Έρευνα αγοράς ιστιοπλοϊκού τουρισμού : χαρακτηριστικά προϊόντος, προφίλ, κίνητρα & ανάγκες τουριστών – καταναλωτών. Προώθηση προϊόντος
Market research on yachting tourism : product characteristics, profile, motives & needs of tourists - consumers. Product promotion
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σταματοπούλου, Μαρία
Ημερομηνία
2023-02Επιβλέπων
Βιτουλαδίτη, ΟυρανίαΛέξεις-κλειδιά
Ελλάδα ; Τουρισμός ; Yachting ; Θάλασσα ; Ιστιοπλοϊκός τουρισμόςΠερίληψη
Η οικονομία της Ελλάδας βασίζεται κατά κύριο λόγο στον τουρισμό. Η εκτενής ακτογραμμή, η πληθώρα μικρών και μεγάλων νησιών σε κοντινή μεταξύ τους απόσταση, οι καταγάλανες θάλασσες, η φυσική ομορφιά του τόπου μας, οι ευνοϊκοί άνεμοι καθώς και η ποικιλομορφία στην αρχιτεκτονική καθιστούν την χώρα μας ιδανικό προορισμό ιστιοπλοϊκού τουρισμού. Ο ιστιοπλοϊκός τουρισμός ως εναλλακτική μορφή τουρισμού αφ’ ενός παρουσιάζει αφ’ εαυτού μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στην Ελλάδα, αφ’ ετέρου παρέχει την δυνατότητα στις τοπικές οικονομίες να αναπτυχθούν επίσης.
Είναι αξιοσημείωτο ότι επιστημονικές μελέτες και εν γένει βιβλιογραφία που να διερευνά το προφίλ, τα κίνητρα και τις ανάγκες των τουριστών του ιστιοπλοϊκού τουρισμού είναι σχεδόν ανύπαρκτη τόσο σε διεθνές όσο και σε εγχώριο επίπεδο (Lam-Gonzalez et al., 2015a, 2015b, 2017; Lukovic, 2013; Spinelli & Benevolo, 2022). Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε υπό το πρίσμα ότι ανάλογες μελέτες είναι αναγκαίες για τον σχεδιασμό της προώθησης και της ανάπτυξης του ιστιοπλοϊκού τουρισμού στη χώρα μας καθώς και για τον στρατηγικό σχεδιασμό με στόχο την βελτίωση των υποδομών και των προσφερόμενων υπηρεσιών. Ανεπαρκής γνώση του προφίλ, των αναγκών και των κινήτρων των τουριστών του ιστιοπλοϊκού τουρισμού έχει ως συνέπεια, όπως συχνά συμβαίνει, την προσφορά του προϊόντος με βάση τα κριτήρια των προμηθευτών ή/και των ιδιοκτητών σκαφών και τις ανάγκες της πολιτείας ενώ θα έπρεπε να εδράζεται στην ζήτηση (Chapapria, 2000).
Ως εκ τούτου, η παρούσα μελέτη εστιάζει στην αποτύπωση των χαρακτηριστικών του προϊόντος του ιστιοπλοϊκού τουρισμού ως υποσυνόλου του θαλάσσιου και του ναυτικού τουρισμού, στις μεθόδους που ακολουθούνται για την προώθησή του, στο προφίλ, τα κίνητρα, τις ανάγκες του τουρίστα καταναλωτή καθώς και τον βαθμό γνώσεών του σχετικά με την ιστιοπλοΐα.
