Το πείραμα ως μέθοδος αντιμετώπισης των εναλλακτικών αντιλήψεων των μαθητών
The experiment as a method of treatment of students’ alternative perceptions
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Δεληκανίδης, Βασίλειος
Ημερομηνία
2021-09Επιβλέπων
Smyrnaiou, ZacharoulaΛέξεις-κλειδιά
Εναλλακτικές αντιλήψεις ; Πείραμα ; Προσομοίωση ; Εννοιολογική αλλαγή ; Φυσικές επιστήμεςΠερίληψη
Η διπλωματική εργασία έχει ως θέμα το φαινόμενο των εναλλακτικών αντιλήψεων
των μαθητών στη διδακτική των Φυσικών Επιστημών και στοχεύει στην ενίσχυση της
γενικότερης προσπάθειας των μελετητών και των εκπαιδευτικών για την εύρεση και
ανάλυση μίας ασφαλής και αξιόπιστης μεθόδου αντιμετώπισης του φαινομένου.
Πρόκειται για μία ποσοτική έρευνα στην οποία συγκρίνονται η παραδοσιακή μέθοδος
διδασκαλίας, το εργαστηριακό πείραμα και η προσομοίωση ως προς την
αποτελεσματικότητά τους στη διαδικασία της αναδόμησης αυτών των αντιλήψεων και
αποσκοπεί στην εξαγωγή έγκυρων αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων σχετικά με το
αν η πειραματική μέθοδος, και συγκεκριμένα η εικονική της μορφή, μπορεί να
αποτελέσει μία πιο αποτελεσματική μέθοδο εννοιολογικής αλλαγής από τις υπόλοιπες.
Η σύγκριση μεταξύ των μεθόδων πραγματοποιήθηκε με την εξ αποστάσεως και
ασύγχρονη συλλογή δεδομένων μέσω ψηφιακών ερωτηματολογίων, τα οποία περιείχαν
διδασκαλίες πέντε φαινομένων των Φυσικών Επιστημών, στα οποία συναντώνται
εναλλακτικές αντιλήψεις και μοιράστηκαν σε μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου, οι
οποίοι αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας. Τα δεδομένα ποσοτικοποιήθηκαν και
αναλύθηκαν με τη βοήθεια στατιστικών εργαλείων καταλήγοντας στα συμπεράσματα
πως οι μέθοδοι είναι εξίσου αποτελεσματικές στη διαδικασία αναδόμησης των
αντιλήψεων, με την προσομοίωση να παρουσιάζει καλύτερα αποτελέσματα και πως η
αναδόμηση αποτελεί δυσκολότερη διαδικασία από την κατανόηση.
Περίληψη
This master’s thesis studies the phenomenon of student's alternative conceptions
in Science Education. It’s aim is to strengthen the overall effort of researchers and
teachers to find and analyze a safe and reliable method of treatment of these
conceptions. This is a quantitative research that compares the traditional teaching
method, the laboratory experiment and the simulation in terms of their effectiveness in
the process of restructuring of these conceptions in order to exact valid results and
conclusions on whether the experimental method, and especially its virtual form, can be
a more effective method of conceptual change than the others. The comparison
between the methods was performed by remote and asynchronous data collection
through digital questionnaires, which contained teachings of five natural phenomena in
which alternative conceptions are encountered and were distributed to third grade
students of Secondary School, who were the sample of the research. The data were
quantified and analyzed via statistical tools, concluding that the methods are equally
effective in the process of restructuring of conceptions, with the simulation showing
better results and that the restructuring is a more difficult process than temporary
comprehension.