Η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων: Παρουσίαση και αξιολόγηση επιλεγμένων εφαρμογών
The application of artificial intelligence in the management of educational units: Presentation and evaluation of selected applications
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κολοβού, Ελένη
Κατσάτος, Λεωνίδας
Ημερομηνία
2025-03-05Επιβλέπων
Psaromiligkos, Ioannis (Yannis)Λέξεις-κλειδιά
Τεχνητή νοημοσύνη ; Διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων ; Ανάλυση πλατφορμών ; Αυτοματοποίηση διαδικασιών ; Αξιολόγηση εργαλείων ; Ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότηταΠερίληψη
Οι ραγδαίες εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) έχουν επιφέρει επαναστατικές αλλαγές σε μεγάλο πλήθος τομέων και κλάδων, με τη διοίκηση και ειδικότερα τη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων να αναδεικνύεται ως ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα πεδία εφαρμογής. Η παρούσα εργασία εξετάζει από θεωρητικής πλευράς τη διοίκηση, αναλύει τους βασικούς τομείς εφαρμογής της ΤΝ στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και εστιάζει κυρίως στη συνεισφορά της τελευταίας στην αυτοματοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των διοικητικών λειτουργιών σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάλυση σύγχρονων πλατφορμών ΤΝ οι οποίες έχουν εφαρμογή στη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων, μελετώντας τις δυνατότητες, τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες τους. Ειδικότερα, αξιολογούνται πλατφόρμες οι οποίες βελτιστοποιούν βασικές διαδικασίες όπως η παρακολούθηση παρουσιών, η διαχείριση του ωρολογίου προγράμματος, η αυτοματοποιημένη βαθμολόγηση, η αξιολόγηση των μαθητών και η επικοινωνία με γονείς και εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση των πλατφορμών αυτών πραγματοποιείται με βάση κριτήρια όπως η λειτουργικότητα, η ασφάλεια, η ευχρηστία και το κόστος, με στόχο την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων και των αδυναμιών τους. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην προσαρμογή των εργαλείων αυτών στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και στις ιδιαίτερες ανάγκες των εγχώριων εκπαιδευτικών μονάδων. Παρουσιάζονται συγκεκριμένα παραδείγματα πλατφορμών από τη διεθνή και ελληνική πραγματικότητα. Παράλληλα, η εργασία αναλύει τα οφέλη της ενσωμάτωσης της ΤΝ στη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων, όπως η εξοικονόμηση χρόνου, η μείωση λαθών και η ενίσχυση της διαφάνειας. Ταυτόχρονα, εξετάζονται οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι που προκύπτουν, όπως η προστασία προσωπικών δεδομένων και τα ηθικά διλήμματα τα οποία εγείρονται από τη χρήση της ΤΝ στην τομέα της εκπαίδευσης. Τονίζεται η ανάγκη για έναν στρατηγικό και υπεύθυνο σχεδιασμό, ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη αξιοποίηση των εργαλείων της ΤΝ, με σεβασμό στις αξίες και τις αρχές της εκπαιδευτικής δεοντολογίας καθώς και της κοινωνικής ευθύνης.
Περίληψη
The rapid advancements in Artificial Intelligence (AI) have brought transformative changes to numerous fields, with educational administration emerging as one of the most promising areas of application. This study explores the theoretical foundations of administration, analyzes the key areas of AI application within educational organizations, and focuses on its contribution to the automation and modernization of administrative processes in educational settings. Particular emphasis is placed on examining contemporary AI platforms applicable to educational administration, evaluating their capabilities, features, and functions.
Specifically, platforms that optimize core processes such as attendance tracking, timetable management, automated grading, student assessment, and communication with parents and educators are assessed. The evaluation is based on criteria such as functionality, security, usability, and cost, aiming to highlight their advantages and limitations. The study also emphasizes the adaptation of these tools to the specific needs of the Greek educational context. Examples of internationally implemented platforms are presented, along with prospects for their implementation in Greece. Additionally, the study analyzes the benefits of integrating AI into educational administration, including time savings, error reduction, and enhanced transparency. It also addresses the challenges and risks associated with AI, such as data privacy concerns and ethical dilemmas raised by its use in education. The need for strategic and responsible planning is highlighted to ensure the optimal utilization of AI tools while respecting the values and principles of educational ethics and social responsibility.