Εμφάνιση απλής εγγραφής

Μελωδίες ενσυναίσθησης: Πώς η μουσική υποστηρίζει παιδιά με αυτισμό

dc.contributor.advisorMeintasi, Athanasia
dc.contributor.authorΤζαβέλλα, Παρασκευή Κρινιώ
dc.date.accessioned2025-04-14T09:00:04Z
dc.date.available2025-04-14T09:00:04Z
dc.date.issued2025-04-11
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/9088
dc.description.abstractΕισαγωγή: Η μουσική αποτελεί ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας και συναισθηματικής έκφρασης, το οποίο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση διερευνά τη συμβολή της μουσικής στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της συναισθηματικής έκφρασης των παιδιών με αυτισμό. Μέσα από την ανάλυση της διεθνούς βιβλιογραφίας, εξετάζονται οι μηχανισμοί μέσω των οποίων η μουσική επηρεάζει τη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη, καθώς και οι εφαρμογές της στη μουσικοθεραπεία και την ειδική αγωγή. Σκοπός: Η ανάδειξη του ρόλου της μουσικής ως εργαλείο ενίσχυσης της ενσυναίσθησης και κοινωνικής ένταξης των παιδιών με αυτισμό. Μέθοδος: Η παρούσα εργασία αποτελεί βιβλιογραφική ανασκόπηση, βασισμένη σε σύγχρονες ερευνητικές μελέτες από επιστημονικές βάσεις δεδομένων. Επιλέχθηκαν μελέτες που εξετάζουν τη μουσικοθεραπεία, τις νευροεπιστημονικές επιδράσεις της μουσικής, καθώς και τις παρεμβάσεις που εφαρμόζονται στην ειδική αγωγή. Η ανασκόπηση βασίστηκε σε επιστημονικά άρθρα που ανακτήθηκαν από βάσεις δεδομένων όπως το PubMed, το Google Scholar. Επιλέχθηκαν κυρίως άρθρα με εμπειρικά δεδομένα, δημοσιευμένα την περίοδο 2010–2025, σε αγγλική ή ελληνική γλώσσα, και δημοσιευμένα σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά (peer-reviewed). Αποκλείστηκαν άρθρα χωρίς επιστημονική μεθοδολογία ή με θεωρητικό χαρακτήρα χωρίς τεκμηρίωση. Αποτελέσματα: Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας δείχνει ότι η μουσική έχει θετικές επιδράσεις στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών με ΔΑΦ. Οι μουσικοθεραπευτικές παρεμβάσεις συμβάλλουν στη βελτίωση της επικοινωνίας, της συναισθηματικής ρύθμισης και της ενσυναίσθησης. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που ενσωματώνουν τη μουσική έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στη διευκόλυνση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων. Συμπεράσματα: Η μουσική αναδεικνύεται ως ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο για την υποστήριξη παιδιών με αυτισμό, προσφέροντας δυνατότητες για βελτίωση της κοινωνικής τους ένταξης και συναισθηματικής κατανόησης. Η αξιοποίηση της μουσικής στη μουσικοθεραπεία και την ειδική εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης, ενώ περαιτέρω έρευνα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη πιο στοχευμένων παρεμβάσεων.el
dc.format.extent56el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΔΑΦel
dc.subjectΚοινωνική ένταξηel
dc.subjectΕιδική αγωγήel
dc.subjectΜουσική παρέμβασηel
dc.subjectΜουσικοθεραπείαel
dc.subjectΑυτισμόςel
dc.subjectΕνσυναίσθησηel
dc.titleΜελωδίες ενσυναίσθησης: Πώς η μουσική υποστηρίζει παιδιά με αυτισμόel
dc.title.alternativeMelodies of empathy: How music supports children with autismel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΚαλεσοπούλου, Δέσποινα
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.facultyΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Βιοϊατρικών Επιστημώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικίαel
dc.contributor.masterΕπιστήμες της Αγωγής μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεωνel
dc.description.abstracttranslatedIntroduction: Music is a powerful means of communication and emotional expression that can play a significant role in supporting children with Autism Spectrum Disorder (ASD). This literature review explores the contribution of music to the development of empathy, social interaction, and emotional expression in children with autism. Through an analysis of international literature, the study examines the mechanisms by which music influences cognitive and emotional development, as well as its applications in music therapy and special education. Purpose: To highlight the role of music as a tool for enhancing empathy and social inclusion in children with autism. Method: This study is a literature review based on recent research studies from scientific databases. Selected studies focus on music therapy, the neuroscientific effects of music, and inter-ventions applied in special education. The literature review was conducted through a structured search of academic databases including PubMed, Google Scholar. The inclusion criteria focused primarily on peer-reviewed empirical studies published between 2010 and 2025, in either English or Greek, with emphasis on research involving children with ASD, particularly within the age range of early childhood to adolescence. Studies without methodological transparency, non-peer-reviewed content, opinion articles, or purely theoretical frameworks were excluded. Results: The literature review indicates that music positively impacts the emotional and social development of children with ASD. Music therapy interventions contribute to improving communication, emotional regulation, and empathy. Additionally, educational interventions incorporating music have been proven effective in facilitating social interaction and enhancing social skills. Discussion: Music emerges as a particularly effective tool for supporting children with autism, offering opportunities to improve their social inclusion and emotional understanding. The integration of music into music therapy and special education can contribute to enhancing empathy, while further research is necessary for developing more targeted interventions.el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές