογοτεχνίαAbstract
Η παρούσα εργασία έχει σκοπό να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται τα
στερεότυπα μέσα από τη λογοτεχνία στην προσχολική ηλικία και να μελετήσει τον τρόπο
με τον οποίο αυτά επηρεάζουν τα παιδιά δημιουργώντας μελλοντικούς ενήλικες που
έχουν αποκτήσει έμφυλους ρόλους. Είναι γνωστό πως τα παραμύθια κατά την προσχολική
ηλικία παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην καθημερινότητα των παιδιών και πως τα ίδια τα
παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται συμπεριφορές που σχετίζονται με το φύλο τους, στην
προσπάθεια ταύτισης με τους αγαπημένους τους ήρωες και ηρωίδες. Γίνεται, κατά
συνέπεια, σαφής η ανάγκη να αναγνωριστεί η σημασία των λογοτεχνικών κειμένων στην
προσχολική ηλικία, όσον αφορά τη συσχέτισή τους με τη διαμόρφωση φυλετικών
στερεοτύπων και των ρόλων των φύλων.
Πρόκειται για μία εργασία βιβλιογραφικής ανασκόπησης, στην οποία γίνεται μια
προσπάθεια εννοιολογικής αποσαφήνισης της φυλετικής ταυτότητας, καθώς και της
έννοιας του φύλου (κοινωνικού και βιολογικού), του έμφυλου ρόλου, των έμφυλων
στερεοτύπων και της γλώσσας. Παράλληλα, παρουσιάζονται θεωρητικές προσεγγίσεις για
την ταυτότητα του φύλου, την εσωτερίκευση, τη διαμόρφωση και τη διάκρισή του καθώς
και μια προσπάθεια να οριστεί η παιδική λογοτεχνία και ο ρόλος της στη διαμόρφωση
φυλετικών αναπαραστάσεων. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την βιβλιογραφική
έρευνα είναι πως τα λογοτεχνικά κείμενα μπορούν να γίνουν φορείς κοινωνικών
αντιλήψεων που έχουν σχέση με το φύλο.
Abstract
This paper aims to examine the way in which stereotypes are presented through literature
in preschool age and to study the way in which they influence children by creating future
adults who have acquired gender roles. It is known that fairy tales during preschool age
play a dominant role in children's everyday life and that children themselves have a ten dency to imitate behaviors related to their gender, in an effort to identify with their favorite
heroes and heroines. Consequently, the need to recognize the importance of literary texts
in the preschool age in terms of their association with the formation of racial stereotypes
and gender roles becomes clear.
This is a bibliographic review work, in which an attempt is made to conceptually clar ify racial identity, as well as the concept of gender (social and biological), gender role, gen der stereotypes and language. At the same time, theoretical approaches to gender identity,
its internalization, formation and distinction are presented as well as an attempt to define
children's literature and its role in shaping racial representations. The results obtained from
the bibliographic research are that literary texts can become carriers of social perceptions
related to gender.