dc.contributor.advisor | Meintasi, Athanasia | |
dc.contributor.author | Τζαβέλλα, Παρασκευή Κρινιώ | |
dc.date.accessioned | 2025-04-14T09:00:04Z | |
dc.date.available | 2025-04-14T09:00:04Z | |
dc.date.issued | 2025-04-11 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/9088 | |
dc.description.abstract | Εισαγωγή: Η μουσική αποτελεί ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας και συναισθηματικής έκφρασης, το οποίο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση διερευνά τη συμβολή της μουσικής στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της συναισθηματικής έκφρασης των παιδιών με αυτισμό. Μέσα από την ανάλυση της διεθνούς βιβλιογραφίας, εξετάζονται οι μηχανισμοί μέσω των οποίων η μουσική επηρεάζει τη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη, καθώς και οι εφαρμογές της στη μουσικοθεραπεία και την ειδική αγωγή.
Σκοπός: Η ανάδειξη του ρόλου της μουσικής ως εργαλείο ενίσχυσης της ενσυναίσθησης και κοινωνικής ένταξης των παιδιών με αυτισμό.
Μέθοδος: Η παρούσα εργασία αποτελεί βιβλιογραφική ανασκόπηση, βασισμένη σε σύγχρονες ερευνητικές μελέτες από επιστημονικές βάσεις δεδομένων. Επιλέχθηκαν μελέτες που εξετάζουν τη μουσικοθεραπεία, τις νευροεπιστημονικές επιδράσεις της μουσικής, καθώς και τις παρεμβάσεις που εφαρμόζονται στην ειδική αγωγή. Η ανασκόπηση βασίστηκε σε επιστημονικά άρθρα που ανακτήθηκαν από βάσεις δεδομένων όπως το PubMed, το Google Scholar. Επιλέχθηκαν κυρίως άρθρα με εμπειρικά δεδομένα, δημοσιευμένα την περίοδο 2010–2025, σε αγγλική ή ελληνική γλώσσα, και δημοσιευμένα σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά (peer-reviewed). Αποκλείστηκαν άρθρα χωρίς επιστημονική μεθοδολογία ή με θεωρητικό χαρακτήρα χωρίς τεκμηρίωση.
Αποτελέσματα: Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας δείχνει ότι η μουσική έχει θετικές επιδράσεις στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών με ΔΑΦ. Οι μουσικοθεραπευτικές παρεμβάσεις συμβάλλουν στη βελτίωση της επικοινωνίας, της συναισθηματικής ρύθμισης και της ενσυναίσθησης. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που ενσωματώνουν τη μουσική έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στη διευκόλυνση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων.
Συμπεράσματα: Η μουσική αναδεικνύεται ως ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο για την υποστήριξη παιδιών με αυτισμό, προσφέροντας δυνατότητες για βελτίωση της κοινωνικής τους ένταξης και συναισθηματικής κατανόησης. Η αξιοποίηση της μουσικής στη μουσικοθεραπεία και την ειδική εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης, ενώ περαιτέρω έρευνα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη πιο στοχευμένων παρεμβάσεων. | el |
dc.format.extent | 56 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ΔΑΦ | el |
dc.subject | Κοινωνική ένταξη | el |
dc.subject | Ειδική αγωγή | el |
dc.subject | Μουσική παρέμβαση | el |
dc.subject | Μουσικοθεραπεία | el |
dc.subject | Αυτισμός | el |
dc.subject | Ενσυναίσθηση | el |
dc.title | Μελωδίες ενσυναίσθησης: Πώς η μουσική υποστηρίζει παιδιά με αυτισμό | el |
dc.title.alternative | Melodies of empathy: How music supports children with autism | el |
dc.type | Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία | el |
dc.contributor.committee | Καλεσοπούλου, Δέσποινα | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας | el |
dc.contributor.faculty | Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία | el |
dc.contributor.master | Επιστήμες της Αγωγής μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων | el |
dc.description.abstracttranslated | Introduction: Music is a powerful means of communication and emotional expression that can play a significant role in supporting children with Autism Spectrum Disorder (ASD). This literature review explores the contribution of music to the development of empathy, social interaction, and emotional expression in children with autism. Through an analysis of international literature, the study examines the mechanisms by which music influences cognitive and emotional development, as well as its applications in music therapy and special education.
Purpose: To highlight the role of music as a tool for enhancing empathy and social inclusion in children with autism.
Method: This study is a literature review based on recent research studies from scientific databases. Selected studies focus on music therapy, the neuroscientific effects of music, and inter-ventions applied in special education. The literature review was conducted through a structured search of academic databases including PubMed, Google Scholar. The inclusion criteria focused primarily on peer-reviewed empirical studies published between 2010 and 2025, in either English or Greek, with emphasis on research involving children with ASD, particularly within the age range of early childhood to adolescence. Studies without methodological transparency, non-peer-reviewed content, opinion articles, or purely theoretical frameworks were excluded.
Results: The literature review indicates that music positively impacts the emotional and social development of children with ASD. Music therapy interventions contribute to improving communication, emotional regulation, and empathy. Additionally, educational interventions incorporating music have been proven effective in facilitating social interaction and enhancing social skills.
Discussion: Music emerges as a particularly effective tool for supporting children with autism, offering opportunities to improve their social inclusion and emotional understanding. The integration of music into music therapy and special education can contribute to enhancing empathy, while further research is necessary for developing more targeted interventions. | el |