Μελέτη και δημιουργία ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων στο μάθημα της πληροφορικής για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο
The study and creation of digital learning tools on computer science for students in elementary and secondary school

Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Νίκας Λέπουρας, Ηλίας
Ημερομηνία
2025-03-19Επιβλέπων
Κορακάκης, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Τεχνολογία ; Τεχνολογία Πληροφοριών και επικοινωνίας ; Μαθητές ; Διαδραστικότητα ; Μεταγνώση ; Προγενέστερη γνώση ; Μαθησιακές δυσκολίες ; Εργαλεία προσβασιμότητας ; e-learningΠερίληψη
Η εργασία με θέμα "Μελέτη και Δημιουργία ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων στο
μάθημα της πληροφορικής για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο" στοχεύει στην εις βάθος
ανάλυση της χρήσης Τ.Π.Ε (Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών) στην
διδασκαλία της πληροφορικής, με σκοπό την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και
την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στους μαθητές. Αρχικά, η εργασία αναλύει τη
θεωρητική βάση των ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων. Εξετάζεται η σημασία τους στη
σύγχρονη εκπαίδευση και πώς αυτά μπορούν να συμβάλλουν στην κατανόηση σύνθετων
εννοιών της πληροφορικής. Αναλύονται επίσης οι διάφορες μορφές Τ.Π.Ε, όπως
διαδραστικά παιχνίδια, πολυμέσα, βίντεο και εφαρμογές που ενισχύουν τη μάθηση μέσω
διαφορετικών προσεγγίσεων. Στη συνέχεια, η εργασία φέρνει παραδείγματα επιτυχούς
εφαρμογής ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων σε σχολικές τάξεις, με έμφαση στις
βέλτιστες πρακτικές που έχουν εξελιχθεί κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Ιδιαίτερη
προσοχή δίνεται στην ανατροφοδότηση των μαθητών και τη χρήση ερευνητικών
δεδομένων για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των Τ.Π.Ε.
Η εργασία προχωρά στην παρουσίαση ιδεών για τη δημιουργία νέας εφαρμογής Τ.Π.Ε
που είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου. Εξετάζεται η
διαδικασία σχεδίασης και υλοποίησης, όπου τονίζεται η συνεργασία μεταξύ δασκάλων και
μαθητών στη δημιουργία περιεχομένου που είναι ελκυστικό και εκπαιδευτικά αποδοτικό.
Σημαντικός είναι και ο ρόλος της τεχνολογίας στη δημιουργία αυτών των εργαλείων.
Τέλος, η εργασία καταλήγει στα συμπεράσματα σχετικά με την εκπαίδευση των μαθητών
και αν η εφαρμογή μας καλύπτει τις μαθησιακές ανάγκες τους, τις δυσκολίες που
αντιμετωπίσαμε κατά την ανάπτυξη της εφαρμογής αλλά και περεταίρω αναβάθμισης και
πρότασης για την καλύτερη λειτουργία της.
Περίληψη
Technology integration into education has transformed traditional teaching approaches,
creating opportunities for dynamic and engaging learning experiences. This thesis explores
the study and creation of digital learning objects in Computer Science, specifically tailored
for primary and lower secondary education (Elementary and Junior High School). The
research investigates the pedagogical foundations, design principles, and technological
tools necessary for the development of effective digital educational resources. The study
employs a multidisciplinary methodology, combining instructional design theories,
educational technology frameworks, and practical development techniques. The resulting
digital learning objects are designed to align with national curriculum standards and foster
critical thinking, problem-solving, and computational literacy among students.
Key findings include the identification of best practices for designing user-friendly and
pedagogically sound digital materials, as well as insights into how these resources can
enhance both student engagement and teacher effectiveness in Computer Science
education. The thesis concludes by presenting a series of exemplary digital learning objects
and guidelines for their integration into the classroom, aiming to contribute to the broader
goal of advancing digital literacy and fostering innovation in education.