Στερεότυπα φύλου στην πρώιμη παιδική ηλικία. Διερευνώντας έμφυλες αναπαραστάσεις σε χαρακτήρες ζώων στις εικονογραφήσεις των παιδικών βιβλίων
Gender stereotypes in early childhood. Exploring gender representations of animal characters in children's book illustrations
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κώστα, Ελένη
Μελισσουργάκη, Σοφία
Ημερομηνία
2024-07Επιβλέπων
Σιδηροπούλου - Κανέλλου, ΤρυφαίνηΛέξεις-κλειδιά
Ταυτότητα φύλου ; Έμφυλα στερεότυπα ; Παιδικό βιβλίο ; Εικονογράφηση ; Χαρακτήρες ζώων στα εξώφυλλαΠερίληψη
Εισαγωγή: Στο θεωρητικό μέρος της παρούσας εργασίας γίνεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση ως προς το κοινωνικό φύλο, την ανάπτυξη της ταυτότητας φύλου στα παιδιά, τον τρόπο με τον οποίο σχολείο και οικογένεια διαμορφώνουν ή συντηρούν έμφυλα στερεότυπα, την αξία του παι-δικού βιβλίου και την σημασία και τον αντίκτυπο των εικόνων στα εξώφυλλα των παιδικών βι-βλίων. Τέλος, παρουσιάζεται η έρευνα που πραγματοποιήσαμε και αφορά στην αποδελτίωση, ε-πεξεργασία και ανάλυση των χαρακτήρων των ζώων που παρουσιάζονται στις εικονογραφήσεις των παιδικών βιβλίων.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί κατά πόσο οι εικονογραφήσεις στα εξώφυλλα των παιδικών βιβλίων με ήρωες ζώα ενισχύουν, μεταφέρουν και προωθούν έμφυλα στερεότυπα.
Μέθοδος: Μετά από μελέτη αρχείου και κωδικοποίηση έγινε ποσοτική έρευνα. Πραγματοποιή-σαμε στατιστική σύγκριση, με τη χρήση του SPSS, του φύλου των ζώων και της παρουσίας τους στο εξώφυλλο ως προς το είδος, τις κοινωνικές επαφές, το χρώμα, το μέγεθος, τη θέση και των συναισθημάτων τους, το είδος των ρούχων που φόραγαν, αν φόραγαν, του επαγγέλματος που ασκούσαν, αν ασκούσαν, της δράσεως στην οποία μετείχαν και τέλος του χρώματος του εξωφύλ-λου.
Αποτελέσματα: Τα έμφυλα στερεότυπα παραμένουν βαθιά ριζωμένα στις σύγχρονες κοινωνίες. Τόσο η οικογένεια όσο και το σχολείο αποτελούν παράγοντες διατήρησης και διαιώνισης των έμ-φυλων στερεοτύπων. Το παιδικό βιβλίο μέσω τόσο των εικόνων όσο και του κειμένου μεταδίδει κοινωνικοπολιτισμικά μηνύματα. Έτσι, θελήσαμε ν’ αποκρυπτογραφήσουμε τις εικόνες των εξω-φύλλων των νεοεκδοθέντων βιβλίων ως προς τα έμφυλα στερεότυπα. Η έρευνά μας απέδειξε, ότι στα περισσότερα εξώφυλλα των παιδικών βιβλίων τα έμφυλα στερεότυπα που ακολουθούν τον άνδρα και την γυναίκα επαληθεύονται. Επίσης, παρατηρήσαμε ότι στις εικονογραφήσεις των βι-βλίων που ερευνήθηκαν, παρουσιάζονταν εκτός από τον ανδρικό και το γυναικείο χαρακτήρα και χαρακτήρες απροσδιορίστου φύλου τους οποίους ονομάσαμε απροσδιόριστους/ουδέτερους. Τα κύρια χαρακτηριστικά που τους αποδίδονταν στην έρευνα, είναι ότι περνούν απαρατήρητα και αδιάφορα από το κοινωνικό σύνολο, δεν έχουν θέση ισχύος στην κοινωνία, παρουσιάζονται λυ-πημένα και προβληματισμένα, δεν είναι δραστήρια και δεν εργάζονται.
Συμπεράσματα: Ένα μεγάλο μέρος των νεοεκδοθέντων βιβλίων εμπεριέχουν στις εικόνες των ε-ξωφύλλων τους έμφυλα στερεότυπα. Επίσης, βλέπουμε τη κατηγορία ουδέτερων/απροσδιόρι-στων ζώων να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στοιχεία προσωπικότητας.
Περίληψη
Introduction: In the theoretical part of this graduation project, a literature review is conducted on social gender, the development of gender identity in children, the way in which school and family form or maintain gender stereotypes, the value of children's books and the importance and impact of images on the covers of children's books. Finally, we present the research we conducted on the deconstruction, editing and analysis of the animal characters presented in children's book illustra-tions.
Purpose: The aim of this study is to investigate whether the illustrations on the covers of children's books with animal heroes reinforce, convey and promote gender stereotypes.
Method: After file study and coding, quantitative research was conducted. We performed statistical comparison, using SPSS, of the sex of the animals and their presence on the cover in terms of spe-cies, social contacts, colour, size, position and emotions, the type of clothes they wore, if they wore them, the profession they practiced, if they practiced it, the action they participated in and finally the colour of the cover.
Results: Gender stereotypes remain deeply rooted in modern societies. Both the family and school are factors in the maintenance and perpetuation of gender stereotypes. Children's books, through both images and text, transmit socio-cultural messages. Thus, we wanted to decipher the images on the covers of newly published books in terms of gender stereotypes. Our research proved that in most of the covers of children's books the gender stereotypes that follow men and women are verified. We also observed that in the illustrations of the books we researched, in addition to the male and female characters, characters of indeterminate gender were also presented, which we called indeterminate/neutral. The main characteristics attributed to them, by the research, were that they go unnoticed and unappreciated by the society, have no position of power in society, are presented as sad and troubled, are not active and do not work.
Discussion: A large number of newly published books contain gender stereotypes in their cover images. We also see the category of neutral/unidentified animals having specific personality traits.