Η κοινωνική συναισθηματική μάθηση από τη σκοπιά του Έλληνα εκπαιδευτικού γενικής και ειδικής αγωγής
The social-emotional learning from the point of view of a general and special education Greek teacher
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ναστογιάννη, Αριάνθη
Date
2024-10-04Advisor
Kounenou, KalliopiAbstract
Εισαγωγή: Η κοινωνική και συναισθηματική μάθηση αποτελεί βασικό παράγοντα για την πνευματική, γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Χρειάζεται συνεχή ενημέρωση και επιμόρφωση από την πλευρά των εκπαιδευτικών, αλλά και καλά οργάνωση από τις σχολικές μονάδες. Βέβαια η επιπλέον επιμόρφωση όσο άμεσης ανάγκης και να είναι, αποτελεί και ένα επιπλέον φόρτο στους εκπαιδευτικούς στο ήδη επιβαρυμένο έργο τους. Με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να έχουν σε γενικότερο πλαίσιο έντονο εργασιακό στρες που κάποιες φορές εκδηλώνεται και ψυχοσωματικά και κατά συνέπεια αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επαγγελματική εξουθένωση.
Σκοπός: Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις απόψεις των εκπαιδευτικών για την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, αλλά και τη σχέση αυτής με το εργασιακό άγχος και την επαγγελματική εξουθένωση.
Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε μια ποσοτική έρευνα με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Τα ερωτηματολόγια διαμοιράστηκαν σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω των εκάστοτε διευθύνσεων. Μετά τη συγκέντρωση των απαντήσεων, αναλύθηκαν 329 ερωτηματολόγια μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS με στόχο να καταλήξουμε σε ένα ποσοτικό αποτέλεσμα των ζητουμένων.
Αποτελέσματα: Μέσα από τα αποτελέσματα τις έρευνας βλέπουμε πως το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών δεν έχει παρακολουθήσει τα προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης. Ωστόσο το μεγαλύτερο ποσοστό θεωρεί πως είναι πολύ σημαντικό να παρέχεται στους μαθητές κοινωνική και συναισθηματική μάθηση. Από την άλλη πλευρά οι σχολικές μονάδες δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια ενημέρωσης ή επιμόρφωσης για τα προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης και παράλληλα οι εκπαιδευτικοί να θεωρούν πως είναι δύσκολη η εφαρμογή από τις σχολικές μονάδες. Σημαντικό στοιχείο που πρέπει να αναφέρουμε είναι πως το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών θεωρούν πως δεν είναι ατομική ευθύνη η εφαρμογή των προγραμμάτων. Σε ότι αφορά τα επίπεδα άγχους οι εκπαιδευτικοί νιώθουν ότι έχουν μεγάλο όγκο εργασίας και μειωμένο προσωπικό χρόνο εξαιτίας αυτού. Ωστόσο δεν έχουν αρνητικές συναισθηματικές και σωματικές εκδηλώσεις, που να υποδηλώνουν εργασιακό άγχος. Σε ότι αφορά την επαγγελματική εξουθένωση οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν πως δεν αισθάνονται πίεση, εκτός από σωματική κούραση ορισμένες φορές και δηλώνουν μεγάλη αμεσότητα για την αντιμετώπιση προβλημάτων των μαθητών τους. Σύμφωνα με τις απαντήσεις τους νιώθουν ότι προσφέρουν μέσα από τη δουλεία τους και δεν εκδηλώνουν συναισθήματα παραίτησης.
Abstract
Introduction: Social and emotional learning is a key factor in children's intellectual, cogni-tive and emotional development. It needs continuous information and training on the part of the teachers, but also good organization by the school units. Of course, additional training, no matter how urgent it may be, it is also an additional burden on teachers in their already burdened work. As a result, teachers have, in a more general context, intense work stress that sometimes manifests itself psychosomatically and, consequently, this can lead to pro-fessional burnout.
Purpose: This research examines teachers' views on social and emotional learning, but also its relationship with work stress and burnout.
Methodology: A quantitative survey was carried out using electronic questionnaires. The questionnaires were distributed to teachers of secondary and primary education, through the respective addresses. After collecting the responses, 329 questionnaires were analyzed through the statistical program SPSS with the aim of arriving at a quantitative result of the respondents.
Results: Through the results of the research, we see that the largest percentage of teachers have not attended social and emotional learning programs. However, the majority consider it very important to provide students with social and emotional learning. On the other hand, the school units do not have any special effort to inform or train about the social and emo-tional learning programs and at the same time the teachers consider that it is difficult to implement by the school units. An important point to mention is that the majority of teachers consider that it is not their individual responsibility to implement the programs. In terms of stress levels teachers feel they have a large workload and reduced personal time because of this. However, they do not have negative emotional and physical manifestations, which in-dicate work stress. Regarding burnout, the teachers state that they do not feel pressure, apart from physical fatigue at times, and they state great directness in dealing with their students' problems. According to their answers, they feel that they are contributing through their work and do not express feelings of resignation.