Show simple item record

Μια σύγχρονη κοινωνιολογική θεώρηση της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών: η συμπεριληπτική προσέγγιση

dc.contributor.advisorΔελή, Ερμιόνη
dc.contributor.authorΜουρσιώτη, Ευσταθία
dc.date.accessioned2025-02-24T08:45:54Z
dc.date.available2025-02-24T08:45:54Z
dc.date.issued2025-02-17
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/8439
dc.description.abstractΗ αναπηρία και οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελούν σημαντικά θέματα στις σύγχρονες κοινωνίες, προκαλώντας έντονες συζητήσεις και αναθεωρήσεις στις υπάρχουσες θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές. Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει αυτές τις έννοιες μέσα από μια σύγχρονη κοινωνιολογική οπτική, δίνοντας έμφαση στην ένταξη και στη συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλες τις πτυχές της κοινωνικής και εκπαιδευτικής ζωής. Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να αναλύσει την εξέλιξη των κοινωνιολογικών θεωριών σχετικά με την αναπηρία και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και να διερευνήσει πώς αυτές οι θεωρίες επηρεάζουν και διαμορφώνουν τις πρακτικές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Μέσω αυτής της ανάλυσης, η εργασία φιλοδοξεί να προτείνει βελτιώσεις και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη πολιτικών και στρατηγικών που προάγουν την κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως των αναγκών τους. Ακολουθεί μια σύντομη επισκόπηση των βασικών κεφαλαίων της εργασίας: Το πρώτο κεφάλαιο εισάγει τους ορισμούς κεντρικών εννοιών, όπως η αναπηρία, οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και η συμπερίληψη, ενώ εξετάζει το νομοθετικό πλαίσιο σε διεθνές επίπεδο. Περιλαμβάνει αναφορές στις νομοθεσίες του ΟΗΕ, των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που καθορίζουν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση. Το δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζει τις ιστορικές προσεγγίσεις της αναπηρίας και της εκπαίδευσης, με επίκεντρο το κλινικό και το κοινωνικό μοντέλο της αναπηρίας. Το κλινικό μοντέλο εστιάζει στην ιατρική διάγνωση και τη θεραπεία των αναπηριών, ενώ το κοινωνικό μοντέλο αναγνωρίζει την αναπηρία ως κοινωνική κατασκευή, τονίζοντας τα εμπόδια που θέτει η κοινωνία. Παράλληλα, εξετάζονται κριτικές θεωρήσεις και η διαθεματικότητα ως προς την αναπηρία. Στο τρίτο κεφάλαιο, αναλύονται οι σύγχρονες τάσεις στη συμπεριληπτική εκπαίδευση, με παραδείγματα εφαρμογής σε διάφορες χώρες. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση συγκρίνεται με την ειδική εκπαίδευση, τονίζοντας τη σημασία της ενσωμάτωσης όλων των μαθητών. Επίσης, εξετάζεται ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διευκόλυνση της συμπεριληπτικής διδασκαλίας. Το τελευταίο κεφάλαιο αναφέρεται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η συμπεριληπτική εκπαίδευση, όπως η έλλειψη πόρων και η ανάγκη κατάρτισης των εκπαιδευτικών. Ακόμα, εξετάζονται οι ευκαιρίες και τα οφέλη, όπως η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης και η προώθηση της ισότητας μέσω της ενσωμάτωσης μαθητών με διαφορετικές ανάγκες στο κοινό εκπαιδευτικό σύστημα. Εν κατακλείδι παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και προτάσεις ως τροφή για σκέψη και εφαρμογή.el
dc.format.extent38el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΑναπηρίαel
dc.subjectΕιδικές εκπαιδευτικές ανάγκεςel
dc.subjectΚοινωνίεςel
dc.subjectΚοινωνιολογική προοπτικήel
dc.subjectΈνταξηel
dc.subjectΚλινικό μοντέλοel
dc.subjectΚοινωνικό μοντέλοel
dc.subjectΣυμπεριληπτική εκπαίδευσηel
dc.subjectΕκπαίδευσηel
dc.subjectΔιαθεματικότηταel
dc.subjectΤεχνητή νοημοσύνηel
dc.subjectΙσότηταel
dc.subjectΕιδική αγωγήel
dc.subjectΣυμπερίληψηel
dc.subjectΚοινωνιολογικές θεωρίεςel
dc.subjectΕιδικές εκπαιδευτικές ανάγκεςel
dc.titleΜια σύγχρονη κοινωνιολογική θεώρηση της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών: η συμπεριληπτική προσέγγισηel
dc.title.alternativeAn up-to-date sociological view of disability and special educational needs: the inclusive approachel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΤράπαλη, Μαρία
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.facultyΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Βιοϊατρικών Επιστημώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικίαel
dc.contributor.masterΕπιστήμες της Αγωγής μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεωνel
dc.description.abstracttranslatedDisability and special educational needs are important topics in modern societies, causing intense debates and revisions in existing theoretical approaches and practices. This thesis examines these concepts through a modern sociological perspective, emphasizing in integration and inclusion of people with disabilities and special educational needs in all aspects of social and educational life. The purpose of this research is to analyze the evolution of sociological theories about disability and special educational needs and to explore how these theories influence and shape the practices of inclusive education. Through this analysis, the paper aspires to suggest improvements and encourage the development of policies and strategies that promote social justice and equity for all students, regardless of their needs. Here is a brief overview of the main chapters of the work: The first chapter introduces the definitions of central concepts such as disability, special educational needs and inclusion, while examining the legislative framework at international level. It includes references to the legislation of the UN, the United States and the European Union, which define the rights of persons with disabilities. The second chapter presents the historical approaches to disability and education, focusing on the clinical and social models of disability. The clinical model focuses on the medical diagnosis and treatment of disabilities, while the social model recognizes disability as a social construct, emphasizing the barriers society poses. At the same time, critical considerations and interdisciplinarity in terms of disability are examined. In the third chapter, current trends in inclusive education are analyzed, with examples of implementation in different countries. Inclusive education is compared to special education, emphasizing the importance of integrating all students. Also, the role of Artificial Intelligence in facilitating inclusive teaching is examined. The final chapter addresses the challenges facing inclusive education, such as the lack of resources and the need for teacher training. Also, the opportunities and benefits are considered, such as the strengthening of social justice and the promotion of equality through the integration of students with different needs in the common education system. In conclusion, the conclusions and suggestions are presented as food for thought and application.el


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές