Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος για την συνεκπαίδευση παιδιών με αυτισμό στην προσχολική αγωγή
Designing an educational program for the co-education of children with autism in preschool education
Keywords
ΔΑΦ ; Προσχολική ηλικία ; Συμπεριληπτική εκπαίδευση ; Εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματαAbstract
Εισαγωγή: Η συμπερίληψη των παιδιών προσχολικής Εκπαίδευσης με ΔΑΦ είναι αρκετά
πολύπλοκη διαδικασία και απαιτεί τη συμβολή ενός συνονθυλεύματος παραγόντων. Ειδικότερα,
επρόκειτο για μια διαδικασία η οποία στην επιτυχή έκβαση της φέρει μια σειρά από θετικές
επιρροές όχι μόνο στην σχολική ζωή του παιδιού αλλά και στην μετέπειτα εξέλιξή του. Η παρούσα
Δ.Ε διερευνά βιβλιογραφικά τους παράγοντες που συμβάλλουν στην διαδικασία της
συμπεριληπτικής εκπαίδευσης παιδιών με ΔΑΦ.
Σκοπός: Σκοπός λοιπόν της παρούσας Δ.Ε ήταν να προτείνει κάποια στοιχεία τα οποία πρέπει να
λαμβάνονται υπόψιν κατά το σχεδιασμό Εξατομικευμένων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων που
προάγουν την συμπεριληπτική εκπαίδευση παιδιών με ΔΑΦ στην προσχολική φάση της ζωής τους.
Μέθοδος: Η μεθοδολογία που ακολούθησε η παρούσα Δ.Ε περιλαμβάνει την εκτενή ανασκόπηση
της βιβλιογραφίας, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο..
Αποτελέσματα: Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας αποκάλυψε σημαντικότατα ευρήματα στην
επιλεγείσα διάσταση μελέτης. Ειδικότερα, ο λόγος έγινε για την σημασία που φέρει η έγκυρη
διάγνωση των παιδιών με ΔΑΦ και οι συνακόλουθες πρακτικές για την αποτελεσματική
συμπερίληψη του. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση απέδειξε πως η εφαρμογή Εξατομικευμένων
Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων για τα παιδιά αυτά αποτελεί ένα κρίσιμο παράγοντα για τη
διαδικασία της συμπερίληψής τους αλλά και για την ανάπτυξή τους.
Συμπεράσματα: Τα βασικότερα ευρήματα της Δ.Ε προσανατολίζονται στην συλλογική συμβολή
γονέων, εκπαιδευτικών και υποστηρικτικού προσωπικού κατά τη διαδικασία της συμπεριληπτικής
εκπαίδευσης. Δεν αρκεί η εφαρμογή ενός Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος στη
σχολική τάξη, αλλά αντίθετα αυτό πρέπει να συνοδεύεται από πρακτικές ενίσχυσης – επανάληψης
στο σπίτι.
Abstract
Introduction: The inclusion of preschool children with ASD is quite a complex process and requires
the contribution of a mixture of factors. In particular, it was a process which, in its successful outcome,
brings a series of positive influences not only on the child's school life but also on his subsequent
development. This thesis investigates in the literature the factors that contribute to the process
of inclusive education of children with ASD.
Purpose: The purpose of this thesis was to propose some elements that must be considered when
designing Individualized Educational Programs that promote the inclusive education of children
with ASD in the preschool phase of their lives.
Method: The methodology followed by this thesis includes the extensive review of the literature,
both at the national and international level.
Results: The literature review revealed significant findings in the selected study dimension. In particular,
the discussion was about the importance of the valid diagnosis of children with ASD and the
accompanying practices for its effective inclusion. The bibliographic review proved that the implementation
of Individualized Educational Programs for these children is a crucial factor for the process
of their inclusion and also for their development.
Conclusions: The main findings of the thesis are oriented towards the collective contribution of
parents, teachers and support staff during the process of inclusive education. It is not enough to
implement an Individualized Education Program in the classroom, but instead it must be accompanied
by reinforcement practices at home.