Ηλεκτρονικά βιβλία στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της Α.Α.Δ.Ε. και η ευκαιρία του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων - Μελέτη περίπτωσης (case study) με παραδείγματα συναλλαγών Β2Β και B2C
E-Books on the digital platform myDATA of I.A.P.R. and the opportunity of digitalization on the business ecosystem of greek economy - Case study with examples of B2B and B2C transactions
Keywords
Ηλεκτρονικό βιβλίο ; myDATA ; ΑΑΔΕ ; Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ; Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Ηλεκτρονική τιμολόγησηAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με τα Ηλεκτρονικά Βιβλία της Α.Α.Δ.Ε στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA σε συνδυασμό και με την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού των ελληνικών επιχειρήσεων σε μία νέα εποχή που η τεχνολογία αποτελεί το βασικότερο μοχλό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Η Α.Α.Δ.Ε. σχεδίασε την ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA Ηλεκτρονικά Βιβλία Α.Α.Δ.Ε.», με σκοπό την αυτοματοποίηση και τυποποίηση της διαδικασίας που σχετίζεται με την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων των λογιστικών αρχείων (παραστατικά – εγγραφές) των Επιχειρήσεων βάσει του αρ. 15Α του ν.4174/2013. Η συμμετοχή είναι υποχρεωτική και καθολική για τις Επιχειρήσεις του άρθρου 1 του ν.4308/2014 (Ε.Λ.Π.). Η Α.Α.Δ.Ε., από τον Οκτώβριο του 2018 έως και την παραγωγική λειτουργία της πλατφόρμας, πραγματοποίησε πλήθος συναντήσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς (Εταιρίες Λογισμικού – Παρόχοι Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, Οικονομικό Επιμελητήριο, Σ.Ε.Β., Σ.Ε.Π.Ε., Ε.Σ.Ε.Ε., Π.Ο.Φ.Ε.Ε., Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών, Σ.Ο.Ε.Λ., Ελληνική Ένωση Τραπεζών), με σκοπό την ενημέρωση τους και τη λήψη σχολίων και παρατηρήσεων. Τα δεδομένα που διαβιβάζονται με τη μορφή σύνοψης αφορούν την έκδοση παραστατικών, το χαρακτηρισμό των συναλλαγών των Επιχειρήσεων (έσοδα, έξοδα, αγορές, πάγια, μη εκπιπτόμενες δαπάνες, μη εκπιπτόμενος Φ.Π.Α., κ.α.), μέσω της διενέργειας λογιστικών εγγραφών καθώς και τις λοιπές λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων/εξόδων, που διενεργούνται για τον προσδιορισμό του τελικού λογιστικού - φορολογικού αποτελέσματος εκάστου φορολογικού έτους (π.χ. αποσβέσεις, μισθοδοσία, προβλέψεις, αναμόρφωση εσόδων – εξόδων, επιμερισμός τους βάσει της αυτοτέλειας των χρήσεων κ.α.). Η ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της Α.Α.Δ.Ε. περιλαμβάνει δύο Βιβλία: Το Βιβλίο Αναλυτικών Εγγραφών (Αναλυτικό Βιβλίο), όπου καταχωρείται η Σύνοψη των Παραστατικών εσόδων / εξόδων των επιχειρήσεων, γίνεται ο χαρακτηρισμός των συναλλαγών και διενεργούνται οι αναγκαίες λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος κάθε έτους. Το Βιβλίο Συνοπτικής Απεικόνισης (Συνοπτικό Βιβλίο), όπου εμφανίζονται συγκεντρωτικά τα αποτελέσματα της επιχείρησης σε μηνιαία και ετήσια βάση. Ο χρόνος ηλεκτρονικής διαβίβασης των οριζόμενων δεδομένων των λογιστικών αρχείων των υπόχρεων Επιχειρήσεων, καθορίζεται με βάση τον τρόπο έκδοσης των στοιχείων (μηχανογραφικά – χειρόγραφα), την υπαγωγή ή μη σε καθεστώς Φ.Π.Α., το χρόνο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων καθώς και το λογιστικό σύστημα που τηρεί η κάθε Επιχείρηση (απλογραφικό, διπλογραφικό). Ο σκοπός της υλοποίησης της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA είναι η τυποποίηση, ο εκσυγχρονισμός και η απλοποίηση των διαδικασιών που αναδεικνύεται από τη νέα ψηφιακή σχέση της φορολογικής διοίκησης με το οικοσύστημα της ελληνικής οικονομίας, μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. Επιπλέον, η μείωση του κόστους διαχείρισης για τις επιχειρήσεις, και η προ συμπλήρωση των υποβαλλόμενων δηλώσεων (περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, Φορολογικές δηλώσεις εισοδήματος κ.