H Συμβολή της Μουσικοθεραπείας στην Ανάπτυξη Κοινωνικοσυναισθηματικών Δεξιοτήτων Παιδιών με ΔΑΦ
The Contribution of Music Therapy to the Development of Socio-Emotional Skills in Children with Autism Spectrum Disorder (ASD)

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
Ημερομηνία
2025-03-25Επιβλέπων
BAMPILIS, DIMITRISΛέξεις-κλειδιά
Μουσικοθεραπεία ; Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ; Κοινωνικές δεξιότητες ; Συναισθηματική ανάπτυξη ; Κοινωνική επικοινωνία ; Autism Spectrum Disorders ; Socioemotional skills ; Music therapy ; Emotional developmentΠερίληψη
Εισαγωγή: Η Διαταραχή του Φάσματος του Αυτισμού (ΔΑΦ) αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή
διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία, περιορισμένες και
επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και δυσκολία στην αναγνώριση και διαχείριση
συναισθημάτων. Οι υπάρχουσες θεραπευτικές παρεμβάσεις επικεντρώνονται στη βελτίωση
αυτών των δεξιοτήτων, με τη μουσικοθεραπεία να αναδεικνύεται ως μία από τις πλέον
ελπιδοφόρες μεθόδους για την ενίσχυση της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης των
παιδιών με ΔΑΦ.
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει τη συμβολή της μουσικοθεραπείας
στην ανάπτυξη κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων παιδιών με ΔΑΦ.
Μεθοδολογία: Η έρευνα βασίζεται σε βιβλιογραφική ανασκόπηση επιστημονικών μελετών
που αφορούν τη μουσικοθεραπεία και τη ΔΑΦ. Πραγματοποιήθηκε αναζήτηση στις
ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων PubMed και Scopus.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της ανασκόπησης καταδεικνύουν ότι η μουσικοθεραπεία
μπορεί να έχει θετική επίδραση στη βελτίωση των κοινωνικών και συναισθηματικών
δεξιοτήτων των παιδιών με ΔΑΦ. Τα παιδιά που συμμετείχαν σε προγράμματα
μουσικοθεραπείας παρουσίασαν αυξημένη εμπλοκή με συνομηλίκους, καλύτερη εναλλαγή
ρόλων και μεγαλύτερη ανταπόκριση στις κοινωνικές ενδείξεις. Μέσω της μουσικής, τα παιδιά
ανέπτυξαν καλύτερη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, γεγονός που συνέβαλε στην
καλύτερη έκφραση των αναγκών τους.
Συμπεράσματα: Η μουσικοθεραπεία αναδεικνύεται ως μια αποτελεσματική μη
φαρμακολογική παρέμβαση για τη βελτίωση της κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης των
παιδιών με ΔΑΦ. Παρότι δεν αποτελεί πανάκεια, όταν εφαρμόζεται σε συνδυασμό με άλλες
θεραπευτικές προσεγγίσεις, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την κοινωνική ένταξη και την
ποιότητα ζωής των παιδιών αυτών.
Περίληψη
Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized
by difficulties in social communication, restricted and repetitive behaviors, and difficulty in
recognizing and managing emotions. Existing therapeutic interventions focus on improving
these skills, with music therapy emerging as one of the most promising methods for enhancing
the social and emotional development of children with ASD.
Purpose: The purpose of this study is to examine the contribution of music therapy to the
development of socioemotional skills in children with ASD.
Methodology: The study is based on a literature review of scientific studies related to music
therapy and ASD. A search was conducted in the electronic databases PubMed and Scopus.
Results: The results of the review demonstrate that music therapy can have a positive effect on
improving the social and emotional skills of children with ASD. Children who participated in
music therapy programs showed increased engagement with peers, better role-playing and
greater responsiveness to social cues. Through music, children developed better verbal and
non-verbal communication, which contributed to the better expression of their needs.
Conclusions: Music therapy emerges as an effective non-pharmacological intervention for
improving the socio-emotional development of children with ASD. Although it is not a panacea,
when applied in combination with other therapeutic approaches, it can significantly enhance
the social integration and quality of life of these children.