Δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων μάθησης για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Αξιοποίηση της ψηφιακής ιθαγένειας των εφήβων για πιο δυναμική αλληλεπίδραση και εμπλοκή σε διαδικτυακές τάξεις
Creating online learning communities for distance learning: utilizing the online experiences of digital native teenagers for maximizing interaction

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ανδρικοπούλου, Δήμητρα
Ημερομηνία
2025-02-17Επιβλέπων
Κώτη, Φωτεινή - ΑικατερίνηΛέξεις-κλειδιά
Διαδικτυακές κοινότητες μάθησης ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ; Ψηφιακή ιθαγένεια ; Συνεργατική μάθηση ; Εργαλειοθήκη ψηφιακών εφαρμογώνΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάπτυξη μιας πρότυπης εργαλειοθήκης ψηφιακών εφαρμογών για τη δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων μάθησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με στόχο την ενίσχυση της συμμετοχής και της συνεργασίας των μαθητών. Η έμφαση δίνεται στην αξιοποίηση της ψηφιακής ιθαγένειας των εφήβων, ενθαρρύνοντας τη δημιουργία μαθησιακών κοινοτήτων που θα ενσωματώνουν την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία σε ένα περιβάλλον εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν η δευτερογενής έρευνα. Εξετάστηκαν τα θεωρητικά πλαίσια που σχετίζονται με την κοινωνική και εποικοδομητική μάθηση, τις κοινότητες μάθησης και τις ψηφιακές κοινότητες, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στα χαρακτηριστικά της ψηφιακής εμπειρίας των εφήβων. Στη συνέχεια, αναζητήθηκαν και επιλέχθηκαν τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία των μαθητών.
Η ανάλυση των ψηφιακών εργαλείων και πλατφορμών έδειξε ότι τα Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (LMS) και οι πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης παίζουν κεντρικό ρόλο στη δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων μάθησης, συνεπικουρούμενα από εφαρμογές που αξιοποιούν την ψηφιακή ιθαγένεια. Ωστόσο, η αποτελεσματική αξιοποίηση αυτών των εργαλείων απαιτεί την κατάλληλη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και την ανάπτυξη μιας τεχνολογικής υποδομής που θα υποστηρίζει τη συνεργασία και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών.
Η διπλωματική δείχνει ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες για την ανάπτυξη μαθησιακών κοινοτήτων που ενισχύουν τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση, εφόσον υποστηρίζονται από κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία και στρατηγικές. Επιπλέον, η προτεινόμενη εργαλειοθήκη προσφέρει μια στρατηγική για τη μετατροπή των ψηφιακών τάξεων σε πραγματικές κοινότητες μάθησης, οι οποίες ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή και την οικοδόμηση κοινών μαθησιακών στόχων.
Λέξεις κλειδιά: Διαδικτυακές κοινότητες μάθησης, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ψηφιακή ιθαγένεια, συνεργατική μάθηση, εργαλειοθήκη ψηφιακών εφαρμογών.
Περίληψη
The purpose of this thesis is to develop a prototype toolkit of digital applications for creating online learning communities in secondary education, aiming to enhance student participation and collaboration. The focus is on leveraging the digital literacy of teenagers while encouraging the formation of learning communities that incorporate interaction and collaboration in a distance learning environment.
The methodology followed was secondary research. Theoretical frameworks related to social and constructivist learning, learning communities, and digital communities were examined, with particular attention paid to the characteristics of teenagers' digital experiences. Subsequently, appropriate digital tools were searched for and selected, which could enhance student interaction and collaboration, with the goal of developing a prototype toolkit.
The analysis of digital tools and platforms showed that Learning Management Systems (LMS) and video conferencing platforms play a central role in creating online learning communities, supported by applications that leverage digital literacy. However, the effective use of these tools requires proper teacher training and the development of technological infrastructure that supports collaboration and active student participation. The developed prototype toolkit includes digital tools that enhance the dynamics of collaboration, providing personalized learning experiences.
The thesis demonstrates that distance education can create opportunities for the development of learning communities that strengthen collaboration and interaction, provided they are supported by appropriate digital tools and strategies. Furthermore, the proposed toolkit offers a strategy for transforming digital classrooms into real learning communities that encourage active participation and the co-construction of common learning goals.
Keywords: Online learning communities, distance education, digital literacy, collaborative learning, digital applications toolkit.