Προγράμματα Erasmus+ και Ψηφιακή Ενσωμάτωση: Μια προοπτική για την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών
Erasmus+ Programs and Digital Inclusion: A perspective on teachers’ professional development
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κουτσούκη, Ελένη-Ειρήνη
Ημερομηνία
2024-07-08Επιβλέπων
Φώτη, ΠαρασκευήΛέξεις-κλειδιά
Erasmus+ ; Επαγγελματική εξέλιξη ; Εκπαιδευτικοί ; Ψηφιακή ενσωμάτωσηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει δύο βασικά θέματα που αφορούν τον τομέα της
εκπαίδευσης: την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών και τη ψηφιακή ενσωμάτωση στην
εκπαίδευση, με έμφαση στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα Erasmus+.
Στο πρώτο μέρος, γίνεται αρχικά ανάλυση της έννοιας της επαγγελματικής εξέλιξης των
εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένης της σημασίας της και των στόχων της. Επίσης, εξετάζονται
οι διάφορες μορφές επιμόρφωσης και οι φορείς που την παρέχουν. Επιπλέον, αναλύεται η
επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα, με έμφαση στις προκλήσεις και τις
δυνατότητες που προσφέρονται.
Στη συνέχεια, εξετάζεται η ψηφιακή ενσωμάτωση στην εκπαίδευση, περιλαμβάνοντας
τη συμβολή της στην εκπαιδευτική διαδικασία, τα μοντέλα ενσωμάτωσης, τους παράγοντες που
επηρεάζουν τη χρήση τεχνολογικών μέσων στη διδακτική πράξη και τη συμβολή των
προγραμμάτων eTwining. Παράλληλα, προτείνονται στρατηγικές για την αποτελεσματική ένταξη
της ψηφιακής τεχνολογίας στη διδασκαλία, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις δυνατότητες
των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
Σε επόμενο υποκεφάλαιο παρουσιάζονται τα ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+ και η
συμβολή τους στην επαγγελματική ανάπτυξη και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μέσω της
επιμορφωτικής τους διάστασης. Παράλληλα αναδεικνύεται η συνεισφορά των προγραμμάτων
Erasmus+ στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής και στην ανασυγκρότηση και
αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας περιλαμβάνει τη διενέργεια της ερευνητικής πτυχής,
όπου γίνεται η περιγραφή και ανάλυση της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε για την εξαγωγή των
αποτελεσμάτων της έρευνας. Προσδιορίζονται τα ερευνητικά δεδομένα, οι ερευνητικοί στόχοι και
τα ερωτήματα, ενώ παράλληλα περιγράφονται τα μέσα, η διαδικασία συλλογής των δεδομένων,
και αναλύονται τα ερευνητικά συμπεράσματα που προέκυψαν.
Τέλος, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας και αναλύονται με βάση τους
παράγοντες και τις προσδοκίες που επηρεάζουν τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε
προγράμματα Erasmus+, καθώς και τη συμβολή αυτών των προγραμμάτων στην επαγγελματική
ανέλιξη των συμμετεχόντων.
Επιπρόσθετα, γίνονται προτάσεις για μελλοντική έρευνα, ειδικά για τη συμμετοχή των
εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε καινοτόμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες
ευρωπαϊκού χαρακτήρα. Επίσης, παρατίθενται οι βιβλιογραφικές πηγές που χρησιμοποιήθηκαν,
οι οποίες παρείχαν σημαντικές γνώσεις και πληροφορίες κατά τη διαδικασία της ανασκόπησης και
συγγραφής αυτής της διπλωματικής εργασίας.
Περίληψη
This thesis examines two key topics related to the field of education: the professional development
of educators and digital integration in education, with a focus on the European educational programs Erasmus+.
In the first part, the concept of professional development of educators is initially analyzed,
including its significance and objectives. Various forms of training and the organizations providing
it are also examined. Additionally, the professional development of educators in Greece is analyzed,
emphasizing the challenges and opportunities available.
Subsequently, digital integration in education is examined, including its contribution to
the educational process, models of integration, factors affecting the use of technological tools in
teaching practice, and the contribution of eTwinning programs. Strategies for effectively incorporating digital technology into teaching are proposed, considering the needs and capabilities of educators and students.
The next subsection presents the European Erasmus+ programs and their contribution to
the professional development and empowerment of educators through their training dimension.
Additionally, the contribution of Erasmus+ programs to strengthening European educational policy
and reconstructing and reforming the educational system is highlighted.
The second part of the thesis includes the research component, describing and analyzing
the methodology followed to derive the research results. The research data, objectives, and questions are identified, while the tools and data collection process are described, and the resulting
research findings are analyzed.
Finally, the research results are presented and analyzed based on the factors and expectations influencing educators' participation in Erasmus+ programs, as well as the contribution of
these programs to the professional advancement of participants.
Additionally, suggestions for future research are made, especially for the participation of
primary education teachers in innovative European educational activities. The bibliography used is
also provided, offering significant knowledge and information during the review and writing process
of this thesis.