Ηγεσία της εκπαίδευσης και η συμβολή της στη μείωση του σχολικού εκφοβισμού
Educational leadership and its contribution to the reduction of school bullying
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Νιφόρα, Θεοδώρα
Μυρίτη, Αικατερίνη
Ημερομηνία
2024-10-02Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Ηγεσία ; Εκπαίδευση ; Σχολικός εκφοβισμός ; Ικανός ηγέτης ; Εκπαιδευτική ηγεσίαΠερίληψη
Αρχικά, διατυπώνεται η έννοια της ηγεσίας, συνολικά, καθώς και της ηγεσίας στην εκπαίδευση, ενώ γίνεται λόγος και για τους διάφορους τύπους ηγεσίας. Στη συνέχεια, γίνεται εκτενής αναφορά στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, αλλά και στις μορφές σχολικής βίας, όπως και στους τρόπους αντιμετώπισης της από έναν σχολικό ηγέτη. Την εισαγωγή συμπληρώνει μια περιληπτική περιγραφή των χαρακτηριστικών ενός ικανού ηγέτη, αλλά και η συνηθέστερη μορφή της ενδοσχολικής βίας. Γίνεται προσπάθεια εννοιολογικής αποσαφήνισης του ενδοσχολικού εκφοβισμού, αναφέρονται οι μορφές εκδήλωσης, καθώς και οι παράγοντες κινδύνου εκδήλωσης φαινομένων ενδοσχολικού εκφοβισμού. Στατιστικά στοιχεία, δημοσιογραφική σκοπιά, βιβλιογραφική ανασκόπηση για τον σχολικό εκφοβισμό, καθώς και το θεσμικό πλαίσιο αντιμετώπισης των δυσμενών αυτών φαινομένων συμπληρώνουν το κεφάλαιο του σχολικού εκφοβισμού. Γίνεται προσπάθεια ορισμού της εκπαιδευτικής ηγεσίας, διακρίνεται η ηγεσία από την διοίκηση, ενώ αναφέρεται και η σπουδαιότητα της ικανής σχολικής ηγεσίας. Ύστερα, αναφέρονται τα εφόδια που χρειάζεται ένας ηγέτης, για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα φαινόμενα του ενδοσχολικού εκφοβισμού, ενώ εκτιμάται το γεγονός ότι ένας ικανός ηγέτης μπορεί να αποτελέσει ιδιαίτερα σπουδαίο παράγοντα αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού. Τελικά, διατυπώνονται ορισμένα συμπεράσματα για την εκπαιδευτική ηγεσία, για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό, καθώς και για το πως όλα τα σχολικά μέλη μπορούν να δημιουργήσουν ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον.
Περίληψη
Initially, the concept of leadership in general, as well as leadership in education, is articulated, along with a discussion of the various types of leadership. Subsequently, there is an extensive reference to the phenomenon of school bullying, as well as forms of school violence, and the ways a school leader can address them. The introduction is complemented by a concise description of the characteristics of a competent leader, as well as the most common form of school violence. Efforts are made for the conceptual clarification of school bullying, mentioning its forms of manifestation and the risk factors for the occurrence of school bullying phenomena. Statistical data, a journalistic perspective, a bibliographic review on school bullying, and the institutional framework for addressing these adverse phenomena complete the chapter on school bullying. Efforts are made to define educational leadership, distinguishing leadership from administration, while also discussing the importance of competent school leadership. Subsequently, the qualifications needed by a leader to effectively handle the phenomena of school bullying are discussed, and it is estimated that a capable leader can be a particularly important factor in addressing school bullying. Finally, certain conclusions are drawn about educational leadership, school bullying, and how all school members can create a safe and supportive environment.