Mαθησιακές δυσκολίες και Αγχώδεις διαταραχές
Learning difficulties and Anxiety disorders

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καρεκλάκη, Ελένη
Ημερομηνία
2025-02-26Επιβλέπων
Ταβουλάρη, ΖαχαρούλαΛέξεις-κλειδιά
Αγχώδεις Διαταραχές ; Μαθησιακές Δυσκολίες ; Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις. ; Learning difficulties ; Anxiety disordersΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό τη διερεύνηση της σύνδεσης
μεταξύ αγχωδών διαταραχών και μαθησιακών δυσκολιών στους μαθητές.
Επικεντρώνεται στις αιτίες , τις συνέπειες και τις προσεγγίσεις αντιμετώπισης
αυτής της περίπλοκης σύνδεσης. Η εργασία πραγματοποιήθηκε ως βιβλιογραφική
ανασκόπηση επιστημονικών άρθρων από έγκριτες διεθνείς πηγές, με στόχο τη
συγκέντρωση και ανάλυση ερευνητικών δεδομένων που αφορούν το θέμα.
Η μεθοδολογία περιελάμβανε την αναζήτηση πηγών στις βάσεις δεδομένων
Google Scholar, PubMed και ResearchGate. Η επιλογή των άρθρων έγιναν με βάση
προκαθορισμένα κριτήρια ένταξης και αποκλεισμού, εστιάζοντας κυρίως σε
πειραματικές μελέτες και αποφεύγοντας γενικές ανασκοπήσεις. Τα ερευνητικά
ερωτήματα αφορούσαν τη φύση της σχέσης μεταξύ αγχωδών διαταραχών και
μαθησιακών δυσκολιών, τις ψυχοκοινωνικές και γνωστικές επιπτώσεις αυτής της
συνύπαρξης, καθώς και τις αποτελεσματικές παρεμβάσεις για τη διαχείριση των
προβλημάτων που προκύπτουν.
Τα κύρια ευρήματα δείχνουν ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους σε σχέση με τους συνομηλίκους τους,
γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την ακαδημαϊκή τους απόδοση και την κοινωνική
τους ζωή. Το άγχος στα παιδιά αυτά σχετίζεται τόσο με την απόρριψη από
συνομηλίκους όσο και με την αίσθηση αποτυχίας στις σχολικές τους
δραστηριότητες. Οι ερευνητικές μελέτες επισημαίνουν τη σημασία έγκαιρων και
συντονισμένων παρεμβάσεων, όπως η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία και η
ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων.
Όσον αφορά τις παρεμβάσεις, οι μελέτες αναδεικνύουν τη χρησιμότητα
τεχνικών ενσυνειδητότητας (mindfulness) και την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ
γονέων, εκπαιδευτικών και ειδικών ψυχικής υγείας. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται
στην ανάπτυξη εξειδικευμένων εργαλείων για τη διάγνωση και αξιολόγηση των
ψυχολογικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με μαθησιακές
δυσκολίες.
Η παρούσα εργασία καταλήγει σε προτάσεις για μελλοντική έρευνα, όπως η
ανάγκη για διαχρονικές μελέτες που θα εξετάζουν την επίδραση του άγχους από
6
την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση, καθώς και η σύγκριση διαφορετικών
τύπων παρεμβάσεων για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους. Η χρήση
μικτών μεθόδων έρευνας, που συνδυάζουν ποσοτικές και ποιοτικές προσεγγίσεις,
μπορεί να προσφέρει μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση των ψυχολογικών
παραγόντων.
Συνολικά, η εργασία υπογραμμίζει τη σημασία της ολιστικής προσέγγισης στη
στήριξη των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και άγχος, με στόχο τη βελτίωση
της εκπαιδευτικής εμπειρίας και της ψυχοκοινωνικής τους ευημερίας.
Περίληψη
This master's thesis aims to investigate the connection between anxiety
disorders and learning difficulties in students. It focuses on the causes,
consequences, and approaches to managing this complex connection. The research
was conducted as a literature review of scientific articles from reputable
international sources, aiming to gather and analyze research data relevant to the
subject.
The methodology included the search for sources in the Google Scholar,
PubMed and ResearchGate databases. The selection of articles was based on
predefined inclusion and exclusion criteria, primarily focusing on experimental
studies while avoiding general reviews. The research questions concerned the
nature of the relationship between anxiety disorders and learning difficulties, the
psychosocial and cognitive implications of their coexistence, as well as effective
interventions for managing the resulting problems.
The main findings indicate that children with learning difficulties exhibit higher
levels of anxiety compared to their peers, which negatively affects their academic
performance and social life. Anxiety in these children is linked both to peer
rejection and a sense of failure in school activities. Research studies highlight the
importance of timely and coordinated interventions, such as cognitive-behavioral
therapy and the enhancement of social skills.
Regarding interventions, the studies emphasize the usefulness of mindfulness
techniques and the need for cooperation between parents, educators, and mental
health professionals. Special importance is given to the development of specialized
tools for diagnosing and assessing the psychological challenges faced by students
with learning difficulties.
This thesis concludes with recommendations for future research, such as the
need for longitudinal studies examining the impact of anxiety from childhood to
adulthood, as well as the comparison of different types of interventions to evaluate
their effectiveness. The use of mixed research methods, combining quantitative
8
and qualitative approaches, could provide a more comprehensive understanding of
psychological factors.
Overall, the study underscores the importance of a holistic approach to
supporting students with learning difficulties and anxiety, aiming at improving their
educational experience and psychosocial well-being.