Διαχείριση κρίσεων σε σχολεία: Προετοιμασία, αντιμετώπιση και αποκατάσταση
Crisis management in schools: Preparation, response and recovery

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σκομπρής, Δημήτριος
Παπαδογιωργάκη, Ελένη
Ημερομηνία
2025-03-06Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Διαχείριση κρίσεων ; Διαχείριση σεισμών ; Σχολικά περιβάλλοντα ; Πρωτόκολλα διαχείρισης σεισμών ; Ιαπωνία ; Ελλάδα ; ΚρίσειςΠερίληψη
Οι πολιτικές που εφαρμόζονται για να γίνονται διαχειρίσιμες οι κρίσεις εντός του σχολικού περιβάλλοντος αποτελούν διαδικασίες που βοηθούν να εξεταστεί το προαναφερθέν περιβάλλον, να εκτιμηθούν οι διάφορες παράμετροι και οι εκάστοτε κίνδυνοι, να σχεδιαστούν και να αντιμετωπιστούν οι απρόβλεπτες καταστάσεις, να διατεθούν οι διαθέσιμοι πόροι και να αξιοποιηθεί το ανθρώπινο δυναμικό. Οι κρίσεις μπορούν να λάβουν πολλές και διαφορετικές ερμηνείες, ανάλογα το συμβάν στο οποίο αναφέρονται, την προέλευση αυτού του συμβάντος και τις συνέπειες που έχει στον άνθρωπο και την κοινότητα. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει τις πολιτικές διαχείρισης των σεισμικών καταστροφών από τα σχολικά περιβάλλοντα στην Ελλάδα και στην Ιαπωνία. Και οι δυο χώρες εμφανίζουν υψηλά επίπεδα σεισμικής δραστηριότητας, όμως, όπως έχει διαπιστωθεί και από πρόσφατα γεγονότα, ο τρόπος διαχείρισης των σεισμών εμφανίζει σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις δυο χώρες. Για το λόγο αυτό, πραγματοποιείται μια συγκριτική μελέτη του τρόπου διαχείρισης των σεισμών στα σχολικά περιβάλλοντα από την Ελλάδα και την Ιαπωνία χρησιμοποιώντας την μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από την έρευνα είναι οι αδυναμίες που έχει η Ελλάδα στην δημιουργία ενός αποτελεσματικού πρωτοκόλλου διαχείρισης κρίσεων εντός των σχολικών μονάδων. Εν αντιθέσει με την Ιαπωνία όπου έχει αναπτυχθεί μια κουλτούρα που αφορά στους σεισμούς και την ολόπλευρη διαχείρισή τους, στην Ελλάδα ακόμα δεν έχει καλλιεργηθεί μια αντίστοιχη κουλτούρα. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια χώρα που έχει βιώσει καταστροφικούς σεισμούς, ακόμα, στα σχολικά περιβάλλοντα, η διαχείριση της σεισμικής δραστηριότητας περιορίζεται στην πραγματοποίηση μιας άσκησης προετοιμασίας στην αρχή της σχολικής χρονιάς.
Περίληψη
The policies implemented to manage crises within the school environment are processes that help to examine the aforementioned environment, assess the various parameters and risks, plan and deal with unforeseen situations, allocate available resources and utilize human resources. Judgments can take on many different interpretations, depending on the event to which they refer, the origin of that event and the consequences it has on man and the community. The purpose of this thesis is to study the policies for the management of seismic disasters from school environments in Greece and Japan. Both countries have high levels of seismic activity, but, as recent events have shown, the way earthquakes are managed shows significant differences between the two countries. For this reason, a comparative study of how earthquakes are managed in school environments from Greece and Japan is carried out using the method of literature review. The main conclusion that emerged from the survey is the weaknesses that Greece has in creating an effective crisis management protocol within schools. Unlike Japan, where a culture of earthquakes and their all-round management has developed, Greece has not yet cultivated a similar culture. Despite the fact that this is a country that has experienced devastating earthquakes, still, in school environments, the management of seismic activity is limited to carrying out a preparation exercise at the beginning of the school year.