Η μελέτη βασίστηκε σε δευτερογενείς πηγές από την ελληνική και την ξένη βιβλιογραφία καθώς και σε πρωτογενή έρευνα με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τυχαίο δείγμα τουριστών. Συγκεκριμένα, συμπληρώθηκαν 121 ερωτηματολόγια από
τουρίστες ιστιοπλοϊκού τουρισμού πριν από τον απόπλου τους κατά την έναρξη των διακοπών τους. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών με γνώσεις ιστιοπλοΐας στην πλειονότητά τους και συνήθως διέθεταν πρότερη εμπειρία ιστιοπλοϊκού τουρισμού στην Ελλάδα ή σε άλλες χώρες. Χρησιμοποιήθηκε πρωτογενής περιγραφική και επαγωγική στατιστική, διαρθρώθηκαν οι ερευνητικές υποθέσεις των μεταβλητών και στη συνέχεια με crosstabulation και με τον υπολογισμό της p-value απορρίφθηκαν ή έγιναν αποδεκτές οι ερευνητικές υποθέσεις. Καθ’ όλη τη διαδικασία, το ζητούμενο ήταν η εξαγωγή συμπερασμάτων εμπεριστατωμένων κατά το μέγιστο δυνατόν, προκειμένου να δοθούν ικανοποιητικές απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα που έχουν τεθεί.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι οι ερωτώμενοι είχαν υψηλό οικονομικό κοινωνικό προφίλ και προέρχονταν, κατά κύριο λόγο, από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι περισσότεροι ήταν έγγαμοι ή σε σχέση και ταξίδευαν με την οικογένειά τους ή με φίλους, ως επί το πλείστο με monohull και λιγότερο με καταμαράν. Σημαντικό εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι ένας ικανός αριθμός συμμετεχόντων δεν είχε μισθώσει επαγγελματικό πλήρωμα στο σκάφος αλλά διέθετε δίπλωμα ιστιοπλοΐας. Μεγάλο ήταν και το ποσοστό του δείγματός που διέθετε γνώσεις ιστιοπλοΐας εν γένει. Σημαντικό μέρος των συμμετεχόντων στην έρευνα
είχε επισκεφθεί τη χώρα μας στο παρελθόν είτε ως προορισμό άλλου είδους διακοπών είτε για ιστιοπλοϊκό τουρισμό. Αρκετοί από τους επαναλαμβανόμενους πελάτες εξέτασαν και άλλες χώρες ως πιθανούς προορισμούς προτού καταλήξουν στην τελική τους απόφαση.
Επιπροσθέτως, από τις απαντήσεις του δείγματος καθίσταται εμφανές ότι η Κροατία ήταν επικρατέστερη ως εναλλακτικός ιστιοπλοϊκός προορισμός έναντι της Ελλάδας. Ιδιαίτερης βαρύτητας είναι επίσης το εύρημα πως όσοι είχαν πραγματοποιήσει ιστιοπλοϊκό τουρισμό κατά το παρελθόν, επέλεξαν να ναυλώσουν σκάφος σε χρονικό σημείο μεγαλύτερο των 7 μηνών πριν τον απόπλου. Η ναύλωση του σκάφους έγινε κατά βάση είτε μέσω εταιρειών yachting της χώρας προέλευσης είτε μέσω εταιρειών yachting της χώρας μας.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ως κίνητρα, μεταξύ άλλων, την αγάπη των τουριστών για τη θάλασσα και το κολύμπι καθώς και την αίσθηση ελευθερίας που βιώνουν κατά την άσκηση του ιστιοπλοϊκού τουρισμού. Επιθυμούν να διασκεδάσουν και να αποδράσουν από τη ρουτίνα της καθημερινότητας, αποφεύγοντας την πολυκοσμία. Τέλος, τους ικανοποιεί η δυνατότητα που τους παρέχει ο ιστιοπλοϊκός τουρισμός να διαμορφώσουν οι ίδιοι το πρόγραμμά τους.
Τα προαναφερθέντα ευρήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά καθώς προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά της τουριστικής ζήτησης στην οποία θα πρέπει να βασιστεί ενδεχόμενη διαφήμιση και προώθηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας.
Περίληψη
Greece’s economy is primarily based on tourism. Our country’s long coastline, the numerous small and big islands which are not far one from another, pristine waters, natural scenic beauty, favorable winds as well as the variety of architectural styles in different regions of Greece constitute our country an ideal yachting tourism destination. Yachting as an alternative tourism practice has high growth potential in our country while it can at the same time reinforce local economies.
The present study focused on stating the characteristics of the product of sailing tourism itself as well as on detecting the profile, motives and needs of tourists that practice sailing tourism.
Research was based on secondary data deriving from Greek and foreign sources as well as on primary research through filling in of questionnaires which were distributed to a random sample of tourists. In particular, there were filled in 121 questionnaires by tourists involved in yachting just before the beginning of their sailing vacation.
The tourists that participated in the research were men and women of all ages, having most of them knowledge of sailing. They had in many cases practiced sailing tourism in the past in Greece or in other countries.
The outcome of the research pointed out among other things tourist’s love for the sea, for swimming and for the sense of freedom that they experience through sailing tourism. They consider that it is important to avoid crowded places and to have the possibility to arrange their daily program themselves. They plan their vacation many months ahead and they look forward to having a great time with friends and other family members.