Ανάπτυξη και χρήση εκπαιδευτικής εφαρμογής κινητών συσκευών για την περιβαλλοντική εκπαίδευση μαθητών Δημοτικού
Development and use of an educational mobile application for the environmental education of Primary School students

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Στεργίου, Σταματία
Ημερομηνία
2025-02-21Επιβλέπων
Παπακώστας, ΧρήστοςΛέξεις-κλειδιά
Κινητή μάθηση ; Εκπαιδευτική εφαρμογή ; Ψηφιακά παιχνίδια ; MIT App Inventor ; Περιβαλλοντική εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τον ρόλο των ψηφιακών μέσων στην
προώθηση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, την ανάγκη για ευαισθητοποίηση σε
περιβαλλοντικά θέματα, καθώς και την αποτύπωση των υπαρχουσών γνώσεων τους σχετικά με
το περιβάλλον. Η έρευνα διεξήχθη μέσω της χρήσης μιας διαδραστικής εφαρμογής για κινητές
συσκευές.
Αρχικά, όσον αφορά το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας, γίνεται αναφορά στην αξία και την
ανάγκη της ψηφιακής τεχνολογίας τη σύγχρονη εποχή, με επίκεντρο την κινητή ηλεκτρονική
μάθηση. Ολοένα και περισσότερο οι κινητές συσκευές εντάσσονται στην εκπαιδευτική διαδικασία,
με στόχο να βοηθήσουν τους μαθητές με διαδραστικό, παιγνιώδη και ευφάνταστο τρόπο να
κατανοήσουν σύνθετες έννοιες. Παράλληλα, αναλύεται ο όρος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
ως μία εκπαιδευτική διαδικασία που έχει στόχο να ενισχύσει την κατανόηση, την ευαισθητοποίηση
και την ενεργό συμμετοχή των ατόμων σε περιβαλλοντικά ζητήματα και αναδεικνύεται η σχέση
της με τις Τ.Π.Ε. στην καλλιέργεια περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων πολιτών.
Ακόμη, παρουσιάζεται αναλυτικά η διαδραστική εφαρμογή «EcoHeores» που
αναπτύχθηκε με το MIT App Inventor στο πλαίσιο της εργασίας. Αναφέρονται λεπτομερώς όλα τα
στοιχεία των οθονών της εφαρμογής, καθώς και ο προγραμματισμός της. Στη συνέχεια,
παρουσιάζεται η μεθοδολογία της έρευνας, το δείγμα της οποίας αποτελείται από 80 μαθητές και
μαθήτριες της Δ’ και Ε’ τάξης ιδιωτικού Δημοτικού σχολείου, οι οποίοι αξιολόγησαν την εφαρμογή
μετά τη χρήση της. Η μεθοδολογία της έρευνας είναι μικτή, καθώς το ερωτηματολόγιο που
συμπληρώθηκε από τους συμμετέχοντες περιλαμβάνει ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου,
παρέχοντας την δυνατότητα για ποσοτική και ποιοτική ανάλυση.
Τα αποτελέσματα της έρευνας φανερώνουν ότι η εφαρμογή ήταν αποτελεσματική στην
ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των μαθητών. Η πλειοψηφία των μαθητών
συμφώνησε ότι οι πληροφορίες που είχαν ενταχθεί στην εφαρμογή ήταν ιδιαίτερα χρήσιμες,
κατανοητές και ικανές να τους ευαισθητοποιήσουν και να υιοθετήσουν φιλικές προς το
περιβάλλον πρακτικές. Επιπλέον, τόνισαν την αξία της εισαγωγής σχετικού μαθήματος στο
Αναλυτικό Πρόγραμμα, ώστε να διευρύνουν ακόμη περισσότερο τις γνώσεις τους, γεγονός που
υπογραμμίζει την αναγκαιότητα ενίσχυσης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των μαθητών ήδη
από μικρή ηλικία.
Συμπερασματικά, τα ψηφιακά μέσα και οι εφαρμογές κινητής διαδραματίζουν καίριο ρόλο
στην ανάπτυξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των μαθητών, επηρεάζοντας θετικά και
ενισχύοντας την ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα περιβαλλοντικής φύσεως. Ως εκ τούτου,
τέτοια εργαλεία κρίνονται απαραίτητα να ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα με σκοπό να
συμβάλουν στη διαμόρφωση περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένων και ευαισθητοποιημένων
πολιτών.
Περίληψη
The present dissertation investigates the role of digital media in the environmental
education propulsion, the need of environmental issues awareness and the depiction of existing
knowledge as well, concerning the environment. The research was accomplished with the use of
an interactive application in mobile devices.
First and foremost, concerning the theoretical frame of the research there is a reference
to the value and the necessity of digital technology nowadays having as its main focus mobile
digital learning. Mobile devices are included in the educational procedure, more and more,
targeting the students’ help with an interactive playful and clever way so as to make them
understand complicated meanings. What is more, the term of environmental education is
analyzed as an educational procedure which aims at the reinforcement of understanding the
sensitization and people’s active participation in environmental issues and in this way, it is
highlighted her relevance with ICT to the cultivation of environmentally aware citizens.
Additionally, it propounds in detail the interactive application «EcoHeroes» which was
developed with MIT App Inventor in the frame of t dissertation. Here it is referred in detail every
screen of the application and its programming as well. Next it is presented the methodology of
this research a part of which is consisted of 80 pupils (males and females) of the fourth and fifth
class of primary school who in return assess this application after its use. The methodology
adopted is mixed since the questionnaire completed by the participants has open and closed type
questions, thus providing a more quantitative and qualitative analysis.
The results of the research show that the implementation was effective in boosting pupils’
environmental education. The majority of the pupils agreed that the pieces of information given
were particularly useful, understandable and quite sufficient to both sensitize and adopt friendly
environmental practices. Moreover, they stressed the importance of the inclusion of such a lesson
in their curriculum because in this way they will broaden their knowledge more, something that
underlines the necessity of environmental awareness from the very early years of their lives.
All in all, the interactive means and their applications are able to play an important role to
the development of peoples’ environmental education by influencing them positively and make
them deal more with matters of importance such as the environment. Hence, tools of this kind are
considered inseparable parts of a school curriculum since they contribute to the complete
formation of environmentally sensitive citizens.