λπ.) αποτελούν κύριο στόχο, δίνοντας έμφαση στην ηλεκτρονική τιμολόγηση και στα ηλεκτρονικά βιβλία για την τυποποίηση των φορολογικών αναφορών. Από την άλλη πλευρά, η βελτιστοποίηση της στόχευσης υποθέσεων που έχουν επιλεγεί για έλεγχο, με στόχο την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, η απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας επιστροφής φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις, θα αυξήσει τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων και θα μειώσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Τέλος, θα εκπαιδεύσει τις επιχειρήσεις για τη μείωση σφαλμάτων κατά την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων. Η συμφωνία για όλες τις επιχειρήσεις, των λογιστικών τους αρχείων (βιβλία - έγγραφα) και των φορολογικών δηλώσεων που υποβάλλουν, με την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της Α.Α.Δ.Ε., θα είναι πραγματικότητα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μετά από μια πιλοτική περίοδο δοκιμών, εκπαίδευσης και συμμετοχής.
Abstract
This Master’s dissertation deals with the Electronic Books of I.A.P.R. on the digital platform myDATA in combination with the need for the digital transformation of Greek companies in a new era where technology will be the main lever for the development of the global economy. The IAPR has designed digital platform myDATA "E-Books - IAPR Standardized Accounting Records", aiming at the automation and standardization of the procedure related to the electronic transmission of data of the accounting records (documents – accounting entries) of Entities under article 15Α of Law 4174/2013. Participation is mandatory and universal for the Entities of article 1 of Law 4308/2014 (Ε.Λ.Π.). Since October 2018 until the productive operation of the application, the IAPR consults the stakeholders (Software Companies - Electronic Invoicing Providers, Economic Chamber, Hellenic Federation of Enterprises, Hellenic IT and Communications Association, Hellenic Confederation of Commerce and Entrepreneurship, Panhellenic Federation of Tax Consultants Freelancers, Athens Accounting Association, Institute of Certified Public Accountants of Greece), with the aim of informing them and receiving feedback and observations. The data transmitted in summary form (synopsis) concern the issuance of documents, the characterization of the transactions of the Entities (revenues, expenses, purchases, fixed assets, non-deductible expenses, non-deductible VAT, etc.) through accounting records entries as well as the other revenues/expenses settlement accounting entries made to determine the final accounting - tax result of each tax year (e.g. depreciation, payroll, projections, revenues and expenses reformation, their allocation on an accrual basis, etc.). The time for electronic transmission of the specified data of the accounting records of the obligated Entities is determined by the manner of issuing the documents (computerized - handwritten), whether or not they are subject to VAT, the time of submission of tax declarations and the accounting system maintained by each Entity (simple or double-entry). The purpose of this process is the automation, standardisation, modernisation and simplification of the procedure for Business financial data review, analysis and transfer. Furthermore the reduction of management costs for businesses, the automated filing of tax returns, focusing on the gradual pre-filling of fields (periodic VAT returns, Income Tax Returns, etc.) is a main goal of this digital accounting and tax application. On the other hand the optimization of the targeting of cases selected for audit, aiming at combatting tax evasion and smuggling, and the simplification and acceleration of the Income Tax and VAT refund process for businesses it will increase compliance. Finally it will reduce errors in completing tax obligations. The agreement for all Entities, of their accounting records (books - documents) and the tax declarations they submit, with the digital platform myDATA of I.A.P.R., it will be a reality on digital transformation after a period of testing, education and participation.