dc.contributor.advisor | Καρκαλούσος, Πέτρος | |
dc.contributor.author | Μπίρτσας, Βασίλειος | |
dc.date.accessioned | 2025-02-19T08:39:40Z | |
dc.date.available | 2025-02-19T08:39:40Z | |
dc.date.issued | 2025-02-17 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/8410 | |
dc.description.abstract | Εισαγωγή: Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδακτική πράξη έχει αναδιαμορφώσει το εκπαιδευτικό τοπίο, προσφέροντας καινοτόμα εργαλεία που ενισχύουν τη μαθησιακή εμπειρία. Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) επιτρέπουν την αλληλεπίδραση, τη συνεργασία και την πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους ανεξαρτήτως γεωγραφικών περιορισμών. Παράλληλα, προάγουν την εξατομικευμένη μάθηση και τη δημιουργικότητα, ενώ υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς στην οργάνωση και παρουσίαση της γνώσης. Ωστόσο, η αποτελεσματική ενσωμάτωσή τους απαιτεί κατάλληλη εκπαίδευση, τεχνική υποστήριξη και στρατηγική προσέγγιση, ώστε να αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότητές τους.
Σκοπός: Η εργασία εξετάζει τη χρήση των ΤΠΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναλύοντας τα οφέλη, τις προκλήσεις και το βαθμό ενσωμάτωσής τους από τους καθηγητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παράλληλα, διερευνά τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη χρησιμότητα, τις προκλήσεις και τις επιπτώσεις των ΤΠΕ στη διδασκαλία και τη μάθηση.
Μέθοδος: Η μελέτη βασίζεται σε δύο άξονες: τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και τη συλλογή δεδομένων μέσω ερωτηματολογίου. Η βιβλιογραφία προσφέρει το θεωρητικό υπόβαθρο για τη χρήση των ΤΠΕ, ενώ το ερωτηματολόγιο καταγράφει τις απόψεις και τις εμπειρίες 62 καθηγητών πανεπιστημίου σχετικά με την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Αποτελέσματα: Η πλειονότητα των καθηγητών (96,8%) έχει ενσωματώσει τις ΤΠΕ στις διδακτικές πρακτικές, με θετικές αντιλήψεις για τη χρησιμότητα, το ενδιαφέρον και την ασφάλεια των τεχνολογιών αυτών. Ωστόσο, αναδείχθηκαν σημαντικά εμπόδια, όπως η έλλειψη τεχνικής υποστήριξης, η ανεπάρκεια κατάλληλου λογισμικού και οι περιορισμοί χρόνου, ειδικά σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες. Παρά τη συχνή χρήση βασικών εργαλείων, όπως το διαδίκτυο και οι εφαρμογές γραφείου, πιο εξειδικευμένα εργαλεία, όπως οι διαδραστικοί πίνακες και τα λογισμικά ψηφιακών τεστ, παραμένουν ανεκμετάλλευτα. Επιπλέον, καταγράφηκε ισχυρή επιθυμία για περαιτέρω επιμόρφωση, εστιάζοντας σε προχωρημένες δεξιότητες υπολογιστών, ασφάλεια στο διαδίκτυο και αξιοποίηση εργαλείων Web 2.0.
Συμπεράσματα: Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημαντική συμβολή των ΤΠΕ στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει τα εμπόδια που περιορίζουν την πλήρη αξιοποίησή τους. Παρότι οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν την αξία των ΤΠΕ, απαιτείται πρόσθετη υποστήριξη και στοχευμένη επιμόρφωση για την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους. Ο σχεδιασμός προγραμμάτων κατάρτισης και η προσαρμογή εκπαιδευτικών πολιτικών στις ανάγκες των καθηγητών κρίνονται αναγκαία για τη βέλτιστη ενσωμάτωση των ΤΠΕ και τη βελτίωση της συνολικής εκπαιδευτικής εμπειρίας. | el |
dc.format.extent | 62 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ΤΠΕ | el |
dc.subject | Επιμόρφωση | el |
dc.subject | Διδακτική πράξη | el |
dc.subject | Εμπόδια | el |
dc.subject | Προκλήσεις | el |
dc.title | Η αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική πράξη: Μελέτη στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση | el |
dc.title.alternative | The utilization of New Technologies in teaching: A study in Higher Education | el |
dc.type | Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία | el |
dc.contributor.committee | Κριεμπάρδης, Αναστάσιος | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας | el |
dc.contributor.faculty | Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία | el |
dc.contributor.master | Επιστήμες της Αγωγής μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων | el |
dc.description.abstracttranslated | Introduction: Using new technologies in teaching practice has reshaped the educational landscape, offering innovative tools that enhance the learning experience. Information and Communication Technologies (ICTs) enable interaction, collaboration, and access to educational resources regardless of geographical constraints. At the same time, they promote personalized learning and creativity, while supporting professors in organizing and presenting knowledge. However, their effective integration requires appropriate training, technical support, and a strategic approach to realise their full potential.
Purpose: The study examines the use of ICT in higher education, analysing the benefits, challenges, and the extent of their integration by professors. It also explores teachers' perceptions of the usefulness, challenges, and implications of ICT in teaching and learning.
Method: The study is based on two axes: the literature review and the data collection through a questionnaire. The literature provides the theoretical background for the use of ICT, while the questionnaire records the views and experiences of 62 university teachers on the integration of ICT in the educational process.
Results: The majority of university teachers (96.8%) have integrated ICT into their teaching practices, with positive perceptions of the usefulness, relevance, and safety of these technologies. However, significant barriers were highlighted, such as lack of technical support, inadequate appropriate software, and time constraints, especially for specific age groups. Despite the frequent use of basic tools such as the internet and desktop applications, more specialized tools such as interactive whiteboards and digital testing software remain unused. In addition, a strong desire for further training was recorded, focusing on advanced computer skills, internet security, and the use of Web 2.0 tools.
Discussion: The study highlights the significant contribution of ICT to improving the educational process, while at the same time highlighting the barriers that limit their full exploitation. Although university teachers recognize the value of ICT, additional support and targeted training are needed to enhance their skills. The design of training programs and the adaptation of educational policies to teachers' needs are considered necessary to optimize the integration of ICT and improve the overall educational experience. | el |