Αποτελεσματικότητα των ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων για τη διαχείριση συμπτωμάτων σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ)
Effectiveness of psychosocial interventions for symptom management in school-aged children with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κλιμαντήρη, Αθανασία
Ημερομηνία
2025-03Επιβλέπων
Συρίου, ΙωάνναΛέξεις-κλειδιά
ΔΕΠΥ ; Ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις ; ADHD ; Psychosocial interventions ; Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία ; Εκπαίδευση γονέων ; Σχολικό περιβάλλον ; Θεραπευτικά προγράμματα ; Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ; Deficit Hyperactivity Disorder ; Therapeutic programsΠερίληψη
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τη δυνατότητα συγκέντρωσης, τον αυτοέλεγχο και τη συμπεριφορά. Βασικά συμπτώματα της διαταραχής είναι η ελλειμματική προσοχή, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα. Οι ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις στοχεύουν στην καλύτερη διαχείριση των συμπτωμάτων και την ενίσχυση της λειτουργικότητας και της ποιότητας ζωής των παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Οι επιπτώσεις των εκδηλώσεων της ΔΕΠ-Υ σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο αποτελούν αντικείμενο ενδελεχούς μελέτης στη διεθνή βιβλιογραφία τις τελευταίες δεκαετίες.
Σκοπό αυτής της βιβλιογραφικής ανασκόπησης αποτελεί η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας των ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων, όπως η εκπαίδευση γονέων, οι παρεμβάσεις στο σχολικό πλαίσιο, τα θεραπευτικά προγράμματα και η Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία, για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ στην παιδική ηλικία. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η γονεϊκή εκπαίδευση βοηθά τους γονείς να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες του παιδιού τους και να αναπτύξουν αποτελεσματικά εργαλεία για την καθημερινή διαχείριση των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ. Επιπλέον, στο σχολικό περιβάλλον οι στρατηγικές διαχείρισης συμπεριφοράς, οι προσαρμογές στη διδασκαλία και η κοινωνική υποστήριξη είναι σημαντικές παράμετροι για την ενίσχυση της σχολικής επίδοσης και της κοινωνικής ένταξης των μαθητών με ΔΕΠ-Υ. Θεραπευτικά προγράμματα, όπως η ιπποθεραπεία και το OutSMARTers, έχουν δείξει θετικά αποτελέσματα στη βελτίωση της αυτοεκτίμησης και στην ανάπτυξη των εκτελεστικών λειτουργιών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Οι μελέτες έδειξαν, επίσης, ότι η Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία μπορεί μειώσει τα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ βοηθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν στρατηγικές για τη διαχείριση και οργάνωση του χρόνου τους, για την αναγνώριση και τροποποίηση σκέψεων και συμπεριφορών τους και τη βελτίωση δεξιοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Περίληψη
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder that affects concentration, self-control and behaviour. Key symptoms of the disorder are attention deficit, hyperactivity and impulsivity. Psychosocial interventions aim to improve symptom management and enhance functioning and quality of life for children with ADHD. The impact of ADHD symptoms on the individual and social life has been the subject of in-depth research in the world literature over the last decades.
The aim of this literature review is to investigate the effectiveness of psychosocial interventions, such as parent education, school-based interventions, therapeutic programmes and Cognitive Behavioural Psychotherapy, for the treatment of ADHD symptoms in childhood. The results of the study showed that parent education helps parents to better understand their child's needs and develop effective tools for the daily management of ADHD symptoms. Furthermore, in the school setting, behavior management strategies, instructional adaptations, and social support are important parameters for enhancing academic performance and social inclusion of students with ADHD. Therapeutic programs, such as hippotherapy and OutSMARTers, have shown positive results in improving self-esteem and developing executive functioning and social skills. Studies have also shown that Cognitive Behavioral Psychotherapy can reduce ADHD symptoms by helping children develop strategies for managing and organizing their time, recognizing and modifying their thoughts and behaviours, and improving social interaction skills.