Η επίδραση του μοντέλου της μάθησης μέσω της επίλυσης προβλήματος, στα κίνητρα, στις στρατηγικές μάθησης και στην εμπλοκή των φοιτητών κατά την περίοδο της πανδημίας του Covid-19. Μελέτη περίπτωσης στο MS Teams
The effects of problem-based learning on students’ motivation, learning strategies and engagement during Covid-19 pandemic: A case study in MS Teams
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπούρδας, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2021-09Επιβλέπων
Kytagias, ChristosΛέξεις-κλειδιά
Problem-based learning ; Μοντέλο μάθησης μέσω επίλυσης προβλήματος ; Microsoft Teams ; Στρατηγικές μάθησης ; Learning strategies ; Κριτική σκέψη ; Critical thinking ; Αναζήτηση βοήθειας ; Help seeking ; Ομότιμη μάθηση ; Peer learning ; Αντιλήψεις φοιτητών ; Students’ perceptions ; Μαθησιακά αποτελέσματα ; Learning outcomes ; Κίνητρα ; Εμπλοκή ; Covid-19 ; PBLΠερίληψη
Η έλευση της εποχής του Covid-19 (Covid-19 era) προκάλεσε αρνητικές επιδράσεις σε διάφορους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένου και του τομέα της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης. Ωστόσο, αποτέλεσε και μία ευκαιρία καινοτομίας. Το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής έχει μακρά παράδοση στην πρακτική εξοικείωση των φοιτητών με την εργασία σε ομάδες, εφοδιάζοντας τους φοιτητές με εκείνες τις επαγγελματικές δεξιότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας. Πριν την έλευση της πανδημίας η υποστήριξη των ομάδων εργασίας πραγματοποιούνταν διά ζώσης, στο ακαδημαϊκό περιβάλλον, υπό τη μορφή της πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνίας. Με την έλευση του Covid-19 τα δεδομένα άλλαξαν, η διά ζώσης επαφή προσωρινά τερματίστηκε και η υποστήριξη των ομάδων εργασίας ψηφιοποιήθηκε πλήρως. Η μετάβαση από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτέλεσε πεδίο πειραματισμού, των εκπαιδευτικών φορέων σε παγκόσμιο επίπεδο, για την εφαρμογή διαφόρων στρατηγικών μάθησης και μοντέλων διδασκαλίας. Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες με βάση τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, ο οποίος διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είναι τα κίνητρα. Tο μοντέλο της μάθησης μέσω της επίλυση προβλήματος (Problem-Based Learning) το οποίο βασίζεται στο θεωρητικό πλαίσιο του κοινωνικού κονστρουκτιβισμού, συνιστά ένα μοντέλο διδασκαλίας που μπορεί να υποστηρίξει τόσο τα κίνητρα, όσο και την ανάπτυξη των επαγγελματικών δεξιοτήτων. Στην παρούσα ερευνητική διπλωματική εργασία σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μία προ-πειραματική έρευνα του τύπου μία ομάδα με έλεγχο πριν και μετά. Στην πειραματική παρέμβαση, στο πρότυπο ηλεκτρονικό μάθημα, συμμετείχαν 162 πρωτοετείς προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Το πρότυπο ηλεκτρονικό μάθημα σχεδιάστηκε με βάση το μοντέλο της PBL και αναπτύχθηκε στο περιβάλλον της ψηφιακής πλατφόρμας συνεργασίας και επικοινωνίας του MS Teams. Στο στάδιο του σχεδιασμού δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην υποστήριξη όλων των επιμέρους στρατηγικών μάθησης που αξιοποιήθηκαν, με τα κατάλληλα εργαλεία της πλατφόρμας, τα οποία αποτελούσαν μέρος του ευρύτερου οικοσυστήματος της Microsoft. Από την ανάλυση των ερευνητικών ευρημάτων καταγράφηκε ότι ο προτεινόμενος εκπαιδευτικός σχεδιασμός είχε στατιστικά σημαντική θετική επίδραση, στη βαθμολογία των εσωτερικών κινήτρων, της αυτοαποτελεσματικότητας και της μάθησης μεταξύ ομοτίμων, όπως οι παραπάνω μεταβλητές αποτιμώνται από το ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Σημειώνεται ότι δεν καταγράφηκε καμία στατιστικά σημαντική επίδραση, στη βαθμολογία των εξωτερικών κινήτρων, ενώ καταγράφηκε στατιστικά μη σημαντική αύξηση στη βαθμολογία της αναζήτησης βοήθειας. Επίσης, σύμφωνα τα δεδομένα της πλατφόρμας του MS Teams, ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός του πρότυπου ηλεκτρονικού μαθήματος, ενίσχυσε την εμπλοκή των φοιτητών και τους βοήθησε στο να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στην εργασία σε ομάδες. Ολοκληρώνοντας, αν και η υλοποίηση του πρότυπου ηλεκτρονικού μαθήματος έγινε στην πλατφόρμα του MS Teams, ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός δύναται να υλοποιηθεί και σε άλλες ψηφιακές πλατφόρμες.
Περίληψη
The Covid-19 era, has severely affected several aspects of human activity, including academic education, but also paved the way for innovation. The Department of Business Administration in the University of West Attica, Greece, has a long-standing tradition in designing and delivering small group work projects which foster the development of managerial skills. Before Covid-19, coaching of working groups was taking place physical, in class environment, under the form of face-to-face interaction. However, due to global restrictions and university closure, this process had to be adapted to an online setting. Education providers all over the word experiment with different types of educational strategies that support the transition from face to face to distance modes of delivery. Among online learning factors mentioned in e-learning literature, it is argued that learners’ motivation has been considered as one of the most important, which had a significant impact on online learning effectiveness. Drawing from constructivism theory, Problem-Based Learning (PBL) can be a pedagogical tool to enhance learners’ motivation and develop work-based skills. Furthermore, it can be effectively implemented by any instructional designer. In this master thesis, a one group pre-test & post-test quasi-experimental research was conducted in the Department of Business Administration of West Attica University. There were 162 1st year undergraduate students participated in the experimental e-course. The e-course design was based on PBL and was developed in MS Teams digital collaboration and communication platform. The approach is implemented by combing built-in Microsoft’s ecosystem tools and specific cooperative learning strategies. The analysis of the results reveals that our proposed e-course design framework enhances students’ intrinsic motivation, self-efficacy, critical-thinking and peer learning, as measured by Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). There was no significant difference between the means of extrinsic motivation and help seeking scores, of pre-test and post-test, after the experimental e-course. Furthermore, overall research results indicate that the experimental e-course design enhances students’ engagement and helps them to develop a positive attitude towards teamwork, as measured by MS Team analytics. Although this work is focused on the MS Teams platform, the e-course design framework can be repurposed and applied to different online learning platforms.