Απόψεις, αντιλήψεις και στάσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των δήμων Περιστερίου και Πάρου σχετικά με τη διαπολιτισμική αγωγή και την συμμετοχή των αλλοδαπών μαθητών στην σχολική τάξη
Views, perceptions and attitudes of primary and secondary education of the municipalities of Peristeri and Paros regarding intercultural education and the participation of foreign pupils in classroom
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σγαρδέλη, Μαρία
Ημερομηνία
2024-10-03Επιβλέπων
Yannas, ProdromosΛέξεις-κλειδιά
Διαπολιτισμική αγωγή ; Εκπαίδευση ; Διαπολιτισμική επάρκεια ; Μετανάστες ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Σχολική επίδοση ; Αλλοδαποί μαθητές ; Μαθητές ; Διαπολιτισμική εκπαίδευση ; Πολιτισμική ετερότηταΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση των απόψεων, των αντιλήψεων και των στάσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των δήμων Περιστερίου και Πάρου σχετικά με τη διαπολιτισμική αγωγή και την συμμετοχή των αλλοδαπών μαθητών στην σχολική τάξη. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε δια ζώσης κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2023, με χρήση προσωπικής ημι-δομημένης συνέντευξης και την συμμετοχή δώδεκα (12) εκπαιδευτικών από νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια των δήμων Περιστερίου και Πάρου. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν σε μεγάλο βαθμό τα ευρήματα των
ερευνών που έχουν γίνει κατά την τελευταία δεκαετία με την συμμετοχή εκπαιδευτικών από σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί δεν νιώθουν διαφορετικά όταν καλούνται να διδάξουν σε μία τάξη με παιδιά από διάφορα πολιτισμικά περιβάλλοντα, ωστόσο δεν διαθέτουν την απαιτούμενη επάρκεια που θα τους επιτρέψει να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μαθητών τους. Από την άλλη, αντιμετωπίζουν προβλήματα που σχετίζονται κυρίως με την κατανόηση της ελληνικής γλώσσας από τους αλλοδαπούς μαθητές, ενώ επισημαίνουν σημαντικές διαφορές στην σχολική επίδοση και στην πρόοδο μεταξύ των γηγενών μαθητών και των μαθητών που προέρχονται από άλλες χώρες. Επιπρόσθετα, θεωρούν ότι η γνώση της ελληνικής γλώσσας συνιστά βασική προϋπόθεση για την πρόοδο των αλλοδαπών μαθητών, ενώ σχετικά με τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των αλλοδαπών μαθητών στο σχολείο, δηλώνουν θετικοί στο ενδεχόμενο αυτό. Τέλος, προέκυψαν σημαντικές διαφοροποιήσεις στις απόψεις, αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών ανάλογα με την περιοχή του σχολείου και τη βαθμίδα υπηρέτησης.
Περίληψη
The purpose of this research was to investigate the views, perceptions and attitudes of primary and secondary school teachers of the municipalities of Peristeri and Paros regarding intercultural education and the participation of foreign students in the
classroom. The survey was conducted face-to-face during the month of December 2023, using a personal semi-structured interview and the participation of twelve (12) teachers from kindergartens, primary schools, secondary schools and high schools of
the municipalities of Peristeri and Paros. The results of the survey largely confirm the findings of surveys conducted over the
last decade with the participation of teachers from primary and secondary schools in the country. In particular, teachers feel no differently when they are called upon to teach in a classroom with children from different cultural backgrounds, yet they lack
the necessary competence to meet the needs of their students. On the other hand, they face problems mainly related to foreign pupils' understanding of the Greek language, and they point to significant differences in school performance and progress between
native pupils and pupils from other countries. In addition, they consider that knowledge of the Greek language is a basic prerequisite for the progress of foreign pupils, while regarding the teaching of the mother tongue of foreign pupils at school,
they are positive about this possibility. Finally, significant differences emerged in teachers' views, perceptions and attitudes depending on their school district and level of service.